2024. november 19., kedd

LM002

 Lamborghini LM002

( Matchbox)

bemutató

 

Ferruccio Lamborghini öntörvényű milliomos volt, 1945-ben, amikor a második világháború véget ért, a szövetséges erők által hátrahagyott hadsereg fölöslegéből traktorokat épített. Ezt a vállalkozást egy kis garázsból kezdte, de hamarosan nagyobb épületekbe költözhetett, mert megnőtt a kereslet a nagyon erős traktorai iránt. Ezzel rengeteg pénzt kezdett keresni és Olaszország egyik leggazdagabb embere lett. Ezek után bőven volt lehetősége, hogy a konkurens Ferrarihoz hasonló, de őszerinte annál sokkal jobb sportkocsikat gyártson.

 

Az Automobili Lamborghini SpA-t 1963. május 7-én alapították. Ferruccio megvásárolt egy 90 000 négyzetméteres zöldmezős telket és itt létesült a Lamborghini birodalom.  Ezt a nevet a legtöbben a nagyteljesítményű, sportos/exkluzív szuper GT autókkal azonosítják de azt már jóval kevesebben tudják, hogy a cégnek voltak komolya terepre szánt járművei is. Elsőként a Cheetah nevű terepjáró jelent meg, majd a jelen írás tárgyát képező járgány elődje az LM001 volt a következő alternatíva a cég történetében.

Mindkét előd hátulra szerelt amerikai erőforrást használt, és katonai használatra szánták, de nem fogadták őket jól. Változtattak is a koncepción és egy LM001-be előre beépített Countach V12-t használatával létre is jött az első  

Az első olyan terepjáró, amely komolyabb sorozatgyártást is megért, 1986-1993 között. Acél csővázon alumínium panelekkel burkolt, meglehetősen szögletes kialakítása messze eltért az akkori terepjárós vonaltól. 5,2 illetve 7,2 literes V12-es 450 lóerős motorja ötsebességes kéziváltón keresztül hajtotta mind a négy kereket. A nagyobbik motor eredetileg nagy tengeri motorcsónakok számára készült. Ehhez dukált a 169 literes üzemanyagtank is.
 

 

 Az LM002 ezekkel a paraméterekkel 120%-os lejtőt tudott megmászni, és 210 km/órás végsebességet ért el, 0-ról 100-ra 7,8 másodperc alatt gyorsult, jóllehet közel három tonnát nyomott. Az LM 002 tulajdonképpen bátran nevezhető a nagy teljesítményű SUV-k előfutárának is, amelyek csak egy évtizeddel később jelentek meg. Ezen túl nem kevés ihletet adhatott a Hummerek tervezőjének is…

A polgári modelleket teljes luxuscsomaggal látták el,beleértve a teljes bőrborítást, a színezett üvegeket, az elektromos ablakemelőket, a légkondicionálót és a tetőkonzolba szerelt prémium sztereót. A jármű gumiabroncs-szükségleteinek kielégítése érdekében a Lamborghini megbízta a Pirellit, hogy készítse el kifejezetten az LM-hez a Pirelli Scorpion abroncsokat egyedi, futófelületi mintázattal. A Lamborghini-jelvényű terepjáró a 120 000 dolláros árcédulát is lenyelni tudó vásárlókat -Keke Rosburg, Mike Tyson, Eddie Van Halen és Sylvester Stallone - vonzotta. Természetesen készültek belőle egyedi vagy kisszériás példányok is. A Párizs-Dakar sem úszta meg őket. Ezek után meglepődve láttam a kínálatban a kisautót. A léptéke xxxxxx ami kisebbnek mutatja a hasonló kisautók között, mint amilyen valójában. A matt szürke/alumínium festés szintén nem a feltűnőégről szól. A Hummerrel való laza kapcsolata alapján leginkább ahhoz tudnám mérni.



A  Matchboxnak érdekes témaválasztása ez a kis autó. Nem túl ismert, meglehetősen rétegmodell, jobbára gazdagok számára. Mégis megformázták, így sokkal többen megismerhetik. A léptékét tekintve viszont egy kicsit zavaros a kép, mivel bár 1/64 léptékű mégis aprócskának tűnik a kortársaihoz képest. De higgyünk a számoknak. A 2015-2024 között forgalomban levő modell piros, szürke, kék, sárga, fehér színekben létezik, néha még dekorációi s került rá. Változatos kerekek kerültek alá, a jelen példányon levő teljesen elfogadható jellegű, bár szerintem túl nagy alá. A forma teljesen jó, arányos és szép kidolgozásúak a részletei is. A beltér fekete, az ablakok viszont elég kicsik de azért látható némi odafigyeléssel - no meg egy erős fénnyel bevilágítva. Látszik, hogy igyekeztek volna, mert nem a kommersz beltér került bele, viszont olyan elolvadt kontúrok vannak benne, hogy közepesnél jobbra semmiképpen sem értékelhető az összkép. A dekoráció az egyszerű első és a részletes hátsó lámpákon kívül egy kis rendszámot és a másik oldalon a márka/típusfeliratot tartalmazza. nagyítóval igazán jól élvezhető. A kisautó alja felejthető, meg sem próbáltak valamilyen, az eredetihez hasonló domborulatokat kialakítani, csak egy - közel síkba tolt -  közhelynek is beillő kipufogó-kardán kombo részlet szégyenkezik a két tengely között. 
Mindazonáltal szép a kisautó és ritka is ebben a méretben, tehát jó vétel lehet. Csak ne tegyük a Hummer mellé mert akkor a zavar még nagyobb lesz.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése