BMW 3er Touring
(Matchbox)
átalakítás
A Matchbox hármas BMW (E30) cabriojának pár módosításával már találkozhattunk, így most következhet egy újabb. A kombi változat vagyis a touring.
Az E30 jelű, a BMW 3-as sorozat második generációja, amelyet 1982 és 1994 között gyártottak. A modellpaletta négyajtós szedán, kétajtós kupé, kombi és kabrió karosszériaváltozatokat tartalmazott alapból. Azonban a sorozat még kiegészült ennél izgalmasabb tagokkal is: itt jelent meg az első M33, valamint a Baur kabrio, valamint létezett háromajtós kombi is. Négy- és hathengeres benzines és hathengeres dízelmotorok hajtották, utóbbi a 3-as szériában először. 90-tól egészen 235 lóerő közötti merőforrások között lehetett választani. Az E30 325iX modell volt az első BMW, amely összkerékhajtással rendelkezett.
Az E30 3-as sorozat fejlesztése 1976-ban kezdődött, Claus Luthe főtervező vezetésével. A modell sikeresen vitte tovább az előző széria négylámpás kialakítását, természetesen már egy modernebb dizájnnal. A technológia, a karosszéria merevsége, az aerodinamika és a kifinomultság fokozatos fejlesztése révén az első 3-as sorozat legmerészebb sikereit is felülmúlta rövid időn belül. 1987-ben jelentős frissítést mutatott be a BMW. A külső stílusváltozások között szerepelt az újratervezett hátsó lámpa, az első lökhárító és a króm díszítés csökkentése. A négyhengeres motort a BMW M10-ről BMW M40-re fejlesztették, és számos egyéb mechanikai változtatást is végrehajtottak. A frissítéssel javult a rozsdavédelem. A 6 hengeres modellek alapfelszereltségként tartalmaztak fordulatszámmérőt digitális órával (később analóg órával) a középkonzolban, valamint a belső tükör feletti „Check-Control”-t. Ez a tetőburkolatba integrált panel a jármű elektromos funkcióinak és a folyadékszintek figyelésére szolgált. Összesen 2,34 millió darabot gyátottak a különböző változatokból a müncheni és a regensburgi üzemekben.
A kombi változatot Touring néven árulták.
Érdekessége,
hogy az eredete teljesen eltér a többi 3-as sorozatétól. A korábbi ’02-es
Touring 1974-es gyártása óta nem volt kombi/ferdehátú változata kis BMW-nek. A
BMW prototípusmérnökének, Max Reisböcknek azonban más ötletei voltak. Bővítendő
a család kínálatát de korlátozott költségvetéssel egy négyajtós 3-as sorozatra
épülő E30-as kombit képzelt el. Miután vásárolt egy használt 323i-t, beállt
vele egy barátja garázsába, és nekilátott a munkának Tudván azt, hogy milyen
következményekkel járhat, ha a gyárból valaki észreveszi a munkáját. A
szerződés értelmében engedély nélkül tilos volt bármely BMW karosszériájának
módosítása. Pont. Rajzok nélkül vágott hegesztett és valamikor 1984-ben fejezte
be az első E30-Touring elkészítését. Egy VW Passat csomagtérajtó üvegét
használta a hátsó ajtóhoz. Az autót azért csak megmutatta a menedzsereknek, és a
vezetőség több mint lelkes volt. Reisböck megdöbbent, amikor azt mondták neki,
hogy a BMW gyártani kezdi (megspórolva a tervezés-modellezés hosszú és
költséges metódusát) a kocsit. – de új családi autójának el kellett tűnnie.
Titkos, munkaidőn kívüli tanácsadói szolgáltatásáért fizetett ötajtós E30
Touring 1987-ben került gyártásba. az utolsó,
jobbkormányos 3-as sorozatból lett átalakítva.
A Matchbox 1985-tól árulja a meglehetősen jó formájú ám a valóságnál zömökebb megjelenésű cabrioját. Nem jelzik ugyan, de egyértelműen egy Baur által épített változat került lemodellezésre. A kaszni több részből áll, mint a megszokott, hiszen a lökhárítók egy elemből vannak kialakítva, a lehajtott tető is egy külön elem. Nem túl pontosan illeszkednek ezek, de összhatásában azért nem zavaró. A legtöbb példányt sötétpirosra fényezték de voltak metálkékek is illetve fehérek is valami egészen extrém kerékkel. Kezdetleges tamponnyomatok is előfordultak a kasznin, többféle változatban is. A beltér olyan közepesen barna a legtöbb esetben de akadt világosszürke is, ami kimondottan szép. Az utolsó példányok 1993-ban kerültek a vásárlókhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése