A Buzz a
Volkswagen első, a Type 2 (T1) mikrobusz ihlette elektromos kisbusza. Még 2001-ben kezdtek
komolyabban utalni a klasszikus forma stíluselemek újjáélesztésére a
Microbus koncepcióval, majd végül 2024-re sikerült is gyártásba állítani. Az ötüléses vagy furgon kivitelű jármű kezdetben csak rövid tengelytávú változatban lesz elérhető
hátsókerék-hajtással. A hétszemélyes, hosszú tengelytávú változat elsősorban az
amerikai piacra készül majd. Tervezője Klaus Zyciora, a Volkswagen Group Design
vezetője.
Az MEB platformon alapuló kaszni légellenállási együtthatója 0,285, ami kisbuszok esetében meglehetően jó érték. Itt ez volt a fő cél, a többi dolog csak másodlagos. A gömbölyű felületbe aztán bele lehetett rajzolni a régi T1 modernné húzott vonalait. Motorizáltságát tekintve a 201 lóerős APP 310 és a továbbfejlesztett 286 lóerős APP 550 között lehet választani. Az összkerékhajtás is hamarosan elérhető lesz hozzá. A padlóba integrált, alacsony profilú lítium-ion akkumulátor megerősíti a jármű alapszerkezetét, lesüllyeszti a jármű súlypontját, ideális tengelyterhelés elosztást és alacsony oldalgyorsulást biztosít.
A nevét tekintve az "I.D. BUZZ" név valóban kitalált szó, ahol az I.D. az „identitás”, „ötlet”, „egyedi”, „intelligens” és „ikonikus tervezés” rövidítése. A BUZZ viszont egy fonetikus szójáték a nagyon hasonló módon kiejtendő „busz” szóra, de a hajtásrendszer csendes „zümmögésére” is utal. Mindez tökéletesen illeszkedik a koncepciójármű technológiailag progresszív és dizájnközpontú koncepciójába. Körülbelül ilyen elemekre épített marketinggel lehet manapság kitűnni az egyre szaporodó hasonló járművek közül. Az elődökkel – T4, T5, T6 - nem szabad összehasonlítani, mert köszönőviszonyban sincs velük. A kapcsolat az előzményekkel talán a Sharan vonalán érhető tetten, kialakításban, méretben, célokban. És itt válik kissé zavarossá a kép, itt kapcsolódik össze két járműkategória (egyterű-kisbusz). Magyarul, a helyén kell kezelni a járgányt és nem kell többet belegondolni, mint ami.
A kisautó megvásárlása nem volt kérdés, mert a Volkswagen sor (T1, T2, T3, T4, T5, T6) egyértelműen hiányos lenne nélküle. Mind színeiben, mind formájában azonnal megnyerő kicsiben is. Természetesen a részletek is a helyükön vannak, ahogy egy ilyen presztízsjármű esetében lenni szokott. A HW jó érzékkel és igen gyorsan mozdult rá a kocsira és hozta ki kicsiben.
A szépfelnis kerekek sokat hozzátesznek a látványhoz,
csakúgy, mint az eredetihez hasonló színkombináció. Másrészt viszont erősen
lerontja a képet az ablakokkal egy panelból kialakított tető és annak
tartóoszlopai. Járt már így a Matchbox is ezzel és ezzel a modellel. Ott is
tragikus a végeredmény, ahogy ennél a kisautónál is. Az ablak túl sötét, a tető
túl világos átlátszó, tehát a kompromisszum sikertelen lett. Arról nem is beszélve, hogy a tető az eredeti autónál sem sötét, hanem fehér! Az ablakdizájnja is mindjárt jobban kijönne. Régen miért tudták ezt jól megcsinálni?
A lámpák, logok, egyebek tamponnyomatai szépek, a helyükön vannak. Talán csak az első köténylemezen levő hűtőrács imitáció kialakítása lehetett volna valami módon még hangsúlyosabb (némi nyomattal vagy több plasztikussággal például), mert így nagyon egybe folyik az első traktussal. A beltérben kiformázták az öt ülést, kapott egy krumpliszerű kormányt és nem is kell erről többet beszélni.
A padlólemeznél az a helyzet, hogy míg a hagyományos autóknál itt lehetett szerkezetei elemeket látni (már ha megformázták valamennyire), míg a villanyos autóknál itt általában valamilyen sík felület jelenik meg, némi motívumokkal, ami akár igaz is lehet. Itt is így van. Mindezekkel együtt szép kis darab.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése