2022. június 9., csütörtök

Tűzoltók 21.: Hatkerékmeghajtással a tűz ellen

 Foamite Airport Crash Tender

(Matchbox)

felújítás

 


Az Alvis név ismerős lehet azoknak akik otthon vannak a hatvanas évek angol összkerékhajtásos járműveiben illetve aki olvasta a matchbox Alvis Stalwartról szóló írásomat. Az eredeti jármű gyártójáról tehát ott lehet olvasni. Azonban ez - az elsősorban reptéri - tűzoltószer egy közös munka eredménye, hiszen a bevált Alvis (Salamander) hatkerekű, összkerék meghajtású alapra a Pyrene tűzoltó felépítményeket és oltóberendezéseket gyártó cég készítette a felépítményt. A 3 fős személyzetet, 3182 liter vizet és 500 liter oltóhabot szállító jármű 1956-ban  került szolgálatba. Az oltóanyagot a tetejére szerelt víz/habágyúval juttatták az oltandó területre. A saját biztonsága érdekében egy CO2-vel oltó berendezés védte a motorterét. Elég tömzsi darab volt hiszen 13 tonnát nyomott tettre kész fölszereltségben. A meghajtásáról egy hátulra beépített Rolls Royce B81 soros nyolchengeres 240 lóerős motor gondoskodott, az ötsebességes váltón keresztül. Összesen 125 db készült belőle 1963-ig, a Royal Air Force és a Royal Canadian Airforce részére. A két légierő 1978-ig tartotta szolgálatban őket.

 


A Matchbox még a gombkerekes korban, 1964-ben jelentette meg először és három évig gyártották. A piros szín adta magát de volt belőle - nagyon ritka verzióként - sárga is (eredetileg is volt pár ilyen színű példány). Ez utóbbiból a még ritkább a BP logoval ellátott változat. Nem egy nagyon népszerű vagy jól ismert tűzoltóautó, hiszen a valóságban is keveset használtak belőlük és azokat is inkább zárt területeken. A Matchbox - szokásához híven -azonban megmintázta, lemodellezte mert a formája azért igen tetszetős. Kiváltképpen ha még a habágyú is ép és szép fémesen csillog a tetején  és a tartalék cső is a tetőn van a kis létrával együtt De ezek hamar lekopnak a habágyú elgörbül idővel. A kisautó viszont tovább játszható, mert a tömzsi forma további erodálódást már nem nagyon tesz lehetővé. Az eredetivel összehasonlítva látszik, hogy jó munkát végeztek a részletek kidolgozásakor, hiszen a rengeteg kis oldalajtó a zsanérokkal és kilincsekkel együtt mind a helyén van, a lámpák szintén. A hátsó traktust is szép változatosan formázták, szó sincs a néha előforduló elnagyolásokról. Az egy másik kérdés, hogy a homlokfalon a lámpák előtt levő rácsot is megmintázták és ebből egy elég furcsa, hűtőrács szerű képződmény lett, holott az eredeti autón ott teljesen sík a lemez.
Ami ennél a kisautónál talán említésre méltó érdekesség, az az oldalfelirat. Ez ugyanis nem matrica, ahogyan azt elvárnánk, hanem 3D-s, tehát síkból kiemelkedő betűcsoport. Persze ez is könnyen eltűnik és akkor három luk marad utánuk. 
A felújítás során a beltér nélküli fülke ablakokat kapott, matrica feliratot tettem rá, kicseréltem a habágyút és kapott egy - máshonnan való - létrát is. 
 

 

A tűzoltós sorozat tagjai: 

1. Az oldtimer
2. A népszerű
3. A mobil központ
4. Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálat
5. Dennis fecskendő
6. Létra
7. Mercedes
8. Fire Chief
9. Range Rover
10. A gatter
11. A vízszállító
12. Reptéri tűzoltószer
13. A konténeres
14. Scania
15. Sportos főnök
16. Hudson tűz.pk.
17. Chief Blazer
18. Fehér létra
19. ERF fecskendő
20. Mercury PK.
21. Hatkeréken
22. Az UNIverzális
23. LR Cab Forward
24. LR S2 SWB
25. Őskövület
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése