Ford Low Loader with Bulldozer
(Matchbox K-17)
felújítás
Mindig is vágyott cél – gondolom mindenkinél – hogy olyan kisautója legyen, amivel sokféleképpen lehet játszani. Jó, ha eleve két részből áll és esetleg vannak hozzá tartozékok, szállítandó dolgok is. Minél nagyobbak. Ez a Ford szerelvény pont ilyen.
A Matchbox 1966-ban mutatta be K-17 kód alatt a King Size méretű (1:54-es léptékű) modelljét, még a hagyományos pirosműanyagfelnis változatban A Ford D sorozatú teherautójára, konkrétan egy D800-ra egy úgynevezett mélyágyas tréler van ráakasztva. Ezen pedig egy közepesen túlméretezett (érdemes a hozzá képzelt embereket összehasonlítani az arányok tisztázásához), levehető fülkés Case bulldózer utazik. Vagy bármi más, ami ráfér, és ez így tökéletes. A vontató és a tréler is egységes, nem túl feltűnő zöld színt kapott. Ezt jól kiegészítette a szállítmány piros-sárga színösszeállítása. A fülke nem rendelkezik belső térkialakítással ezért kapott egy nagyon szép sötétzöld üvegezést. Ez a változat 1970-ig tartott. 1971-ben áttértek egy kellemesebb világoszöld színre és megkapta a gyorsabb kerekeket is. A következő két év ismét változást hozott, a színek tekintetében: még élénkebb lett a zöld a tréleren és a vontató piros színt kapott. Ami viszont erős negatívum, hogy fixen összeszegecselték a két járműrészt és gyönyörű csatlakozós játékot megszüntették. Így romlik el a világ.
Nézzük meg a korai változatokat. A vontatmány (hivatalos nevén Dyson Low-Loader) leakasztható és önállóan megáll. Hátul – a valóságban is előforduló módon – nem csak két kerék van, hanem a két szélső között belül is van még két kerék, a kerékterhelés csökkentése miatt. Plusz egy teljes értékű pótkerék a palató fölső részén a szerszámos láda és a csörlő mellett. A legszebb lett volna, ha ez a hátsó blokk is leakasztható, mint a valóságban és akkor a szállítmány föl tudna rá gördülni. Túl szép lenne…
Azonban csak beletettek egy
érdekes mechanikai dolgot a szerelvénybe. Ha a vontatmány alá tolatunk a
traktorral, a pótkocsi kapcsolószeme becsúszik a vontatón levő résbe és ott egy
retesz biztosítja a helyén. Mint az igazinál. Nagyon szép megoldás, bárcsak
manapság is lenne ilyen. A megoldás nyitja egy nagyobb billenő elem - kombinálva az oldalsó tanktartályokkal - a két hátsókerék között. A Ford teherautó fülkéje szép, részletes kidolgozású, hátrafelé
már nem ennyire pozitív a kép. A tréler hátulján is megformázták a lámpákat meg
ami kell, így összekapcsolva a két részt a hiányosságok csökkenni látszanak. A mutatós szerelvénynek volt egy párja is, ahol nem mélyágyas a tréler, viszont ráfér a platóra pár traktor.
A felújítás során nem akartam a szomorkás zöld színt újra látni a szerelvényen, ezért egy manapság az építőiparban oly divatos, világítószínre festettem azt. Annál is inkább mert a későbbi változatoknál is hasonlóan élénk színeket alkalmaztak már, ami kimondottan jól áll a szerelvénynek. A jármű egyébként jó állapotban volt. Kiegészítettem a statikus csörlőimitációt egy „drótkötéllel” és a hozzá tartozó kampóval. Kifestettem a kellékes ládát is. Az eredetihez képest a dekorációval még látványosabbá tettem az összképet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése