Ford A
(Matchbox)
átalakítás (update)
Először - talán az egyes számú rodos alapelvként - leültettem a kasznit. Ez ebben az esetben az alváz elhagyásával történt. Ennek az elemnek tulajdonképpen a csöppnyi magasításon kívül a sárvédődobok kialakíthatósága a célja leginkább. Gondolom gyártástechnológiailag kellett ezt így kitalálni és ezért van még egy plusz zárólemez is alatta. A látszó része a négy sárvédőív, a többi a tartószerkezetük. Ezen elem szerkezetileg eltávolítható, az autó attól még autó marad. Ezért a hiánynak csak olyan következménye lett a kasznisüllyedésen túl, hogy a sárvédők eltűntek, illetve a tengelyeket pozicionáló hornyokat kellett újragyártani az alsó fedőlemezen.
A sárvédők hiánya a hotrod műfajban megszokott,
mivel ott egyetlen cél van: minél egyszerűbben megszerkesztett
„autó” legyen. Ezért ilyen külsőségekre nem nagyon adnak. A
hotrodok minden további „öltöztetése” és egyéniesítése
már a létező sokféle alkategória jellemzőinek megfelelően
történik. Az én esetemben nem a „rat” hanem egy utcaibb,
csillogósabb változat elkészítése volt a cél. Ebbe belefért
egy csupasz első kerék, viszont a hátsóhoz egy eredetinél
autentikusabb sárvédőív készült polisztirolból hajlítva. De a
leglényegesebb műtét a tetőlemez lejjebb engedése volt - chop
top.
Ráadásul egy kicsit meg is döntöttem.
Természetes,
hogy az autó arányai erősen megváltoztak, de a hotrodoknál ez
nem téma. Sőt, talán azt is el lehet mondani, hogy egy teljesen
eltorzított eredeti karosszéria egy új megfogalmazásban is nyújthat
esztétikus élményt. Csak egy kicsit másképpen, kicsit szabadabb
fantáziával és nyitottsággal az eltérő értékekre. A mai szopottcukorka áramvonalasított
alakú autók után felüdülés megnézni egy-egy ilyen épített vasat, ahol
nincsenek határok, nincsenek előírások csak a képzelet vezeti az ügyes
kezeket. És van benne vas a mai pótanyagok helyett. Visszatérve az
amerikai kiszáradt sóstavak száguldó motoros fémládáitól a
Matchboxomhoz, ami még lényeges és megemlítendő, hogy az első
kerekek tengelye is hátrébb került. Az alváz megvágásával és újra
elhelyezésével az autó maga is még rövidebb is lett. Csak a szélessége
maradt eredeti. A motor egy Jeep Willysből jött, onnan, ahol nem
mutat jól,
viszont ide meg éppen ez kellett.
Mivel az eredeti első lámpa-hűtőrács-lökhárító egység inkább kevesebb volt, mint jó, ezért ezeket az elemeket is újragondoltam, sőt újra összeraktam. A hűtőre szerelt tartóelemet levágtam, így önállóan áll magában. Erre ragasztottam a bizsu gyöngysorból kiműtött üvegkristályokat mint lámpákat. Ezeknek a rögzítése volt inkább nehézkes, de némi türelemmel és ügyeskedéssel csak odanőtt a helyére. Ez az eredetitől lejjebb van, mert a kocsi arányai, a mintapéldák és a hotrod elvek valamint az építőjének esztétikai és design elvárásai így kívánják. A lökhárító rövidebbre vágott tartókarokkal került vissza az eredeti helyére, a hűtőre. A sárga szín az American Graffiti-ben megismert hasonló kocsiról ihletődött, bár nem volt cél annak lemásolása. A belsejét jótékony homály fedi, mivel alig lehet immár belátni a fülkébe. A ablakokat iratborítóból készítettem. Kapott még két cső-kipufogót és egy matricát. Kísérletképpen a hátsó lámpáját matricából készítettem, így némi fehéren megcsillanó keret is került a piros folt köré. Ez így mind szép ötlet volt amikor szerkesztettem a képernyőn, de amikor ki kellett vágni nagyító alatt, csipesszel tartva, ollóval az már nem volt egy laza menet, hiszen az egész körülbelül 1 milliméter a valóságban.Végezetül úgy gondolom, hogy méltó helyre kerülhet a Ford A-kból átalakított Matchbox és egyéb hasonló léptékű hotrodok sorában. Mivel nincs két egyforma hotrod autó a világon így a Matchbox léptékű Ford A modellek sora bővült, ezzel is öregbítve gazdag hagyományukat.
A kisautó 1979-ben jelent meg szép zöld-fehér színben, ami jól illett hozzá. Később lettek ennél metálosabb, harsányabb és ízléstelenebb színek is... Más nem nagyon változott rajta. Meglepően kicsi autó, a Matchbox méretei alapján (1:52) azt hinnénk, hogy "nagy amerikai böhöm".
Az "A" modellt a Ford 1927-től kezdte gyártani. Ez volt a Ford Motor Company második legnagyobb sikere híresebb elődje, a Model T után. Négy szabványos színben volt elérhető. Az A modell gyártása 1932 márciusában ért véget, miután 4,8 millió darabot gyártottak le minden karosszériatípusból.Ezek a következőek voltak:
Kupé (standard és deluxe) Business Coupe Sport Coupe (standard és deluxe) Roadster Coupe Kabrió kabrió Cabrio szedán Phaeton (standard és deluxe) Tudor Sedan (standard és deluxe) Városi Autó Fordor (öt ablakos standard, három ablakos deluxe) Victoria Városi Sedan Kombi Taxi Kamion Kereskedelmi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése