Range Rover
(SIKU)
felújítás
Masszív darab, bőven van benne fém, ahogyan az eredetiben is. Közepesen sérült (annak ellenére, hogy masszív, a tetőoszlopok sohasem elég merevek) állapotban került hozzám, így a renoválás után egy bézs/barna fényezés után vidéki szervizautóként született újjá.
Nem rossz a Siku kisautó kidolgozása, de azért itt is vannak furcsaságok. A homloklemeznél a lámpák helyzete nem éppen pontos, emiatt egy kicsit furcsán mutat elölről. A sárga üvegezés erősen ront az összképen, nem tudni miért jutott a tervezők eszébe ez a szín. Bár a Sikunál már megszokhattuk. Amúgy a kocsi arányai teljesen megfelelőnek tűnnek első látásra.Siku tekintetében mindenképpen. Ám én vettem a fáradságot és összehasonlítottam az eredetivel és így már látszik némi hosszbeli eltérés. Nem vészes, csak hát az arányos kicsinyítés...
Az egyen-Siku kerékfestés helyett felmatricáztam a felnit is, egy eredeti RR felni képével, így már kissé jobban mutat. A nyíló ajtó sohasem volt az esetem, itt is látszik, hogy elég nagy réseket hagytak az elemek között. Nyilván a játék és nem a gyűjtők voltak a szempont anno.
Összességében nem rossz a kisautó, mindenképpen érdemes a vitrinbe elhelyezni a többi RR mellé. Vagy azoktól kicsit messzebb inkább, mert a léptéke megint valahol egészen távol van a szokásos és alapnak tekinthető 1/64-1/67 sávtól.
A Range Rover gyártását 1970-ben kezdték meg. Felépítése a hagyományos merev létraalváz, acélkarosszéria, melyre a külső aluminum elemeket csavarozással rögzítették. Az autó motorja a GM-től származó 3,5 literesbenzines 135 lóerős V8-as. Ehhez csatlakozott kezdetben a négysebességes manuális váltó később az automata. Ez a váltórendszer egybe volt építve a terepváltóval és a központi zárható differenciálművel. Az autót állandó négykerékmeghajtásúra tervezeték. Ez a megoldás nagyban hozzájárult a RR piaci sikeréhez.
A Range futóműve merevhidas, a differenciálműveket nem középre, hanem jobbra eltolva helyezték el. A tekercsrugós felfüggesztés újdonság volt, csakúgy, mint a négy tárcsafék. A hosszú tekercsrugók, nem csak kényelmes haladást jelentenek az aszfalton, hanem jó terepező képességeket is biztosítanak.
A gyártásának első tíz évében – amerikai mintára - csak háromajtós kivitelben volt kapható, ami nem volt egy igazán jól sikerült megoldás. Kellet az ötajtós verzió is,
melyek megjelenésük után szinte teljesen kiszorították a háromajtósokat. Az autó hatalmas méretű sikert aratott, két éves várakozási idővel vettek föl megrendeléseket rá. A gyártás első kilenc évében csak minimális változtatásokat vittek véghez a kocsin.
1980-ra azonban felkerült az alapfelszereltségbe a fűtött, ablaktörlős hátsó ablak, az olaj hőmérséklet, és nyomásmérő,a színezett üveg, az elektromos benzinpumpa, az extrák közé többek közt a dupla akkumulátoros rendszer, a légkondicionáló, a kardánkihajtás a váltóról (pl. csörlő számára) és a szervókormány. A műanyag belső felületeket az első évtized folyamán felváltotta a plüss, majd később opcionális bőr huzat, részeként a Range Rover luxusautóvá válásának.
1983-ban a 4-fokozatú váltót ötösre cserélték, melynek már különálló terepváltója volt. Az autó belseje is jelentősen átalakult. A gyártás 26 éve alatt 4 féle műszerfalat készítettek a Range-hez, az üléseket karfával látták el, és megjelent a valódi fából készült a faberakás is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése