2021. június 17., csütörtök

Doka tűzoltó kéklámpa nélkül

 Volkswagen Transporter Crew Cab 1990 (T3 Doka)

(Matchbox)

bemutató

A Volkswagen Doka szerencsére már nem újdonság a Matchbox kisautókat ismerők számára, hiszen volt kiadása korábban is.  Ez viszont egy új kiadás, amivel a Verdabörze lepett meg nemrég. Új a bliszter, új a grafika, új a kisautó is? Mindjárt kiderül.


 A történelmi rész röviden:

Átmeneti állapot, de abból rengeteg
A Volkswagen T3 (Type 2 kódú) Transportere egy bizonyos szempontból átmenetet képez a levegős boxer és a modernebb ma használatos dízel és benzines erőforrások között. Ez az a kaszni amelyben volt boxer is, soros is, benzines is dízel (1,6 és 1,7 literes) is, léghűtéses (1,6 és 2,0 literes) és vízhűtéses (1,9 és 2,1 literes) is, kézi és automata váltós is, a gyártó fantáziadús gondolkodását, leleményességét és haladó műszaki érzékét bizonyítva. A típust 1979-1992 között gyártották a németek, de még utána is készültek Dél-Afrikában ilyen kisbuszok. Minimális külső és belső változások és variálások történtek az évek során. Ezek legjellemzőbbike talán az első lámpa amely kerekként indult de a vége felé már szögletessé vált. A többi látható és nem látható különbség az egyes modellek között inkább a különféle felszereltségektől és kialakításmódoktól függtek. A sima lemezoldalú és mikrobusz verzión kívül készült Caravelle és Multivan luxusfelszereltségű busz, Westfalia kempingbusz, duplakabinos verzió de összkerékhajtásos (Steyr-Daimler-Puch gyártotta) bokorugró is. Platókialakításból többféle is volt. Normál tetőmagasság emelt tetőmagasság és magastető is szerepelt az opciók között. Az amerikai szabványok és elvárások szerinti módosulásokról nem is beszélve. Ha mindezeket egy mátrixban összerendezzük látható, hogy igen-igen nagy variációs lehetőségei  vannak a kisbusz megjelenésének. A szokásos Volkswagenes ötletek és a megbízhatóság nagyon sikeressé tette szerte a világon. Nemcsak a civil oldalon, hanem a fegyveres erők (még az amerikai is) kötelékében vagy a tűzoltóknál és egyéb kékfényes szervezeteknél is jócskán akadtak-akadnak speciális kialakításúak is. (Ezzel megint csak a képzeletbeli verziómátrixunk bővült.) A szokásos érdekességek közé sorolható a Paris-Dakar Porsche csapat kísérőautójaként szolgált B32 kódú limitált számú 3,2 literes Carrera motoros szervizautó is vagy a hathengeres Oettinger tuningos (WBX6 kódú) 3,2 és 3,7 literes busz is. Rengeteg anyag van az elejébe beépítve ezért korához képest is nagyon biztonságosnak mondható a karosszéria. Mostanában profitszerzés céljából már kevesen használják, viszont egyre feljebb jön a hobbisták rangsorában. Jó alap a felújításhoz (#postvwalleygarage), a végeredmény pedig már messziről feltűnik a mai egyenformájú autók világában.

A nagyhátlapos bliszter szép, figyelemfelkeltő, grafikája pontos. Mivel a német autók sorozat tagja, ezért a német trikolor színei dominálnak már messziről. Rajta van a Volkswagen cég logoja is, ami a jogi hátteret is garantálja. A kisautó megnevezése kissé komplikáltan sikerült, bár pontos és angolos. Mifelénk ezt egyszerűen T3 Dokának hívják. A Doka a német DOppelKAbin (duplaméretű kabin) rövidítése. Aki nem ismerné a modell eredetijét annak viszont hiányzik a "T3" jelölés, merthogy transporterből volt T1, T2, T4, T5 és immár a T6-nál tartunk.


A kibontás után, első ránézésre az első ami szembetűnik, az a kerék. A korábbi kiadás küllős nagyméretű felnije sokkal szebb. De lehet, hogy ez mégis jobban illik ide. Végül is nem tuning gépről van szó hanem egy munkaeszközről, ott pedig a külsőségekben a szériafelszerelés a megszokott. Az eredeti autón acél dísztárcsa volt akkoriban, így talán ez a felni jobban közelít ahhoz. A szélessége talán túlzó, de ez a gyártó egyenkerekének a szélessége, mint etalon, így ezen lépjünk túl. 

Az alváz itt most sötétebb szürke műanyagból készült, ami jobban közelít a valósághoz a korábbi világosabb árnyalathoz képest. Megvan a vonóhorog is ami szintén pozitívum. Az autó alján inkább csak imitálták a hátsó tengely környékén elhelyezett motor-váltó kombót. Viszont a pótkerék kialakítása tökéletes - lenne, ha nem ugyanolyan felnikialakítással ábrázolták volna mint a másik négyet. Itt ugyanis nem szokott lenni soha dísztárcsa, a csupasz felni pedig másképpen néz ki. De ez egy aprócska lustaság csupán.


A kaszni grafikája magvas kérdéseket fogalmazhat meg egyes jobban belegondolkodó embereknél. Feuerwehr vagyis tűzoltóság van az elejére írva, tehát ez egy tűzoltóautó lenne. De a tűzoltóautók alapfelszereltségéhez tartozó kékfény (és sziréna) nagyon hiányzik róla. Mondhatnánk, hogy csak az ügyintézők használják, meg a hatósági ellenőrzéskor járnak vele, de ez nagyon nem életszerű, arra ott vannak az erre sokkal alkalmasabb E-Golfok. Tehát itt egy zsákutcába került a grafikus. 

Óriási előrelépés viszont, hogy a homlokfelületen a hűtőrácsokat és a lámpákat már kiszínezték, sőt még a logot is ábrázolták. Ez nagyon nagy pirospontot érdemel(ne), mivel az autó megjelenésének markáns jegyei lettek így láthatóbbá. A kivitelezés minősége megkérdőjelezhető. Továbbá az indexlámpák narancssárgáját spórolták le...meg a hátsó lámpákat. Ez nagy kár. És közelről megnézve a sárga szín oldalt nagyon hanyagul van odarakva, sok helyen foltos.

 

A beltér a vékony és szépen formázott ablakokon keresztül jól látszik, meg is formálták rendesen. Hatszemélyes, mert elől jobboldalon dupla ülés van, ahogyan az lenni szokott általában ezeknél az autóknál. A Kormány pizzasága kivételével a beltér kialakítása teljesen korrekt, még a fejtámlák alakja is az eredetit idézi. Kár, hogy hátulra már nem jutott belőlük. 

A kaszni kialakítása is nagyon részletes. Ennek bizonyítéka például a hátsó kerekek előtt levő közbenső csomagtartó fölfelé nyíló ajtajainak a zsanérjai, zárjai. Nincsenek elhagyva, elnagyolva. Ott vannak ahol kell és akkorák amekkorának lenniük kell. Ugyanilyen szép a plató oldalfala és az azokat rögzítő kallantyú imitációk is. Bár én itt is találtam egy kis eltérést a garázsomban parkoló eredetihez képest: a hátsó plató függőleges tartóbordái, kb. egy mm-rel  kijjebb vannak. Ez is csak ezért feltűnő, mert a valóságban a lámpa belső élével elvágólag vannak, így könnyen felfedezhető a differencia.

Összességében nagyon tetszik a kisautó. Ez egy olyan típus, ami nagyon sok variációban elkészíthető lenne. Kár, hogy nem ragadja meg a Matchbox ezt a lehetőséget és nem húz le róla számos másik bőrt is. Nagyon szívesen begyűjteném azokat is. Ajánlom beszerzésre mindenkinek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése