2023. május 2., kedd

Prius

 Toyota Prius Taxi

(Matchbox)

bemutató 

Ezzel a közlekedőedénnyel köszöntött be igazán a villanykorszak az autózásban. Nyilván addig is voltak már több-kevesebb sikerrel futó villanyos vagy félvillanyos autók, de nagy mennyiségben a Priust lehetett látni az utcákon először.

 
A Toyota Prius típusának jutott a lehetőség, hogy elkapja a környezettudatosodás első hullámát, meglovagolja azt és az élre álljon.  Hájpolták is rendesen, a hollywoodi színészek rájöttek, hogy jobbat tesz az imidzsüknek egy kicsi de villany Toyota, mint bármilyen V8 batár vagy a piros kétüléses olasz rakéta. Ment is ez egy ideig, de a többiek sem tétováztak ez idő alatt. A Prius előnye pár év alatt lekopott, a többi márka hibrid és villanymodelljei erősen fölnőttek hozzá, sokszor meg is haladták azt. 

A tervezés során a klímaváltozás és a dráguló/fogyó üzemanyagok több gyártót is az alternatív lehetőségek felé tereltek, aminek is a fő ága a villamosítás lett. A Toyotánál is így gondolkodtak, elkezdték tervezni a G21 nevű prototípust, egy tágas, de kis fogyasztású kompakt modellt. A koncepció a hibridváltozat mellett döntött, vagyis a hajtás egy villanymotorból és egy benzinmotorból áll. Akku helyett ekkor még a kondenzátor volt az energiatároló. A több kísérleti példány után végül 1997-ben villantott a Toyota a szériaérett Prius-szal. Azóta az ötödik generáció fut. A népszerűségét a számok mutatják: 2017 januárjában a Prius család globális értékesítése csaknem 6,115 millió darab volt, ami a Toyota Motor Company által világszerte szállított 10 millió hibrid 61%-a. Érdekes, hogy – legfőképpen Amerikában – ahol magasak az értékesítési adatok és nagy divatja van a hibrideknek, bizonyos körökben mégis micsoda sport lett a Prius utálat a nagy, hagyományos V8-akkal szemben.  

 

Az első generációs Priust 1997 októberében mutatták be, mint a világ első sorozatgyártású hibrid személyautóját. A második generációnál 2003-ban, a stílus is megváltozott kissé: a jármű legmagasabb pontja a sofőr feje fölött volt, és mindkét irányba enyhén lefelé dőlt, amit "háromszög sziluettnek" neveztek. Ez az új kialakítás nemcsak az aerodinamikát javította, hanem kissé a hibridautózás jelképévé is vált. Sosem értettem, hogy miért kell egy hibrid vagy villanyautónak „futurisztikusabban” kinéznie, mint egy benzinesnek. Hiszen a légellenállás és az egyéb célok ugyanazok mindkettőnél. Egy szokatlan forma mindig megosztó és lehet, hogy a villanyautózás terjedésében ez az idegenkedés is egyfajta fék.

A hibridmeghajtás amely lehet „plug-in” vagyis konnektorból tölthető illetve „mild hibrid” ahol is egy beépített benzin vagy dízelmotor tölti folyamatosan az akksikat, amelyből a villanymotor az energiát nyeri. Ezt tehát tankolni kell a hagyományos módon! Viszont nem kell a töltéssel, a kábelekkel bajlódni és bátran lehet hosszabb távra is elindulni. Cserében viszont pöfög hátul a kipufogó, ami ugye…

   A Prius a „mild” változat. Induláskor a villanymotor nagy nyomatékkal hajtja az autót néhány méteren át, 40 km/h-s sebességig. Azután egyenletes, közepes fordulaton beindul a belső égésű motor, és tölteni kezdi az akkumulátorokat. Fékezésnél, amikor megállunk a forgalomban, leáll a benzinmotor is, és nem indul újra addig, amíg újra fel nem gyorsul az autó.

 

A mi kisautónk a második generációs, XW20 jelű változatot ábrázolja. Naná, hogy taxiként, mivel igen gazdaságosan üzemeltethető ebben az igénybevételben is. Azonban amikor 2009-ben megjelent még szó nem volt taxiról, csak a szimpla sokárnyalatú szürke, a piros és a zöld verzió létezett. 2017-ben azonban megjelent a taxisárga (valamint ezüst és fehér) taxiváltozat és már a nevébe is belekerült a taxi szó. Természetesen új szerszámmal készült, így tettek rá egy tetőjelzőt az ablak anyagából, ami inkább csak jelzés értékű, amíg be nem festem sárgára.  

Minden változatnál ugyanannál a nagyküllős hatágú felninél maradtak, ami teljesen elfogadható. A forma rendben van, a részletesség teljesen átlagos, nincs túlcizellálva. Nehéz is lenne egy ilyen agyonáramvonalasított doboznál. Érdekes, hogy az alján erősen kidolgozták a kipufogó rendszert, ami egyébként nem annyira jellemző. A beltér - mivel fekete - nem nagyon látszik, de ami látszik az rendben van. Jobbkormányos kivitel, "félpizza" részletességgel: nagy korong, a felületén némi domborzattal. Ugyanezen panel másik felén vagyis a padlólemezen alul a 2015-ös dátum van föltüntetve, vagyis taxivá válásakor nem változott az alja és a belseje. A dekorációja nem taxis, egy Speedy Express nevű céget reklámoz. Ami létezik ilyen néven, de szerintem  nem ez a logoja.

 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése