2024. november 14., csütörtök

Panthera

 De Tomaso Panthera

(Matchbox)

felújítás

 

Az egyik legjelentősebb amerikai-olasz középmotoros hibrid a De Tomaso Pantera nem túl ismert, mivel összesen mintegy 7260 darab készült belőle, és a Tom Tjaarda által megrajzolt formája sem valami egyedülálló. A Lamborghini Countach vagy a Ferrari Daytona megjelenésének korában ez a kocsi még az autórajongók számára is jobbára a radar alatt repült.

 A cég alapítója, Alejandro De Tomaso Argentínában született és nőtt fel. A Forma-1-es pilóta  később a versenyzés és a versenyautó-fejlesztés üzleti oldalára is bekapcsolódott több-kevesebb sikerrel. A De Tomaso saga korai szakaszában a vállalat más csapatok és gyártók versenyautóinak fejlesztésére összpontosított. A cég csak a De Tomaso Mangusta bemutatásakor került fel igazán a térképre és csak némi kanyarok után kezdett el utcai autókat alkotni.



A Mangusta utódjaként készült Panterát a Ford hálózatában forgalmazták. Az 1971-es kocsi váza monocoque szerkezetű, acélból készült, üvegszálas műanyag karosszériával kombinálva, és egy 5,8 literes 335 lóerős Ford Cleveland V8-as motorhajtotta.  Az eleinte megjelenő minőségi problémái okán a Ford fokozta részvételét a későbbi autók gyártásában a karosszériaelemek precíziós préselésének bevezetésével, ami az általános minőség javulását eredményezte. Később a Ford kiszállt az üzletből, ekkor egyéb forrásokból származó motorok kerültek az amúgy folyamatosan módosuló autóba. Természetesen ez a modell sem kerülhette el a sorsát és versenyautóként is megjelent különböző pálya-versenyautóként, inkább kevesebb sikerrel.

 A Matchbox hetvenes évek beli klasszikus korszakában (1975) modellezte meg a sportkocsit. A korai, nagylökhárítós korszak előtti állapotot vették alapul, ahol még elöl nem volt meg az iker légbeömlő a csomagtartó fedélen. Eleinte fehér színben adták, de aztán készült belőle kék és a piros-narancs vonal megannyi színárnyalata. Különféle matricázások is tarkították a változatok sorát. A kornak megfelelően a kocsi magasabb és tömzsibb, mint a valós lapos sportautó, viszont cserébe stabil, jól gurul és remekül lehet játszani vele. Kiváltképpen, amikor megjelent a fantázia változata. Az eddig (Made in England) a beltér műanyagjából kialakított hátsó motorházfedél helyett egy csillogó motorszörny emelkedett ki, ránőve a fülkére is kissé (Made in Macau). Nem lett szebb ettől csak gyerekszemvonzóbb. Később ez a verzió megszűnt és a motorházfedél már akaszni anyagából készült (Made in China) a gyártás 1988-as befejezéséig. A széles és tömzsi SF kerekeken is csak a felnimintázat változott az idők során. A modell részletei szinte teljesen rendben vannak, csak a hátsó lökhárító alatti rész a kipufogókkal, a hátsó lámpák alakja és a motorházfedél felületi kialakítása mutat nagyon eltérő képet. A beltér a szokásos körülbelüli pontosságú, bár a pici és vastag ablakfelületeken elég nehéz belátni.

A felújítás során semmi extra megoldásra nem törekedtem, pusztán egy szép eredeti (szerű) állapot elérése volt a cél. Az egyik tengelytartó műanyagelemet azonban pótolnom kellett.

 

 

 

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése