Motorcycle Transporter és Hondarora
(Matchbox K-6)
bemutató
A több mint harminc éve, általam
birtokolt motorszállítót annak idején Nyugat-Berlinből kaptam valamikor a
hetvenes évek közepén - a dobozán még rajta van egy tintával írt szám
is ami valószínűleg az árát jelenthette DM-ban. Német a fölirat is a doboz kis fülén. A doboz el van látva (angol nyelvű) instrukcióval a bonyolult mechanika kezeléséhez (inkább az öregedő szülők részére). Ez a játék akkoriban
nagy szám volt – gondolom nem csak nekem, hiszen a Matchbox ellátottság,
különösen a SuperKings sorozatban meglehetősen gyenge volt idehaza.
Maga a koncepció is eléggé meglepő volt, hiszen
akkoriban motorkerékpárt nemigen szállítottak nálunk átlátszó
tetejű furgonokkal. Csak a képzavar kedvéért: milyen lett volna
mondjuk egy metálsötétkék narancs plasztiktetejű, hatkerekű,
ültetett Zuk
hátuljában egy csillogó piros-fekete MZ
Trophy vonulása valamelyik városunk utcáján. Ez az a kép,
ami abszolút elképzelhetetlen volt akkoriban. Maximum egy sci-fi
szerző agyában foganhatott meg efféle járgány. De mint
körvonalazódott bennem, tőlünk nyugatabbra sem igen volt rá
hivatalosan bemutatott mintapéldány. Azóta persze már cipelnek
mindenféle utánfutókon és pickupok hátuljára fölhányva
mindenféle motorokat, tehát a dolognak ez a része manapság már
hétköznapi. Viszont kimondottan erre a célra épített – a
szóban forgó modellhez hasonló - motorszállító furgont még nem
láttam az óta sem. A kereső mindössze egy használható
képtalálatot adott erre
a műfajra,
de az is egyedi építésűnek tűnik.
Első látásra egy korrekt, szép tervezésű és kivitelezésű autó, de lehet, hogy nem a motorszállítás az erőssége. Korát megelőző orr rész dizájnnal kezdődik, majd egy átlagos belterű fülke következik. Tömzsi megjelenését ha fölülről nézzük máris gyanús valami. Nagyjából nyitott a kocsi hátulja, a rakomány fölött. Így már biztos, hogy egy esetleges eső esetén a fedett nyitott plató szépen megtelhet vízzel. Nézzük csak meg az arányokat. A belepréselt motornál látszik, hogy kilóg a... kormány! Tulajdonképpen a motor egy számmal nagyobb. Ha már Hondát szállít, a finom kidolgozású matrica az oldalán is sugallja azt.
A plexiburkolat
– még ha nem is rendeltetésszerűen de – lepattintható, így
egy furcsa pickupot vagy furgont kapunk. A hátfal egy kicsit
fölemelve lebillenthető és így egy rámpán(?) lehet a
motorkerékpárt ki- és betolni. Nem, ez nem rámpa, ez csak hátfal, a
rámpát azt külön kellene odatenni ahhoz, hogy egy ekkora motort
bármilyen módon oda fel lehessen transzportálni. Kissé szűkös a hely itt feltornászni
egy CB750-est. Bár van egy kerékrögzítő vájat is kialakítva, de inkább
csak darabra mondható kielégítőnek, ugyanis ebben a formában soha nem
kerülhet bele a moci első kereke. Belenézve a mélyére, a fülke hátuljánál látszik valamennyire a szerszámokkal imitált műhelypad a plató elején levő pulton.
Azt nem lehet tudni ma már,
hogy annak idején a Matchbox fejlesztői valamilyen prototípus vagy
koncepcióautó alapján mintázták meg ezt a kocsit (ahogyan azt
számos esetben tették) vagy teljesen saját kútfőből ötlötték
ki. Mindenesetre azt láthatjuk, hogy ez a motorszállító a SuperKings sorozaton belüli transporter szériába tartozik a
(léptékzavaros)
traktorszállító (K-21)
és a versenyautó
szállító (K-7)
mellett. Gyaníthatóan mindegyik fantázia szülötte bár már
akkor léteztek ehhez hasonló
koncepciójú ám meg nem valósult szállítófurgonok,
és a versenyautók
szállítására is (pl. Cobra)
voltak már jóval korábban ilyen speciális járművek.
Valószínűleg ezúttal ezek is inspirálták a fejlesztőket.
Érdekesség, hogy ugyanezen alapautóra a plexiburkolatot elhagyva
és egy dupla vonókampót installálva egy teljesen más koncepciójú
autómentőt állítottak elő K-11 kóddal. Ezért is szerepel talán
az autó alján a K-6/11 kódfelirat. Érdekes, hogy a megnevezés a kocsi alján eltér a dobozon láthatótól. Az 1:35 léptékű (maga az autó, a motor az más) modell 1974 és 1982 között volt kapható és mindez idő alatt kizárólag ebben a színben létezett.
A
modell 1974-ben jelent meg, az én példányom is
ebből az évből való
alján is ez az évszám szerepel, viszont a dobozán meg 1975. Ahogy
utánanéztem a variációknak, kitűnt, hogy egy féle
színkombinációban viszont azon belül kétféle változatban
jelent meg a motorszállítónk. A másik változatnál a
motorházfedélből kiemelkedik egy irdatlan nagy motor
felsőrész, erősen eltúlzott szívótorokkal
a jobb hatás kedvéért. Más változást nem tudtam felfedezni a
variációk között. Az nem derült ki számomra, de gyanítható,
hogy a kiemelt motorú változat jelent meg később.
A szóban forgó motorkerékpár
egy Honda CB750 Hondarora, erről itt
lehet többet megtudni. Érdekesség, hogy a motorkerékpár külön
is kapható volt (MB-18).
Talán ebből is adódhat a némi lépték egyeztetésbeli
ügyetlenség, amit az avatott szemlélő észrevehet. Nyilván nem
akartak egy újabb motort kreálni a szállítóba, és a szállítót
sem lehetett a motor léptékében elkészíteni. Nem nagy hiba de
feltűnhet a helyzet visszássága amikor a motor csak oldalra
hajtott kormánnyal fér be a kimondottan erre a célra gyártott
szállítóeszközbe és még így is kilóg a kormányrúd vége. Talán ezért is dizájnolták meg alakítgatták az
egész - egyébként nagyon szépen kivitelezett - burkolatot is ilyen, a
funkciótól távol eső formájúra. Az én józan eszemmel a funkció előrébb
van mint a dizájn.
Az
alváz is fémből van így a kisautó elég súlyos darab, ahogy a
látszat is ezt sugallja. Két kis érdekességre vagy finomságra felhívom
azért az olvasó figyelmét. Az egyik a lámpa rácsozata, olyan mint régen a
versenyautók "összepókhálózott" első lámpaüvegei. Finom! A másik a
hátsó dupla kerekek fölött a karosszériában a viszonylag nagyméretű
szellőzőrács. Kizárólag dizájnelem, mert azon a fertályon semmi ilyen
funkcióra nincs szükség. Még talán egy apró érdekesség, ha már elkezdtem
a részletek kibontását: Ha megnézzük az alját, a hajtáslánc is
érdekesen alakul. Mintha nem lenne teljesen befejezve a kitalálás
gondolatsora. Most négy- vagy hatkerék hajtású legyen? Mintha egy
kardántengely hiányozna a leghátsó híd előtt. De ez legyen a legnagyobb
hibája. Összességében nagyon szép a kidolgozása. A sajátom folyamatosan
dobozban vészelte
át az évtizedeket, gyakorlatilag a „tapogatott” de nem igazán
játszott kategória büszke tagja. Annyira nagy kincsnek tartottam
mindig is ezt az egyetlen SuperKings méretű Matchboxomat, hogy
valóban csak nagy ritkán vettem elő megnézegetni. Ez az
önmegtartóztatás most mutatja csak igazán az eredményét, hiszen
elsőtulajos, jó állapotú, nullkilométeres, kis szériás ritkaság
boldog birtokosa vagyok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése