2024. május 14., kedd

Pbilt 1.: A kicsi

 Peterbilt Wreck Truck

(Matchbox)

bemutató

 

 

A Matchbox 1982-ben megjelenő Peterbilt kamionmentője sosem tetszett igazán. A kiválóan elkészített első traktus után véget ért a munkaidő és az utolsó segéd odabiggyesztett két furcsa kampós gémet a hátuljára, aztán had guruljon a járgány a gyerekek örömére. Pont így néz ki a végeredmény.

 


Szó se róla gyerekszem vonzó a modell, ki is adták a világ összes színében, a gémeket is színezték ahogy tudták, matricavariációk is kerültek rá bőséggel, de a forma akkor is változatlan maradt egészen az utolsó 2002-es kiadásig, ahol is érdekesebb kerekeket tettek alá. De ezek sem voltak duplakerekek, még ha ez egy eléggé exkluzív megjelenésű kisautó is volt.

Egy kis történelem

A 20. század első harmadában a faiparban a szállítás az időigényes gőztraktorral vagy lovascsapattal végezték. A cégalapító, Theodore Alfred "Al" Peterman a washingtoni Tacomában dolgozó favágó és rétegeltlemez-gyártó volt, aki a rönkök szállításának korszerűsítésére törekedett, gyorsabban és hatékonyabban szerette volna szállítani azokat a faüzemeibe rétegelt lemez gyártására.

 

  Igen komolyan gondolta a dolgot, mert utakat épített és teherautó-flottát szerzett. A fakitermelés érdekében használtan megvett egykori katonai járműveket, melyek azután több felújításon, átalakításon estek át az új célok érdekében. A tartósság javítása mellett a teherautók bizonyos fokú modernizáción estek át, a biztonsági változtatások közé tartoztak a légfékek és a léghűtéses (bordás) fékdobok beépítése is.  1938-ban 50 000 dollárért megvásárolta a Fageolt teherautó gyártó részleget tokkal vonóval, és Peterbilt Motors Company néven elkezdett saját járműveket fejleszteni. Egy évre rá két saját modellje lett már.  Az első üzleti évében 14 darab teherautót gyártott. Benzines és dízeles motorokkal is szerelte az acélvázas de még faborítású gépeket. A fejlődés folyamatos volt. Igény is volt a nagy méretű, nagy teljesítményű teherszállító járművekre, így a siker boritékolható volt. 1945-től már alumínium fülkékkel szerelték a legtöbbször háromtengelyes nagy és közepes teherbírású haszongépjárműveiket. 1953-ban a Peterbilt bemutatta jelenlegi márka emblémáját, átváltva a téglalap alakú szegélyről a jelenlegi piros oválisra. 1967-ben Peterbilt bemutatta az ikonikus 359-es modelljét. A korábban már jól bevált, egyben dönthető motorháztetőt használtak, de nagyobb hűtőrácsot szereltek fel a nagyobb dízelmotorok befogadására. Peterman kiküldte mérnökeit, hogy magukkal a kamionosokkal beszéljenek, hogy megtudják, milyen igényeik és elvárásaik vannak teherautójukkal szemben. Nem csak a motor teljesítményére gondolt, hanem a nehéz teherautó-alkatrészek minden aspektusára, a rácstól a motorháztetőig és a fülke általános kialakításáig. A kamionosok iránti figyelem kifizetődött, mivel a teherautó általános dizájnja telitalálat volt, és megteremtette a terepet annak a jellegzetes stílusnak, amelyről Peterbilt ismertté vált, jóllehet volt bulldogfülkés modelljük is. A meghajtásról az akár 14 literes 335 lóerős  - PACCAR vagy  Cummins - dízelmotor gondoskodott. Ez a motor nagy teherbírású, 10 fokozatú kézi sebességváltóval párosul, amely egyenletes és precíz váltást biztosít, így megbízható és hatékony igásló a hosszú utakhoz is. Lenyűgöző vontatási képességeiről ismert, maximális teherbírása akár 60 tonna is lehet. Emiatt népszerű választás olyan nehéz alkalmazásokhoz, mint a fakitermelés, az építőipar és a hosszú távú áruszállítás. Egy klasszikus amerikai teherautó, amely az amerikai gyártás és szállítás egy letűnt korszakát képviseli. Erőteljes motorja, jellegzetes stílusa és lenyűgöző vontatási képességei a teherautó-ipar igazi ikonjává teszik.

 

 1. A kicsi

2. A közepes

3. A nagy

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése