2023. március 21., kedd

Munkagépek 07: Taylor Jumbo Crane

 Taylor Jumbo Crane 

(Matchbox)

felújítás

  

A Taylor Jumbo Crane mobil daru esete nem annyira egyszerű, hogy csak úgy megalkották és már indult is emelni a terheket. Adott volt egy 1878-ban alpított Coles nevű cég (ma is létező darugyártó) ami már a századfordulón is gyártott vizes hidraulikus gépeket. Azonban ezek helyhez kötöttek voltak, és olajhidraulika tökéletesítéséig nem lehetett olyan kritikus feladatra használni, mint a daruzás.  

Másrészt létezett egy N.H.Neal és Son of Grantham nevű angol cég akik nehézdízel mechanikus és dízel hidraulikus darukat gyártottak, ekkoriban ők voltak az ország harmadik legnagyobb darugyártói. Hasonlóképpen jó név volt a maga területén az F. Taylor & Son of Glazebury nevű bányászati ​​gépekre specializálódott cég. Hidraulikus hajtásokat fejlesztettek, és bő tíz év tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. És ami a legfontosabb, ebben az esetben, hogy birtokolták egy fontos találmány, a hidraulikus forgótengelykapcsoló szabadalmát.  Coles tehát egyesült 1959-ben velük (megvette őket), így minden lehetőség adott volt, hogy a mobil hidraulikus emelőgépek piacát eluralják a technikai újdonságukkal.

A Taylor's-nak három kis hidraulikus gépe volt, amelyeket főként bányászati ​​üzemekhez fejlesztettek ki. Ezek a daruk meglehetősen jól fogytak, és Coles számára a hidraulikába való átállás alapját képezték. Amikor Coles átvette a Taylor's irányítását, ez a Taylor's Jumbo daru volt a legújabb modell. Az egység hidraulikus gémemeléssel és forgatással, valamint egy hidraulikusan kinyújtható gémhosszabbítással rendelkezett. Az összes kereket védőlemezzel borították abiztonság kedvéért és  oldalvédőket helyeztek el a torony forgórészére. A kis dízel-hidraulikus meghajtású önjáró daru három tonnát tudott emelni. Négy gumikeréken gurult és a hátsók kormányzottak az elsők pedig meghajtottak voltak. Az emelési magasság kicsit több, mint 11m. A fülkébe történő beszállás a fülke frontján át történt.

 A Matchbox is eléggé jól prezentálta a járműipar ezen szegmensét, a darukat, hiszen már a legelső sorozatok közt is találunk ilyen munkagépeket. A Lesney mérnökei nagyon eltalálták ezt a kis modellt. Arányos, szép kis daru, forgó és emelhető gémmel, ellensúllyal – és a hagyományos fix kampóval. Mi több, még a színe is azonos az eredetivel. Valószínűleg egy új fiatal, lelkes mérnök felelt a projektért, mert nagyon igényesen van megalkotva. Vélhetően a vezetésnek is tetszhetett, mert megjelentették King Size méretben is.

 

A kerekei tulajdonképpen egyedinek mondhatók, tömör fekete műanyagból készültek mind elöl mind hátul és vastag RW tengelyeken gördülnek. Maga a géptest egy darabból van. Itt némileg viszont visszavettek a részletességből, mert a karosszérián csak egy-egy bemélyedést tettek a motort láttató rés helyett. Ezt a kortárs dózereknél már meglépték, itt máshol volt a hangsúly. A fülke üvegtelen és minimális beltér kialakítással bír. A gémen is alkalmaztak némi egyszerűsítést az eredetihez képest, viszont ez részben a gyártástechnológiának is betudható másfelől viszont mozgathatóvá tették, ami sokkal nagyobb előnyt jelent. Került bele egy teleszkóp, ami bármely szögben megemelve tartja, illetve az alja egy ellensúlyhoz kapcsolódik, ami viszont mindig vízszintesen áll, mint a valóságban. Ez szintén kiváló megoldás.


A gém végére függesztett kampó viszont – szokás szerint – fix, de ezt már kár lett volna túlbonyolítani. Annyit azonban még megtettek, hogy nem egy rúdon lóg a kampó, hanem – mintegy a kötélzet imitációjaként – két vékonyabb szálra van a kampó erősítve.  Így is nagyon szép, és ami ritka, jól játszható kis darut vehettek a gyerekek a kezükbe. 1964-ben jelent meg először, akkor még teljesen sárga színben. 1967-től már piros szín is került rá, két évig lehetett így megvenni.

 A felújítás során azt a metódust alkalmaztam, hogy az eredeti állapotot állítom vissza, és pluszként dekorációt kap, valamint egy-két olyan megoldást, amit eredetileg - ismert okokból – nem alkalmaztak. Így kapott egy rendes kampót kötéllel és ablakokat.


 


 

 

 


 

 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése