2024. augusztus 13., kedd

Pbilt 3.: Long

 Peterbilt Wreck Truck

(Matchbox)

átalakítás

 

Tetszenek az autómentők, így nem csoda, hogy volt is már jónéhány belőlük ezeken az oldalakon. Több-kevesebb átalakítás szinte mindegyikkel történt. Ám az átalakítást lehet még fokozni. A legutóbb csak egy gémcsere történt ám a mostani áldozat alapjaiban változott meg.

  A tengeren túlon a hatalmas kamionokhoz hatalmas kamionmentő gépek  kellenek, ha másért nem is, a  mozgatandó tömegek és a nagy méretek miatt. Meg egy kis fizika is van benne, de erről majd később.


Tehát ezt a speciális teherautó vonalat igyekezett a Matchbox is meglovagolni a maga módján. Legyen is, de olcsó legyen, meglévő dolgokat használjon, játszható legyen, de csillogjon is. Nem modell, inkább csak az eredetire emlékeztető és a Matchbox hagyományokat követő fantáziával átszőtt játék lett a végeredmény. A meglévő – univerzális alapra tettek két gémimitációt, hatalmas kampókkal. Ez így rendben van – jól játszható. Ám aki ezen a fázison túl akar lépni és a valósághoz próbálja közelíteni a kisautóját annak alaposan bele kell nyúlnia a dologba.

Az első fázis már látható voltitt, ahol az eredeti – de a valósággal köszönőviszonyban sem levő - gémpárt egy daruskocsi – többé-kevésbé reális – gémjére cseréltem. Ez akkor ott már jó volt. Ám a kezembe került elém gurult egy felépítmény nélküli, hasonló teherautó. Na most akkor hogyan tovább? Fölpillantva a klaviatúráról a polcon megláttam egy 1/24-es léptékű műanyag Revell márkájú kamionmentőt, amit még egy korábbi korszakomban alkottam (kép a legvégén). Ennek egészen más arányai vannak, mint a kisautónak, jóllehet az alap ugyanaz: egy csőrös fülke az eleje mindkettőnek. Innen indultam tovább. Vagyis a fülke hátuljáig marad az eredeti, attól a vonaltól hátrafelé pedig indult a szobrászkodás, hogy a Revell maketthez (és a valósághoz is) hasonló arányú kamionmentő jöjjön létre.

 Ahhoz, hogy az arány meglegyen egy teljesen új - hosszított – vázat kellet alkotni, amire aztán föl lehet szerelni a fülkét az első kerekekkel, az alvókabint valamint a meglévő hátsó kereket tartó traktust az új lapos platóval. Egy megfelelően hosszú, lapos „U” profil tűnt a legalkalmasabbnak erre a célra. Megfelelően megfaragva illetve kiegészítve már kellően stabilan kötötte össze az első és a hátsó részt. Összeerősíteni még nem lehetett, a későbbi festési technológia miatt, csak ideiglenesen pattintottam egybe a két részt.

 


Izgalmas rész azért még akadt, hiszen most kellett megalkotnom a gémet. A gém eredetileg – a darukéhoz hasonlóan - egy forgatható alapra épül, azonban nem emelkedik olyan magasra. Hosszra sem kell akkora, hiszen itt inkább kisebb kinyúlással de nagy terheket kell megmozdítani vele. vagyis teleszkópikusan egymásba csúszva mindössze két elemből áll. Hidraulika hengerek természetesen kellenek az emelésükhöz, ezeket is a forgó törzsből indítottam. Viszont ami érdekes, hogy itt nem egy kampó lóg le a gém végéről, hanem kétoldalt egy-egy kivezető-teherviselő idomon keresztól jön ki a drótkötél, aminek a kis kampóit már bele lehet akasztani a vontatmányba vagy szükség esetén az emelő közdarabba.  Fontos a gém kinyúlásának biztosítása, mivel a vontató hátulja és a vontatmány között megfelelő távolságot kell tartani (ami az eredeti MB változatnál szinte nulla).

 


 A gémet műanyag makettalkatrészek felhasználásával, sztirollapokkal kiegészítve késztettem el. A platórész szintén sztirollapból készült, ráépítve az eredeti spiáter futóműtartó részre. A hálófülke egy másik gyártmányú kamionról került át ide, csakúgy, mint a kerekek. A kerékcserére azért került sor ebben az esetben, mert a Matchbox széles kerekei nemigazán passzoltak a végleges látványhoz, oda dupla hátsókerekek illenek. És itt már a fizika is belejátszik a képbe. Ugyanis mivel elég komoly terheket kell megemelnie a gém végén levő köteleknek, az autó eleje könnyen megemelkedhet. Ezért nem baj, ha maga a kocsi elég hosszú, orrában a motorral, kellő ellennyomatékot tud biztosítani. A nyomaték forgópontja meg célszerően a hátsó kerekek környékére összpontosul. Talajnyomás-út teherbíróképesség és hasonló elméleti dolgok itt igenis gyakorlatias problémává válnak és a bajokat elkerülendő célszerű minél nagyobb felületen eloszlatni a hatalmas terheket. Ezért hát a sok kerék és a hosszú kialakítás.

 

 

A dekoráció valamennyire a valóságot tükrözi, de van benne némi fantázifaktor is, amerikai stílusban kivitelezve.

Pbilt 1.

Pbilt 2.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése