Taylor Jumbo Crane
(Matchbox)
felújítás
A Taylor Jumbo Crane mobil daru esete nem annyira egyszerű, hogy csak úgy megalkották és már indult is emelni a terheket. Adott volt egy 1878-ban alpított Coles nevű cég (ma is létező darugyártó) ami már a századfordulón is gyártott vizes hidraulikus gépeket. Azonban ezek helyhez kötöttek voltak, és olajhidraulika tökéletesítéséig nem lehetett olyan kritikus feladatra használni, mint a daruzás.
Másrészt létezett egy N.H.Neal és Son of Grantham nevű angol cég akik nehézdízel mechanikus és dízel hidraulikus darukat gyártottak, ekkoriban ők voltak az ország harmadik legnagyobb darugyártói. Hasonlóképpen jó név volt a maga területén az F. Taylor & Son of Glazebury nevű bányászati gépekre specializálódott cég. Hidraulikus hajtásokat fejlesztettek, és bő tíz év tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. És ami a legfontosabb, ebben az esetben, hogy birtokolták egy fontos találmány, a hidraulikus forgótengelykapcsoló szabadalmát. Coles tehát egyesült 1959-ben velük (megvette őket), így minden lehetőség adott volt, hogy a mobil hidraulikus emelőgépek piacát eluralják a technikai újdonságukkal.
A Taylor's-nak három kis hidraulikus gépe
volt, amelyeket főként bányászati üzemekhez fejlesztettek ki. Ezek a daruk meglehetősen jól fogytak,
és Coles számára a hidraulikába való átállás alapját képezték. Amikor Coles
átvette a Taylor's irányítását, ez a Taylor's Jumbo daru volt a legújabb
modell. Az egység hidraulikus
gémemeléssel és forgatással, valamint egy hidraulikusan kinyújtható
gémhosszabbítással rendelkezett. Az összes kereket védőlemezzel borították abiztonság kedvéért és oldalvédőket
helyeztek el a torony forgórészére. A kis dízel-hidraulikus meghajtású önjáró daru három tonnát tudott emelni. Négy gumikeréken gurult és a hátsók kormányzottak
az elsők pedig meghajtottak voltak. Az emelési magasság kicsit több, mint 11m. A fülkébe történő beszállás a fülke frontján át történt.
A Matchbox is eléggé jól prezentálta a járműipar ezen szegmensét, a darukat, hiszen már a legelső sorozatok közt is találunk ilyen munkagépeket. A Lesney mérnökei nagyon
eltalálták ezt a kis modellt. Arányos, szép kis daru, forgó és emelhető gémmel,
ellensúllyal – és a hagyományos fix kampóval. Mi több, még a színe is azonos az
eredetivel. Valószínűleg egy új fiatal, lelkes mérnök felelt a projektért, mert
nagyon igényesen van megalkotva. Vélhetően a vezetésnek is tetszhetett, mert
megjelentették King Size méretben is.
A kerekei tulajdonképpen
egyedinek mondhatók, tömör fekete műanyagból készültek mind elöl mind hátul és
vastag RW tengelyeken gördülnek. Maga a géptest egy darabból van. Itt némileg
viszont visszavettek a részletességből, mert a karosszérián csak egy-egy
bemélyedést tettek a motort láttató rés helyett. Ezt a kortárs dózereknél már
meglépték, itt máshol volt a hangsúly. A fülke üvegtelen és minimális beltér
kialakítással bír. A gémen is alkalmaztak némi egyszerűsítést az eredetihez
képest, viszont ez részben a gyártástechnológiának is betudható másfelől
viszont mozgathatóvá tették, ami sokkal nagyobb előnyt jelent. Került bele egy
teleszkóp, ami bármely szögben megemelve tartja, illetve az alja egy
ellensúlyhoz kapcsolódik, ami viszont mindig vízszintesen áll, mint a
valóságban. Ez szintén kiváló megoldás.
A felújítás során azt a metódust alkalmaztam, hogy az eredeti állapotot állítom vissza, és pluszként dekorációt kap, valamint egy-két olyan megoldást, amit eredetileg - ismert okokból – nem alkalmaztak. Így kapott egy rendes kampót kötéllel és ablakokat.
|
|
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése