2022. január 21., péntek

Lemodellezzük, vagy játszunk inkább?

 Mercedes 208 autómentő (Abschleppwagen)

(SIKU)

átalakítás

 

 A válasz a címben feltett kérdésre egyértelműen a játszás előtérbe helyezése. A hitelesség rovására, ami a SIKUra annyira nem jellemző. De itt megtörtént. Adott egy szépen kivitelezett alapjármű, a maga léptékével. Az ötlet is kiváló, mert az autómentő egy örök kedvenc téma – korosztálytól függetlenül. Nekem is figyel jópár a vitrinben, tettrekészen, ahogyan azt az autómentők szokták. De ahhoz, hogy a kisautó tényleg játszható legyen az adott funkcióban valamelyest engedni kell a méretarányosság és a konstrukció tekintetében.  A kis Merci autómentő olyan magabiztosan figyelt rám a pulton, hogy nem tudtam otthagyni.  Persze látszott, hogy a SIKU itt is ismét a játékot/játszhatóságot helyezte előtérbe, de ennek ellenére megmentettem a gyűjteményem számára. Tulajdonképpen nem is volt rossz állapotban. Eldőlt tehát, hogy csak kicsit finomítok rajta és máris vitrinképessé válik.

 

A kisautó jó játszhatóságának két titka van ezúttal. Az egyik, hogy a Matchbox minden kampós autójával ellentétben itt egy olyan kettős, nagy fém horgot akasztottak a gémre, ami ténylegesen be tud nyúlni kétoldalról a kisautók alá, a kerékíveknél. Kellő méretű és kialakítású a biztonságos vontatáshoz, szemben a Lesney termékeivel, amik merevek voltak és csak bizonyos autók esetlegesen úgy kialakított rendszáma alá lehetett beakasztani. Aztán vagy azonnal kipattant onnan a műanyag kampó vagy csak később. Itt ilyenről szó nem lehet, a két horog nagyon stabilan tartja a vontatott járművet. 

Ezen túl, míg az angoloknál a gém nem volt emelhető/süllyeszthető, itt ezt is megoldották. Igaz, ez már erősen eltolta a játék irányába a kisautót, és a modell mivolta sérült emiatt. De a mechanika annyira szellemes és jó, hogy megbocsájtható. A gém túloldalán levő fém karral két magassági pozícióban rögzíthető a gém, ezáltal stabilan meg lehet emelni a vontatott járművet. Nem úgy kell kézzel ráakasztani, mint az angol változatoknál, hanem az eredeti metódushoz hasonlóan emelkedik el a vontatott kisautó a talajszintről. A kezelhetőség és a játszhatóság érdekében egy nagyon érdekes megoldást találtak. Külön bónusz, hogy a gém hosszában is nyújtható - az eredetihez hasonlóan - egy teleszkóposan kicsúszó taggal., ami szintén a játszhatóság érdekei alapján lett ilyen (no meg eredetiben is így működik), hogy a vontatott autót eltartsa a hátsó faltól. Ismét egy jó pont.

Ahhoz, hogy a daru oszlopa forgatható legyen, a fülkétől - ahol egyébként a gémoszlop lenni szokott - a hátsó tengely irányába el kellett az egészet csúsztatni. És itt most ne keverjük össze a kimondott autómentő felépítménnyel, ahol a daruszerkezet nem forgatható. Vagy netán mégis ez történhetett? A forgó daru és az autómentő emelő kombinációjából jöhetett létre ez a megoldás? Ráadásul a filigrán gólyadarut erősen megnövelték, nyilván a megfelelő stabilitás érdekében. Mindenesetre a gyerekek kedvence lehetett, mert sok van belőle a piacon. Piros, sárga, zöld, bézs, fehér színekben is kiadták. Önállóan is megjelent, de egy trélert (és rajta egy autót) vontatva is kiadták. A plató anyagában is igyekeztek leutánozni a recéslemezt, kicsit durvára sikerült, de nem feltűnő.

Az eredeti horogfelfüggesztés drótos megoldását nagyon hitványnak és erőszakosnak tartottam - a kocsi többi részéhez képest meg pláne - így azt lecseréltem a drótkötél imitációra (bár a fotókat elnézve talán még vékonyabb anyagból is lehetett volna csinálni). kapott néhány matricát, hátsó lámpát és így már teljesen vállalható lett.

 Az eredeti Merci furgon mindig is tetszett, legtöbbet mentőautóként - esetleg szerencsésebb helyeken  nyugatról idekerült tűzoltóként - láthattuk annak idején, aztán meg főképpen a „zőcségesek” és kőművesbrigádok rogyasztották porba amíg csak mozdulni tudtak. A furgon eredeti neve T1 volt hivatalosan, de a TN (Transporter Neu) névre is hallgat. Sikeres ősökkel rendelkezett, így olyan rossz modell nem születhetett már. Sokféle kóddal (207-407, 208-408) jelölték, de végső soron a forma szinte ugyanaz volt mindegyiknél. Az autós sikertörténetekre jellemzően rengeteg variációban gyártották, a különleges buszfelépítményektől kezdve a lakóautón át egészen a billencsig és a speciális céljárművekig. Meg a mentőkig, hiszen az egyik etalon alaptechnika volt és ma is az a mentőfelépítményekhez. 1977-1996-ig gyártották Brémában, 2,3-2,9-es dízelmotorokkal szerelték őket. Többféle tengelytávval, kerékvariációval, teherbírással, fülketípussal készült, ezért a hosszú modelltörténet alatt rendkívül sokféle verzió és kombináció létrejött. A Cobra 11 rajongók sem úszták meg, több részben is törték a típust rendesen, de még művészeket is megihletett.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése