2023. április 4., kedd

Skoda

 Skoda Popular Monte Carlo 1937.

 (Abrex)

bemutató

 Az Art Deco stílusban megálmodott Skoda sportkocsi modellje nem Matchbox méret, inkább a King Size ligában játszik az 1/43-as méretarányával. Ennek megfelelően kezdtem el megvizsgálni a modellt és a történetét is. Bár a mellé rendelt VW Bogár néhány évvel későbbi azért érdemes összenézni, hogy akkoriban a haladó gondolkodású mérnökök miképpen gondoltak szinte ugyanarra, két különböző országban, két különböző tervező irodában. Az egyik sportosnak predesztinálta szinte azt a formát, amit a másik teljesen átlagautósnak álmodott meg. Műszakilag azért különböznek természetesen, így inkább csak a külsőben élvezkedjünk ezúttal. 

A Škoda márka története két keréken kezdődött: a „Slavia” nevű kerékpárral. Az alapítók, Václav Laurin és Václav Klement 1895-ben építették meg első közös termékükként Csehországban, egy nagy ipari hagyományokkal rendelkező európai országban. A keresztnevük és a kerékpározás iránti szeretet mellett még egy közös vonásuk volt: az erős feltalálói szellem. A Laurin & Klement cég a globális ipari fejlődés időszakában indult, ami erősen illeszkedett a cég alapítóinak filozófiájához. A 20. század elején új közlekedési módok jelentek meg az emberek mindennapi életében, és kitágították a határokat, látókörüket, megnövekedtek a befogható távolságok is. 1905-ben már L&K Voiturette néven autókat kezd gyártani. Innentől pedig már megállíthatatlanok az autógyártásban, noha a politikai-gazdasági környezet nem minden időben volt ideális a cseh innováció számára. A Skoda autótörténetének egyik igen érdekes tagja a Popular.

 
A már létező Popular nevű modelljükre alapozva és a Monte-Carlo-rali népszerűsége okán hozták létre a Popular Monte Carlo változatát. A versenyeken elért sportsiker ösztönözte a gyárat, hogy kupéval és roadster karosszériával ellátott, limitált speciális kiadást dobjon piacra. 1936 októberében, a párizsi autószalonon leplezték le a kupé és roadster karosszériával kínált modellt. A 4,2 méter hosszú sportkupét 1,4 literes, 31 lóerős négyhengeres motor hajtotta, ami a Monte-Carlo-ralin is bizonyította megbízhatóságát és elérte a 110 km/órás sebességet. A merev, de könnyű központi csőváz elöl ketté ágazott, hogy közé elférjen a motor. A legmodernebb transaxle rendszer alapján a háromfokozatú sebességváltó a hajtott hátsó tengelyre került. Ilyen elrendezést találunk többek közt a Porsche 924-944-ben is – mintegy negyven évvel később. A független felfüggesztés, a precíz kormányzás és a modern hidraulikus fékek is hozzájárultak a 960 kilogrammos autó kiváló eredményeihez.

1937-ben igazítottak a karosszéria arculatán, süllyesztett fényszóróival áramvonalasabb, megnövelt tengelytávjával tágasabb lett a sport Škoda. A cég 1936-1939 között 72 darab roadster és coupé változatot gyártott. › A Monte Carlo egyesítette a műszaki és tervezési szakértelmet a motorsport sikerei során szerzett tapasztalatok gazdagságával.


A kisautót közelről megvizsgálva is csak a finom megoldásokat látjuk. Tisztában kell lenni azonban, hogy ez a modell már kimondottan gyűjtőknek készült, tehát kidolgozottságában, anyagaiban nem hasonlítható össze a Matchbox korai King Size autóival. Ezt a 12ezer forintos ára is jellemzi. Ebben a szegmensben a kerekek már egyediek. Az eredeti lukacsos felniket mintázták meg, króm dísztárcsával. Erre kerültek a gumiabroncsok, melyek szintén mintázott felületűek. Vastag merev tengelyen vannak a kerekek, így persze nincs rugózása a modellnek. A műanyag padlólemezt alulról igyekeztek részletesen kialakítani, azonban ez nyilván csak bizonyos főbb elemekre igaz, az apróbb részletek - természetesen - elhagyhatóak. A csillogó hűtőrács és az első lökhárító műanyag, csakúgy, mint a lámpa rácsa. Ami kamu rács, mert valójában ez alkotja a lámpát is, nincs mögötte valós búra. Ez a részlet viszont elnagyolt, mert a valóságban a rács egy üreget zárt le, aminek a mélyén volt csak a fényszóró.


Szép a megfestett díszléc és a króm motorház zsanérok, a kilincsek és az ablakkeretek. A hátsó lámpája is színezett. A beltér kidolgozása is nagyon esztétikusra sikerült. Stílusos bézs kárpitot tettek bele, az üléseket is megmintázták, ez jól látszik az ablakok szép vékony műanyagján keresztül is. Remekül kidolgozták a műszerfalat, a sebességváltókart, a kilincseket és a kormányt is. Igazi modellről beszélhetünk ebben az esetben. Nagyon mutatós kis darab, csak a színe lett autentikusan komor.


 

 

 

 


 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése