2024. május 28., kedd

Navistar

 Navistar eStar

(Matchbox)

bemutató

 

A kis furgonmodell 2018-2019 között volt a palettán. A nagy felületek okán nagyon alkalmas reklámhordozónak. A forgalmazási időszak alatt nem éltek túlságosan ezzel a lehetőséggel, hiszen alig egy tucat féle dekoráció került rá. A kisautó formájáról túl sokat nem érdemes szólni, mert olyan, mint az eredeti: még szokatlan a szemnek. A nagy üvegfülke általában sötétszürke-sötétbarna színű, de akadt egy rémisztően kék variáns is. A kaszni maga műanyag és az alja készült most fémből, nyilván a súlymegtakarítás okán. A részletek a helyükön vannak, bár az egyszerűsített kialakítás tetten érhető. A kerékvariációk három fajtára korlátozódnak, amiből az egyiket alkalmazzák az ötvenes-hatvanas évek csillogó dísztárcsás kisautóihoz is. Hogy itt hogyan jöhetett a képbe, azt nehéz elképzelni. A kisautó játszani jó, mert nem túl nehéz, egyszerű formájú, de gyűjtői szempontból csak azok számára lehet érdekes akik a változatokat keresik. Persze csak akkor, ha a Mattel folytatja a kiadását egyéb változatos dekorációkkal, amire jó esély van, akár ötös, tematikus pakkokban is. Az én példányom is egy ilyen szettben érkezett (Warn). Amúgy a kisautónak az lehet még talán a másik értéke, hogy az első, nagyobb szériában gyártott elektromos furgon modelljét tarthatjuk a kezünkben…

 

A beltér hiányzik gondolhatnánk, ezt takarja a fekete ablak és tetőablak... Ámde volt belőle átlátszó és füstüveges verzió is, ahol némi beltérkezdemény azért felfedezhető.


A gyártó a Navistar, Inc. egy amerikai holdingtársaság, amelyet 1986-ban hoztak létre az International Harvester utódjaként. Az utódcég meglehetően sok változáson, tulajdonláson, közösködésen és egyéb cégekkel történt mindenféle üzleti variációkon ment keresztül mindmáig. Ettől függetlenül, az első igazán vállalható teljesen elektromos furgon sorozatgyártása a Navistar névhez fűződik. Bár a Navistar eStar néven gyártotta és értékesítette Amerikában, valójában évekkel korábban Angliában fejlesztették ki. Az elektromos furgon története a hagyományos fekete londoni taxival kezdődik. A hetvenes évek eleje óta a londoni taxit a London Taxis International gyártotta, akit a hajókat gyártó MBH nevű cég vásárolt meg. Az ő ötletük volt az elektromos teherszállító furgon, mely eMercury néven indult útnak. Három különböző akkuval hajtott prototípust készítettek, teszteltek, ám a cég időközben anyagi gondok miatt megvált ettől az üzletágától.




 2004-ben a Borwick-csoporthoz került a project, akik Modec néven vitték tovább. Amerikai befektetőkkel, nátrium-nikkel-klorid akkumulátorokkal (Zebra akkumulátorok) folytatódott a történet. A gyártásra kész kisteherautókat később 2006-ban mutatták be. A 85 kilowattórás akkumulátorcsomaghoz egy 102 lóerős villanymotor párosult, ami 50 mérföld/órás végsebességre volt elég. Tehát tipikus városi használatra.  Hatótávolsága - hat-nyolc órás feltöltés után is - körülbelül 100 mérföld volt városi használatban, a teljes hasznos teher pedig körülbelül két tonna lehetett. A kisteherautókat 2007-ben kezdték gyártani Coventryben, az első darabokat a Tescónak értékesítették élelmiszer-kiszállítási szolgáltatás céljából, de a UPD futárcég is használta őket. Ennek ellenére pár év alatt a Modec eladások zuhantak, a vállalat mindössze 400 kisteherautót adott el, és adóssága meghaladta az 55 millió dollárt. Újabb tulajdonváltáskor került immár a Navistar - és ezzel együtt a tengerentúli megjelenés - a képbe. A Modec teljesen megfelelt az Egyesült Államok szövetségi biztonsági előírásainak is. A Navistar a furgont eStar-nak nevezte, és az indianai Wakarusában található Workhorse gyárban gyártotta  2010-től, az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériumának 39,2 millió dolláros támogatásával. A furgon így is 150 000 dollárba került. A dizájn jelentősen eltér a megszokottól. Az akkumulátor a padlólemez alatt van, ami előnyt jelent az alacsony súlypont miatt. Az ergonomikus kialakítás miatt a szélvédők közel 180 fokos kilátást biztosítanak, az alacsonypadlós kialakítás könnyű be- és kirakodást tesz lehetővé, a zajszint pedig közel nulla, ami ezt a fürge járművet ideálissá teszi a zajos városi területeken. A furgon első nekifutásra megfelelőnek látszik ám azt csak a jövő döntheti el, hogy valóban alkalmas-e mindennapos üzleti célú alkalmazásra, vagy az az idő még odébb van.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése