International Scout 4x4
(Matchbox)
átalakítás
Volt már olyan
az autótörténelemben, hogy valaki a mezőgazdasági gépgyártásból a terepjáró
gyártásba fogott. Itt is ez a fordulat állt elő. A teherautók és pickupok
mellett remek kombájnokat gyártó International Harvester úgy gondolta, hogy ő is előállít egy 4x4-est,
ami a Jeep CJ méltó konkurense lehet. Egyszerű formájú, sokoldalú, strapabíró
gépet álmodtak meg. Ez lett a Scout. Magyarul kiscserkész.
Akkoriban egy négykerék-meghajtású személyautós jellegű terepes jármű piaci potenciálja ismeretlen volt, talán a Willys Jeep tekinthető az egyetlen ilyen jellegű járműnek. Az élet viszont felpörgött, új igények merültek fel ezen a téren is. Az összetett karosszériafelületeket túl távolinak tekintették az ilyen típusú járművekhez, a lapos oldalú, dobozszerű, könnyen és olcsón gyártható dizájnok jöhettek csak szóba. Érdekes a formatervezési része a történetének. A Good Year sok műanyag alkatrészt gyártott a második világháborúban, nagy tapasztalatot gyűjtve az ilyen anyagok területén. Így közösen megalkottak műanyagból egy méretarányos modellt ami vezetői jóváhagyást kapott így megindulhatott a komolyabb fejlesztés. A vákuumformázott elemeket használták a karosszéria összeszerelés szimulálására is. A 800-as típust 1965-től gyártották kétajtós teherautóként, levehető keménytetővel, vagy fix keménytetővel, pickupként és akár vászon tetővel is. A következőkben kétszer frissítették a modellt, míg 1971-ben megjelent a Scout ll, amit a Matchbox is megmintázott.
A motorkínálat a 3,2 literes sornégytől a sorhaton át az 5,5 literes V8-ig létezett, ami bőséges választékot biztosított a vevők számára. Mindezekhez 3 vagy négyfokozatú kézi vagy háromfokozatú automata váltó társulhatott. A típus evolúciója a hűtőrácsok kialakításából jól követhető (három vízszintes sávtól a 14 függőleges sávig), mivel elég sűrűn cserélgették őket újabb és újabb dizájnokra. Scout II-t lehetett rendelni a Traveltoppal, ami egy teljesen fém tető vagy a Roadsterrel, ami egy puha tető. 1980-ban, a Scout utolsó gyártási évében az immáron műanyagból készült hűtőrács nagyon jellegzetes kialakítású, fekete vagy ezüst színű volt, négyzet alakú fényszórókkal. Speciális kiadásként jelent meg a Terra és a Traveller változat ami hosszabb tengelytávval bírt és számos műanyag kiegészítő elemmel rendelkezett. A legszembetűnőbb talán a kerékívek szélesítései illetve az ajtónyílásba betehető szűkítő elem. Ezeken kívül egy komoly bukókeretet is kapott a kocsi.
A Matchboxnál már volt szó a Scoutokról két esetben is, azonban ez most egy harmadik változat. Itt már egyértelműen megnevezik a kisautó márkáját, de a típusnál azért beletesznek némi zavarkeltő információt (4x4) a pontos típusnév helyett (Sll): International Scout 4x4.
Ami viszont soha nem tetszett a Matchboxok esetében (sem), az a behemót nagy kerekek aláerőltetése egy szép kaszni alá. És bizonyítékul, hogy a kaszni maga tényleg használható lenne normális állapotában is, úgy döntöttem, hogy valós méretű kerekekre állítom a kis terepjárót. Ehhez a művelethez nagyon szerencsésen illeszkedik a modell kialakítása. A padlólemez és a beltér külön elem, így könnyebb volt (meg)lefaragni a keréktartó monstrumokat. Miután ezt megtettem, a régebbi idők egyik nagyobb fajta kerekét kiválasztva, a tengelynek kellett egy pozicionáló tartószerkezetet alkotni sztirolból. A kerekek jól illeszkednek az eredeti kerékívekbe és a szélesítések is értelmet kapnak így. A festését is megváltoztattam a szomorú szürkéről egy vidámabb metálszínre. Az eredeti mellé téve látszik jól a különbség, ahogy a nagy kerék elnyomja a kaszni szépségét. Mindenki eldöntheti, hogy melyiket választja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése