2021. november 17., szerda

Hajtsunk inkább elöl

 Citroen CV15 Traction Avant

(Matchbox)

felújítás

Traction Avant vagyis fronthajtás. Ha technikai oldalról nézzük a kérdést, akkor mindenképpen előremutató újdonságokkal rukkolt ki a Citroen a C15 modelljének megjelentetésekor 1934-ben(!). Persze, a hajtott kerekek kormányozhatósága, mint megoldás már létezett a mérnökök számára, azonban a mindig megújulásra képes Citroen volt az, aki a tömeggyártási szinten meg merte lépni az újdonságot. A kocsi vezető tervezője André Lefebvre volt. Technológia, anyagminőség és az új technológiába vetett hit mind  közrejátszott, hogy tömegszinten tudtak ilyet produkálni. A cég kis híján csődbe ment a kocsi megjelenésére, de a Michelin - a cég fölvásárlásával - megmentette.

Bár már korábban is volt példa elsőkerék hajtásra a tengeren túl, valójában ez a modell indította az európai autógyártásban a fronthajtás kialakulását és elterjedését. Olcsóbb, egyszerűbb, könnyebb lett ezáltal a hajtáslánc, mivel a kardán és a hozzá tartozó mechanikai elemek mind fölöslegessé váltak.  Nem véletlenül lett a kocsi nagyon népszerű, és igen hosszú - 23 éves - gyártási időtartamú. 760 ezer legyártott példány igen szép mennyiség. Ezalatt egy lényegesebb, a dizájn is érintő változás történt, amikor is a csomagtartó fedelet megnövelték 1952-ben. A kocsit 2867 köbcentis sorhatós hajtotta. A végsebessége 100 km/h fölött volt. Emiatt igen népszerű lett nem csak a filmekben, hanem a valóságban is mind a jó mind a rossz oldal képviselői - no meg a taxisok számára. A kerekenkénti független felfüggesztés, a fogasléces kormánymű és a hidraulikus fékrendszer nemcsak a biztonság, hanem a kényelem tekintetében is tudott új szintet mutatni. És végül az önhordó karosszéria volt az ami nem kevéssé járult hozzá a kocsi újdonságaihoz és későbbi sikeréhez. A világon több helyen is gyártott Traction Avant-ból készült kupé és kabrió változat is.

A Matchbox első megjelenése (1984) a nagyobb csomagtartós változatot mintázza. Színek tekintetében nem nagyon szakadtak el a sötét árnyalatoktól, hiszen jórészt fekete színben adták ki és csak "üdítő színfolt" volt a ritka középzöld és az igen sötét kék szín. A megjelenésének jót tett volna a "vékonykerekes" Matchbox korszak, mivel ehhez az autóhoz az illik igazán. A beltér kidolgozottsága átlagos. A gyenge pontja a két fényszóró, amely hamar letörik játék közben. De hát eredetileg is így nézett ki az autó, tehát ezt kellett gyártani kicsiben is.

A felújításkor emiatt az első volt a két fényszóró pótlása. Nem akartam a fekete színt, de a sötét árnyalattól msem akartam nagyon eltérni, azért kapott egy metál sötét barna fényezést, aminek a szépségét a fényképezőgép nem szereti hűen visszaadni.

Egy matt fekete Rolls mellett némi különbség látszik az árnylatokban










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése