Lamborghini LM002
( Matchbox)
bemutató
Ferruccio
Lamborghini öntörvényű milliomos volt, 1945-ben, amikor a második világháború
véget ért, a szövetséges erők által hátrahagyott hadsereg fölöslegéből
traktorokat épített. Ezt a
vállalkozást egy kis garázsból kezdte, de hamarosan nagyobb épületekbe
költözhetett, mert megnőtt a kereslet a nagyon erős traktorai iránt. Ezzel
rengeteg pénzt kezdett keresni és Olaszország egyik leggazdagabb embere lett.
Ezek után bőven volt lehetősége, hogy a konkurens Ferrarihoz hasonló, de
őszerinte annál sokkal jobb sportkocsikat gyártson.
Az Automobili
Lamborghini SpA-t 1963. május 7-én alapították. Ferruccio megvásárolt egy 90
000 négyzetméteres zöldmezős telket és itt létesült a Lamborghini birodalom. Ezt a nevet a legtöbben a nagyteljesítményű, sportos/exkluzív
szuper GT autókkal azonosítják de azt már jóval kevesebben tudják, hogy a
cégnek voltak komolya terepre szánt járművei is. Elsőként a Cheetah nevű
terepjáró jelent meg, majd a jelen írás tárgyát képező járgány elődje az LM001
volt a következő alternatíva a cég történetében.
Mindkét előd hátulra szerelt amerikai erőforrást
használt, és katonai használatra szánták, de nem fogadták őket jól. Változtattak
is a koncepción és egy LM001-be előre beépített Countach V12-t használatával
létre is jött az első
Az első olyan terepjáró, amely komolyabb
sorozatgyártást is megért, 1986-1993 között. Acél csővázon alumínium panelekkel
burkolt, meglehetősen szögletes kialakítása messze eltért az akkori terepjárós
vonaltól. 5,2 illetve 7,2 literes V12-es 450 lóerős motorja ötsebességes
kéziváltón keresztül hajtotta mind a négy kereket. A nagyobbik motor eredetileg
nagy tengeri motorcsónakok számára készült. Ehhez dukált a 169 literes
üzemanyagtank is.
Az LM002
ezekkel a paraméterekkel 120%-os lejtőt tudott megmászni, és 210 km/órás
végsebességet ért el, 0-ról 100-ra 7,8 másodperc alatt gyorsult, jóllehet közel három
tonnát nyomott. Az LM 002 tulajdonképpen bátran
nevezhető a nagy teljesítményű SUV-k előfutárának is, amelyek csak egy
évtizeddel később jelentek meg. Ezen túl nem kevés ihletet adhatott a Hummerek
tervezőjének is…
A polgári modelleket teljes luxuscsomaggal látták el,beleértve a teljes bőrborítást, a színezett üvegeket, az elektromos
ablakemelőket, a légkondicionálót és a tetőkonzolba szerelt prémium sztereót. A
jármű gumiabroncs-szükségleteinek kielégítése érdekében a Lamborghini megbízta
a Pirellit, hogy készítse el kifejezetten az LM-hez a Pirelli Scorpion
abroncsokat egyedi, futófelületi mintázattal. A Lamborghini-jelvényű terepjáró a 120 000 dolláros
árcédulát is lenyelni tudó vásárlókat -Keke Rosburg, Mike Tyson, Eddie Van
Halen és Sylvester Stallone - vonzotta. Természetesen készültek belőle egyedi
vagy kisszériás példányok is. A Párizs-Dakar sem
úszta meg őket. Ezek után meglepődve láttam a kínálatban
a kisautót. A léptéke xxxxxx ami kisebbnek mutatja a hasonló kisautók között,
mint amilyen valójában. A matt szürke/alumínium festés szintén nem a
feltűnőégről szól. A Hummerrel való laza kapcsolata alapján leginkább ahhoz
tudnám mérni.
A Matchboxnak érdekes témaválasztása ez a kis autó. Nem túl ismert, meglehetősen rétegmodell, jobbára gazdagok számára. Mégis megformázták, így sokkal többen megismerhetik. A léptékét tekintve viszont egy kicsit zavaros a kép, mivel bár 1/64 léptékű mégis aprócskának tűnik a kortársaihoz képest. De higgyünk a számoknak. A 2015-2024 között forgalomban levő modell piros, szürke, kék, sárga, fehér színekben létezik, néha még dekorációi s került rá. Változatos kerekek kerültek alá, a jelen példányon levő teljesen elfogadható jellegű, bár szerintem túl nagy alá. A forma teljesen jó, arányos és szép kidolgozásúak a részletei is. A beltér fekete, az ablakok viszont elég kicsik de azért látható némi odafigyeléssel - no meg egy erős fénnyel bevilágítva. Látszik, hogy igyekeztek volna, mert nem a kommersz beltér került bele, viszont olyan elolvadt kontúrok vannak benne, hogy közepesnél jobbra semmiképpen sem értékelhető az összkép. A dekoráció az egyszerű első és a részletes hátsó lámpákon kívül egy kis rendszámot és a másik oldalon a márka/típusfeliratot tartalmazza. nagyítóval igazán jól élvezhető. A kisautó alja felejthető, meg sem próbáltak valamilyen, az eredetihez hasonló domborulatokat kialakítani, csak egy - közel síkba tolt - közhelynek is beillő kipufogó-kardán kombo részlet szégyenkezik a két tengely között. Mindazonáltal szép a kisautó és ritka is ebben a méretben, tehát jó vétel lehet. Csak ne tegyük a Hummer mellé mert akkor a zavar még nagyobb lesz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése