2023. január 6., péntek

Tiphárom

 Volkswagen 1600TL (Typ3) Fastback 1965

(Matchbox)

bemutató

A Typ 3-ról már elég részletesen írtam ebben a bejegyzésben így most inkább a korabeli és az újkori Matchbox kiadásokat hasonlítom össze. A korabeli annyit jelent, hogy először 1967-ben adták ki ezt a modellt, akkor még RW kerekeken, de a szebb/újabb keréktárcsával. Két évvel később SF kerekeket kapott és a korábbiakhoz hasonló piros szín mellett már többféle lila, piros, sárga, bordó színben is kapható volt. Egészen 1972-ig maradt gyártásban.


 
Az újkori kiadás 2019-ben érkezett háromféle színben. A piros, a lila és a kékesszürke mellé társult egy fehér is, amit az alapváltozathoz képest föltuningoltak már gyárilag. Szebb formájú kerekeket kapott, kicsit több matricázást és az összes lámpáját kifestették. Ezen kívül fekete belsővel és króm padlólemezzel társították. Kár, hogy a többi nem ilyen volt. Maga a kisautó formája és kidolgozottsága teljesen jó. Ám, itt is alávágtak négy hatalmas egyenkereket. Még csak nem is széles nyomtávval, ami a sportos megjelenést hivatott volna mutatni, hanem mélyen az autó belsejében vannak a behemót széles hengerek. Utána semmi, majd következik a sárvédők széle. Ez a része tragikusan csúnya, hasonlóan a Karmann-hoz. Ránézésre egyből az imbolygás jut eszünkbe, jaj nehogy fölbillenjen. A dísztárcsa imitáció tulajdonképpen még jó is lenne.


Összehasonlítva a régivel azért észrevehető, hogy teljesen új a formázás. Az akkori kisautónál sem volt ebben hiba, azon kevesek közé tartozott, amelyeknél arányos volt a kialakítás. Azért pár apró módosítás megfigyelhető itt is. A régi kasznin látható öntőforma sorják ma már természetesen nincsenek, de viszont ezzel együtt a korabeli díszlécek is eltűntek, csak egy tompa él maradt helyettük. Az oldalsó-hátsó ablakok formája ma már kevésbé nyúlánk. A nyitható ajtók formája tulajdonképpen ugyanaz. Az első lámpa régen a padlólemez része volt, ma egyben van a kasznival. A lökhárítók kialakítása is más, a réginél lespórolták az ütközőbabákat amik most viszont felkerültek. Csakhogy ha az első indexlámpa kialakításokat nézzük, akkor a régi, a korai verziót mutatja (kis kerek indexlámpák elöl), míg az új már a nagy csíklámpásat, és így a lökhárítók pont felcserélődtek. Bár a Volkswagen esetében (is) voltak keveredések a váltásoknál illetve az USA és az egyéb piacokra szánt modellek között, így ezt nem tekintem hibának. A réginél a három első pótlámpa ötletes volt, a rendszám akkor a lökhárító alá került. Most a rendszám a pótlámpák helyén van. A rendszámot szépen kivitelezték, jól olvasható a felirat rajta: FST BK VW vagyis Fastback Volkswagen. A hátsó rendszámnál egy számomra érthetetlen asszimetrikus elhelyezés van, ami a mellé került talán pótlámpa miatt lehet ilyen. Ha volt is ilyen, az biztos, hogy nem gyári felszerelésként került oda.


A hátsó lökhárító alatt megformázták azt a lelógó perforált lemezt, ami a kipufogó dobot takarja. Erre a részletre a korain, nem figyeltek oda. Az ablakai elég vastagra sikerültek, így némely szögből elég zavaró a vastagságot látni. Az első lámpák gyárilag festettek, a többiről lemaradt a dekoráció. Érdekes üzleti megoldás, hogy a nyitható ajtós modelleket másképpen csomagolják és másképpen is árazzák: közel kétszer annyiba kerülnek. A nyithatóság, mint jellemző régen büszke alaptulajdonságként szerepelt a dobozokon, ma ezért fizetni kell.


Összességében jó a kisautó, csak a kerekeket tudnám feledni. Zárásként egy fantasy fotó a végére.

A nyitható ajtajú kisautóknak ilyen spéci bliszterük van, érdekes formájú hátlappal. Így akár még az ajtó is kinyitható, miután a külső héj lekerült róla.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése