2023. március 3., péntek

EWY

 Mercedes 220 SE

(Matchbox)

bemutató

 Fintail vagyis uszonyos. Ez volt a beceneve ennek a – W111 kódú - Mercinek, így ismerte és szerette a világ. Köszönhette ezt a hátsó kerekek fölött, a kocsi végéig vezető függőleges élnek, amitől haluszony szerűen nézett ki a sárvédő idom teteje. Talán ez is hozzájárult a kocsi eleganciájához. A Mercedes akkoriban is az elegáns nagy autókat tartotta a fő profiljának, így van ez ma is. Akkor még valódi bőr és valódi fa jellemezte a belső eleganciát, 15850 márkás árért.

A kocsit 1959-1968 között gyártották. Elsősorban a négyajtós limuzin volt a fő irány de a cég természetesen kiszolgálta a kupé és kabrió rajongókat is. 2,2 literes soros hathengeres, karburátoros (a későbbiekben a nagyobb motoroknál már Bosch befecskendezős) motorral szerelték alapban, de a motorméret elment egészen a 3,5 literesig is. A teljesítményük is ennek megfelelően 95-200 lóerő között változott. 
 

 A korábbi Ponton modellek önhordó karosszériájának továbbfejlesztett, megnövelt változata adta a biztonságot és a modernséget a modellnek, enyhe amerikai stílusbeütéssel. Itt már belejátszik a tervezésbe a biztonságtechnika is. A gyár ebben az időben már egyre inkább foglalkozott a merev utascella, a gyűrődőzónák, a biztonsági öv, a puha műszerfal, automata biztonsági öv és egyéb ma már természetesnek tűnő, a biztonságot szolgáló berendezés fejlesztésével. Ha másról nem is, de a műszeregységről mindenképpen megjegyzi az ember a modellt. Szakítottak a hagyományos mutatós rendszerrel és a mutató helyett egy függőleges skálán egy csík futott fölfelé, ami mutatta az aktuális sebességet. 60 km/h felett sárgáról pirosra vált a csík

A Matchbox már a kezdeti időkben is kiadott egy 220-as Mercedest gombkerekeken, igaz ez kétajtós coupe volt. Sokat kellett várni a négyajtós változat megjelenésére. Az említett kétajtós 2019. évi újrakiadása mellett megjelent a szedan is.  Rögtön egy speciálkiadással indult a sor. A híres norvég autóversenyzőnő, Ewy Rosqvist tiszteletére készült a modell. 

És ez teszi a modellt különlegessé, egy bizonyos konkrét személyhez kötődik. Nem emlékszem, hogy a Matchbox történtében lett volna ilyenre példa, a Hot Wheelsnél viszont igen. A 711-es rajtszámú szürkéskék Mercedest annak idején a svéd versenyzőnő vitte sikerre. Nőként egy ilyen jellegű autóval a hatvanas években versenyeket nyerni igen figyelemre méltó. Ezért is jár igen erős dicséret a Matchboxnak, hogy ezzel a modellel emléket állít a versenyzőnőnek.

 Ewy Rosqvist 1929-ben született Svédországban. A tehetségét a napi autóvezetési gyakorlatában bontakoztathatta ki, mivel vidéki állatorvosi asszisztensi munkája során a távoli svéd utakon autót kellett vezetnie, és naponta rendszeresen látogatnia a farmokat. Ekkor született meg érdeklődése a tempós vezetés iránt és egy idő után elkezdte rögzíteni a különböző farmok közötti köridőket. Miután házasságot kötött a férjével versenyezni kezdtek. Miután az Automobile Club érdeklődését fejezte ki iránta, Ewy Rosqvist versenyzőként is elindult. Gyorsan eredményes versenyző lett, és egy idő után Európa egyik legjobb női pilótájává vált. 1960-ban a Volvo gyári sofőrjeként szerződött. Két évvel később a Mercedes Benz kivásárolta a szerződését, és ezzel komolyan megkezdte nemzetközi karrierjét. A versenyzése legintenzívebb évei alatt már az év nagyobb részét távol az otthonától töltötte.  1959-ben, 1960-ban és 1961-ben megnyerte az Európa-bajnokságot valamint a női kategóriát a Rally to the Midnight Sunban. Legfigyelemreméltóbb eredménye az 1962-es Argentin Turismo Standard Grand Prix összesített győzelme, Ursula Wirth segédpilótájával egy Mercedes-Benz 220 SE-t hajtva. A duó mind a hat szakaszt megnyerte és új sebességi rekordot is felállított a versenyen. 1961-ben a győztes átlagsebessége 121 km/h volt, Rosqvist átlaga 1962-ben majdnem 127 km/h volt. A következő években Rosqvist második és harmadik helyezést ért el az Argentin GP-n, valamint győzelmet aratott a 2,5 literes géposztályban a Monte Carlo Ralin és a Nürburgringen valamint sikeresen vett részt az Akropolisz és a Spa-Sofia-Liège raliversenyeken is. 2009-ben távozott az élők sorából.

 

 Nos egy ilyen versenyző autóját adta ki a Matchbox 2020-ban. Színeiben, megjelenésében és természetesen a rajtszámát tekintve is nagyon utal az eredetire. Emellett megjelent később a nem versenyzős változat is. A nagyon széles kerekeken el lehetne mélázni, de ha nem alulról nézzük a modelleket akkor elfogadhatónak tekinthetjük. Ezekhez az oldtimer modellekhez illene már kifejleszteni egy stabil, de fele ilyen széles keréktípust is a cégnek.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése