2020. október 11., vasárnap

Tűzoltóautók 16.: Hudson tűz.pk.


Hudson Hornet
bemutató


A nagy amerikai batár az ötvenes évekből, aminek nyoma sem maradt mára. Első ránézésre valóban nincsen semmi különleges ebben a kocsiban, de ha a részleteket megnézzük, azért találunk pár érdekességet.
A Hudson Motor Car Company gyártotta a Hudson kocsikat 1951-től, Hornet típusmegjelöléssel. 1954-ben egyesült a cég az American Motor Company-val, amit csak AMC néven ismerhetünk. Az AMC név már kisautós berkekben is megmozgathat emlékeket, hiszen a Javelin modelljüket a Matchbox meg is mintázta. Az egyesülés után is megmaradt a Hudson név, így folytatta a kocsi a pályafutását.
A Hornetben egy sorhatos, ötliteres motor volt, háromsebességes manuális vagy Borg Warner automata váltóval. Készült kettő- vagy négyüléses, szedan vagy kupé változatban is, sőt kabriót is lehetett rendelni belőle. A karosszériájának a kialakítása szakított részben a hagyományos létraváz+kaszni építési elvvel és már félig-meddig önhordó kialakítású volt. Az úgynevezett „step-down” kialakítású karosszériában a padlólemez – és ezáltal az egész karosszéria - egy kicsit lejjebb került a megszokottnál, az alsó hosszanti tartóelemek közé, így a kocsi súlypontja is jóval alacsonyabban volt. Egyesek már „ponton” karosszériának is hívták a jellemzői miatt. Mindezen technikai paraméterek párosulva egy akkoriban már erősen áramvonalasnak számító karosszériával, igen népszerűvé tette a típust. Az erős motornak és a jó vezethetőségnek köszönhetően a korabeli autóversenyzők kedvence is volt, számos versenysikert értek el vele, számos versenyzőt tett ismertté.
 

 Az 1954-es gyártásbefejezésig több, mint nyolcvanezer példány készült belőle.

A Matchbox a 2019-es modellévben jelentette meg ezt a kisautót. Jellemzően szolgálati kocsiként, vagyis tűzoltó és többféle rendőrautós kivitelben. A kisautón talán a legfeltűnőbb, hogy a merev tengelyes kerekei túlságosan szélesek. Ez kiváltképpen a hátsó, félig elfedett kerekeknél furcsa, mivel a keréktávolság így extrém módon leszűkült. Ha nem oldalról nézzük, ez a tulajdonsága zavaró lehet.
A kisautó egyébként teljesen jól hozza az eredeti autó formáját, arányait, talán a léptéke tér el egy kicsit az európai kisautók léptékétől (hiszen az eredeti autó is több, mint 528 centiméter hosszú – összehasonlításként egy Volkswagen T4 kisbusz is csak 5.1 m hosszú), erre viszont megoldás, hogy nem tesszük őket egymás mellé.
 
 
Ami nagyon kívánkozott volna, hogy a kisautón szürke műanyagból kialakított részeket – lökhárító, külső lámpák, hűtőrács, rendszámkeret elöl – krómozott kivitelben készítsék el. Ez nem túl nagy igény ennél az autónál, hiszen a valóságban ebben az időben már erősen tombolt a krómozott megjelenés, tulajdonképpen korjellemző is.
 
 
Ezen valamelyest lehetett segíteni a krómfilces korrekcióval, de szétszedés nélkül tökéletes hatást azért nem lehet elérni.
A szolgálati színezésű kocsikon túl szívesen látnék egy verseny kialakítást is belőle, talán nem kerülne olyan nagy átalakításba az sem.
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése