2022. január 1., szombat

Sztenderdizálás

 Volkswagen Camper

(Matchbox)

átalakítás

updated

 A kóborlással telt kempingévek véget érnek. Eljött az az idő, amikor már nem lesz szükség többé a kinyitható tetőmagasításra, a matracokra, a beépített gázfőzőre, kisasztalra és ülőkékre. Véget ért a (vad)kempingezések kora. Megöregedtünk. Ez rajtunk látszik, de a kis Volkswagen Type 2-en nem. Ő még tartozna hozzánk továbbra is. Az idő, a helyzet, a körülmények megváltoztak. Most már a gyerekeket cipeljük majd vele biciklistől, babakocsistól, nagycsomagostul. Meg költözködünk is majd vele...
 
 
 

A T-sorozat a Volkswagen kisbuszait jelöli a T3 megjelenése óta, és onnan visszafelé számítva is. A generációkat egymás után T1-T6 típusnévvel jelölik. A T-platformok megnevezéseit megelőzően az első három nemzedéket Type 2-nek nevezték el, jelezve, hogy a Type 1 – vagyis valamelyest a Bogár- alapjaira épül, illetve második típusa a márkának. Az eleinte a Bogárhoz hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező busz hamar kinőtte magát és egyre formásabb, részleteiben és fölszereltségében egyre gazdagabb lett. A T1-ből is készült kempingbusz, de a T2 lett igazán alkalmas e célra. 

  

 

A második generációs Volkswagen Transporter a T2 talán egyik legszembetűnőbb ismertetési jegye a régi osztott szélvédő helyett megjelent íves nagyméretű első szélvédő (bay window). A karosszériára jellemző további újdonság az oldalsó tolóajtó, a lekerekített lökhárítók, a megváltozott első homlokfal, új hátsó légbeszívók a D-oszlopon és az új ablakok. Ekkor már 1,6 literes, 50 lóerős motor hajtotta. Technikájában megemlíthető változások még az első tárcsafékek, a nagyobb motorok számára megnövelt motortér. A későbbiekben ennél a modellnél már megjelent az automata váltó, a Bosch L-Jetronic befecskendező rendszer, hidraulikus szelepemelők és a modellszéria vége felé már akár 2 literes 71 lóerős motorral is lehetett rendelni. A Transportereknél mindig is sokkal inkább a nyomaték volt a fontos mintsem a lóerők száma. 

 


A Camper a kempingezők számára átalakított változat volt, amit a német Westfalia cég szerelt össze. Négy fő részére biztosított – ha nem is túl kényelmes, de éppen elegendő – helyet a kempingezéshez. A kinyitható ágyon két főnek, a fölbillenthető tető alatt újabb két főnek biztosított alvóhelyet. Csomó rakodóhely, hűtő, mosogató és gáztűzhely tartozott az alapfelszereltségéhez. A felbillenthető tető többféle változatban is készült, a teljesen felemelhető vagy csak féloldalasan felbillenő változatok között is volt differencia, attól függően, hogy hol voltak a tetőzsanérok, illetve, hogy a tetőnek csak egy része volt felbillenthető vagy akár az egész tető műanyagból készült. A különböző változatokat különböző fantázianevekkel illették (Devon, Viking, Westfalia, stb.). 
 

Ahogy utaltam is rá az elején a kisbusz első szolgálati szakasza véget ért. Mi legyen hát a régi, jól bevált boxermotoros járgánnyal? Természetesen átalakítjuk. Pontosabban visszaalakítjuk a legegyszerűbb gyári változattá. A tetőnyílás befedjük, kis belső átalakítás kell, új fényezés, sportosabb felnik és máris naprakész az örökifjú léghűtéses társunk. És ezzel a megújult külsővel az értékállóság miatt sem kell aggódnunk. Tartja az értékét, sőt!
 
 
 
Mindez a Matchbox léptékében a következőképpen zajlott. Adott volt a kopottas donor, amit nem volt kedvem érdemes restaurálni, új műanyag tetőt gyártani vagy szerezni, eredeti minőségében és funkciójában helyreállítani, mivel a vitrinben már ott büszkélkedik egy alig játszott ugyanilyen társ, eredeti csillogásában.Ezért szétszedés és festéktelenítés után sztrirol lapból kivágtam a tető hiányzó darabját, amit némi ívesre hajlítás után pillanatragasztóval rögzítettem a helyére. Mivel a tető vonala még nem illeszkedett tökéletesen, némi tapaszolás+csiszolás következett, amíg elérte a tető a kívánt simaságú ívet. A belső teret nem bántottam, mert remekül jó állapotban volt és a megjelenés szempontjából nem igazán befolyásolja a látványt. A kerekeket egy más léptékű, más márkájú kisautóból kapta. Viszont remekül illett hozzá mind méretben, mind megjelenésben. A finomságáról meg nem is beszélve. Sokkal jobban illik a kocsihoz léptékét, méretét tekintve mint az eredeti matchbox kerék.A színét egy meglévő T2-es színéhez próbáltam igazítani (L62 Ivory), de meggyőződésem, hogy nem számít némi eltérés, a hangulatot fontos elkapni, ahogy annak idején kinéztek a kisbuszok.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése