Lotus Super 7 vs. Caterham R500
(Matchbox)
dualteszt
A sors anno úgy hozta, hogy ugyanazon a napon lettem két - valahol ugyanolyan - kisautó tulajdonosa. Lánynevén Lotus Super Seven (MB-60), ahogy ma hívják Caterham R500 Superlight (MB-03), bár ahány cég gyártja, annyi féle képpen hívják. Az egyik egy korosabb, lejátszott példány, a másik egy új, gyári darab. (Bár ennél az eredeti kocsinál a "gyári" kifejezés nem igazán autentikus.) A Matchbox két kiadásáról van szó, cirka 40 év különbséggel.
Maga a kocsi története tökéletesen le van írva itt, ehhez nem kell többet hozzátenni, viszont aki a kit-carok világában annyira nem ismerős, annak ejtek néhány szót erről a műfajról. A kit carokat, vagyis az autóépítő készleteket általában háromféle fokozatban lehet megvásárolni, a vevő képzettségének és/vagy pénztárcájának és/vagy kedvének megfelelően. Az alaphelyzet, amikor - a donorautó alkatrészeinek kivételével - az egész alkatrészhalmot, a karosszériát ládákba csomagolva vásárolja meg az illető és mindent ő maga hegeszt, szerel össze.
Van aki így vásárol autót. Ez a tag szerencsés, mert egy időre minden szabadidejét az autóépítés tölti majd ki
Íme a ládákból kikerült motyó. Csak a megfelelő helyre kell tenni az egyes alkatrészeket avagy LEGO nagyobbacska fiúknak
A második fokozat, amikor a vázat és a kasznit készen
kapja, esetleg már futómű részek is vannak rajta és innen folytatja a tulaj. A
harmadik – és egyben legdrágább – esetben a gyárban rakják össze a kocsit a
vevő igényeinek megfelelően. Nyilván ez a legkevésbé izgalmas egy autóépítő
amatőr számára, de vannak akiket nem érdekel a hónapokon éveken át tartó szöszmötölés
a garázsban, hanem egyből élvezni akarja a súly/lóerő arányt 10 centivel az
aszfalt felett, a SUV-ok felnijének magasságában.
És itt most egy kis kitérő, egy áltudományos értekezés a léptékekről. Én tudom, hogy gazdaságosan kell gyártani mindent, még a Matchboxot is és ezért alig néhány méretű kerékkel szerelték a kisautókat. Viszont a kerékhez igazították a kasznit, így azonos méretű dobozba befért és közel azonos befoglaló méretű volt mindegyik. Ebből adódhatnak olyan extrém helyzetek, hogy egy nagyobbacska Rolls-Royce ugyanakkora méretű lesz (a kereke is), mint például egy Lotus S7. Ez lehet a megtévesztő az egészben. Ezen túl a – vagy talán ezért is – a karosszéria arányai is torzulnak több esetben. Néhány extra példát említek, és mindenki kedve szerint hasonlítsa össze az eredeti autóval a MB modelljét: pl. BMW 3.0, Ford Capri. Mindkettő egy kecses hosszúkás autó a valóságban ami nem jön át 1:6akárhányas léptékben.
Ezért is örültem meg az új Lotusnak
Caterhamnek, mert itt egyből megláttam az arányos, sportos szuperkönnyű
karosszériát. Ekkor jött az ötlet egy összehasonlító tesztre, hogy egy kicsit más szemszögből vizsgáljam a kérdést. Mit tudott akkor a
modellgyártási technika és mit tud most, ugyanannak a modellnek az esetében.
Azért, hogy a karosszéria formákat és arányokat ellenőrizni tudjam, kerestem
rajzot a kocsiról. Kétfélét találtam, ami nagyjából stimmel, apróbb (?)
eltérésekkel. Az egyik egy műszakibb jellegű, némi méretezéssel ellátott rajz,
a másik inkább valamelyik makett matricázási terve lehetett. Ezeket
összemontírozva láthatók a különbségek. Én a műszaki rajzos jellegűt vettem
alapul a további összehasonlításokhoz.
Az összehasonlításokat – megint csak összemontírozással – a két kisautó fölülnézetével kezdtem. Az arányokkal nincsen baj – mint kiderült – az ördög a részletekben lakik. Kicsit szélesebb orr rész, kicsit keskenyebb kerék, kicsit nagyobb hátsórész és máris egy egészen más kocsit kapunk. (Akárcsak a mai autótervezési trendeknél: ha nincs rajta a jelvény és a lámpák, egyik márka simán összetéveszthető a másikkal)
Figyelmesen nézve ezek az apróságok erősen befolyásolják az összhatást. Következő lépésben a „műszaki rajzot” tettem a két modell fölé, hogy ha már egymással ennyire nem illeszkednek, akkor vajon egy – eredetinek tűnő – rajzzal mennyire fognak stimmelni. Ami kitűnik, hogy a korai verziónál a kaszni szélessége, hossza, arányai stimmelnek a rajzzal, viszont az utastér mérete és helye erősen elnagyolt, elcsúsztatott. Az újkori kiadásnál ügyeltek az utasrész helyére és méretére, viszont a kecsességre még rátettek egy lapáttal és elkeskenyítették az orr részt. Összességében elmondható, hogy mindkét esetben a kocsik befoglaló mérete jó, a belső arányokon csiszoltak az új megjelentetéskor. És ami a legfontosabb, hogy mérethelyesebb lett a Caterham, a többi autóhoz képest.
Feltűnően passzol a rajzhoz a korábbi modell orra, viszont a "fülke" helye elcsúszott a böhöm csomagtartó miatt. A túlkarcsúsított orr rész esetével állunk szemben, a többi eltérés az ingerküszöb alatt marad
Ha a részletekbe belemegyünk, akkor láthatjuk, a
műszerfal jónak mondható kidolgozását, a műszerek lyukait. Viszont a kormány
erősen elnagyolt ebben az esetben, a sebességváltót meg ne is nézze meg senki
mert a termosz méretű váltóbot már az ízlésrendőrség hatáskörébe
tartozik. A kisautó 2009-2012 között volt a kínálatban, csupán néhány színben és kétféle felnivel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése