2022. január 14., péntek

Bond Lotus

 Lotus Esprit 007

(Corgi)

felújítás

 

 Egy fehér Lotus Esprit lett a vezető autó az 1977-es James Bond-eposzban. A Kém, aki szeretett engem című filmben nemcsak az utakon száguldva, de a víz alatt úszva is megismerhettük a kocsit, illetve ami lett belőle vízbe kerülve. Tudjuk, hogy a Bond filmek technikai megoldásai valahol a valóság és a képzelet határán mozognak. Ez a kocsi inkább az utóbbi kategóriába tartozott. Mindenesetre látványos volt és manapság is sok információ elérhető róla. Ez volt a szponzor célja. Pipa. Az operatőr, Claude Renoir ragaszkodott a fehér színhez, hogy a Wet Nellie (a Little Nellie-re utalva kapta a nevét, a korábbi James Bond-filmben szerepelt autozsíró után) névre keresztelt autó lenyűgöző legyen a ragyogó mediterrán napsütésben (és a tiszta víz alatt is).


 
A hamis tengeralattjárót a Perry Oceanographic, cég építette kifejezetten ehhez a filmhez, egy Lotus Esprit S1 karosszéria felhasználásával, akkoriban körülbelül 100 000 dollárért. A hamis szó azért használatos itt, mert valójában nem egy nyomásálló kabin a kocsi belseje, csak minden vízálló benne és búvárruhában kell kezelni. Ergo: egy víz alatti mozgást elősegítő készülék, de annak aztán nagyon flancos. Az Esprit ék alakját anno úgy tervezték, hogy leszorító erőt biztosítson az útfelületre, ami ebben az esetben a tengeralattjáró folytonos merülését okozná. Ezt a nemkívánatos erőt a kerekek helyére helyezett vízszintes mozgatható bordák kompenzálták. A tengeralattjáró működtetéséhez két fős személyzet szükséges. Négy villanymotorja van, amelyek csak előre mozgást tettek lehetővé. A belseje egyáltalán nem hasonlít egy autóéhoz, csak egy platform a búvárok számára, és a tengeralattjáró működtetésére, vezetésére és meghajtására szolgáló berendezések találhatók ott.

A forgatás befejeztével a tengeralattjáró promóciós körútra indult.Ezt követően a New York állambeli Long Island-re szállították, és raktárba helyezték, 10 évre előre fizetve a bérleti díjat. Vagyis elfelejtették a technikai-filmes emléktárgyat. Egy árverésen azután a vevő kevesebb mint 100 dollárt fizetett az egységért. 2013 szeptemberében a tengeralattjáró Lotust egy újabb aukción 550 000 fontért Elon Musk megvásárolta. Ezután ki tudja mi lesz vele?    

A kisautó csak kicsit volt kopott és egy irdatlan nagy 007 Bond logo volt az elejére ragasztva, hátha valaki nem tudná, hogy mi is az. A gyerekeknek meg mindegy a matrica tartalma, ők úgyis vízbe dobják először. Érdekessége, hogy az ablakok hiányoznak, csak a víz alatt használatos redőny van odamintázva helyette. A meghajtásról gondoskodó propelleres rész meglehetősen elnagyolt és hiányos, de ez alig látszik a hatalmas függőleges vezérsíkok miatt.

Immáron még egy filmes autóm lett az Időgép után.


Giorgetto Giugiaro Italdesignja 1972-ben a Torinói Autószalonon mutatott be egy koncepcióautót, amely egy megnyújtott Lotus Europa alvázra épült. Ez volt a tervező Giugiaro sokszögű „hajtogatott papír” vagy ék alakú koncepciója közül az első, és szenzációt keltett az autóipari sajtóban. A Lotus végül ezzel a dizájnnal fejlesztette ki Espritjét, és figyelemre méltó módon alig változott a bemutatóautóhoz képest. Az Esprit 1975 októberében mutatkozott be a Párizsi Autószalonon, és 1976 júniusában kezdték gyártani. Könnyű alvázával, középmotoros kialakításával és üvegszálas karosszériájával tovább növelte a Lotus által régóta élvezett, kategóriaverő vezethetőség hírnevét, bemutatásakor vitathatatlanul Nagy-Britannia legfejlettebb sportautója volt. A Lotus nemcsak az autóipari világot nyűgözte le, hanem Albert R. Broccoli filmproducert is, aki egy napon egy gyártás előtti modellt talált közvetlenül az irodája előtt parkolva a londoni Pinewood Studiosban. Az autót a Lotus PR-menedzsere, Don McLauchlan azonosító jelvények nélkül, feltűnően ott helyezte el. A többi már (film)történelem.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése