Renault Alpine A110
összehasonlító teszt
Volkswagen Bogár, Fiat 500, Mini.
A sorozat következő tagja – bármilyen furcsa is – a Renault Alpine A110. Mivel
ezekből az autókból készült – a régi, jól ismert és bevált forma alapján – a
modern, vagy divatosan szólva retro változat. Olyan retro változat, ami
sorozatgyártásba is került (merthogy projektautóból volt bőven minden gyár
háza táján). De ne rohanjunk annyira előre, kezdjük az elején, az eredeti A110
történetével.
A hatvanas évek elején (a
108-as kódú hasonló jellegű modell alapján) Giovanni Michelotti tervező
megalkotta a következő Alpine modellt, az A110-t. Természetesen Renault
alapokon, vagyis a motor és még néhány alkatrész az R8-as modellből jött. A
kocsi felépítése azonban jócskán eltért a donortól. Igen merev középső Y acél
csővázra került egy igen könnyű üvegszál erősítésű műgyanta héj, így a kocsi
tömege mindössze 706 kg volt. Kezdetben csak egy ezres motor volt benne, de ezt
hamar leváltották az 1100 köbcentis majd a 1.3, 1.5 és végül az 1.6 literesmotorok. Így a teljesítmény is elérte a gyengécske 55 lóerőről a csúcsváltozat
140 lóerejét. A farmotor a hátsó tengelyt hajtott egy ötsebességes váltón
keresztül. A motor eleinte Weber karburátoros volt és csak a vége felé kapott
injektort.
A kocsi formája is ideális
volt a légellenállás tekintetében a maga lapos kagyló formájával. Csak
beszállni nem volt könnyű. A stílusát tekintve egy 2+2 üléses Berlinetta – vagy
a modernebb kifejezéssel élve coupe. Csak később született meg a cabrio
változat, bár ebből nem készült sok és nagyon távol is állt a kocsi igazi
életterétől a versenypályáktól. Csak balkormányos változatban készült, ezért az angoloknál
nem volt igazán sikeres.
Nagyon jól sikerült kis autó
lett – természetesen a versenyzés szempontjából. Kis tömeg, megfelelően erős
erőforrás, lapos kialakítás. Az autózhatóságáról azonban megoszlanak a
vélemények. A Magyar örökös bajnok Ferjáncz Attila szerint – aki maga is
hajtott egy ilyen gépet jó pár éven keresztül (1974-75 környékén) - egy nem túl kezes gép volt. A könnyű elejét tolta, a hátulja így könnyen kitört, szóval nem volt könnyű szépen autózni vele. A futóműve is igen sérülékeny volt. Mindenesetre
a fénykorában, a hetvenes évek első felében igen sok rali sikert ért el különböző
versenyzők által hajtva. A csúcspont 1973-ban a Word Rally Championship volt,
ahol az első három helyet szerezték meg. A kocsiból mindösszesen 7812 példány
készült a gyártás 1977-es befejezéséig.
A retro vonalra visszatérve
a Renault gyár is úgy gondolta, hogy a széria kocsik sport(osabb) változatai
helyett inkább egy igazi sportkocsit kellene fölmutatni. A retrohullámot
meglovagolva az előd Alpine A110 sikereire alapozva 2017-ben bemutatták a retro
A110-et. Mint ahogyan az ilyen autóknál lenni szokott, van ami olyan van ami
egészen más mint az eredeti autónál. A lényeg a modell stílusán és néhány
jellemző apróságon van. Mivel a technika az a legmodernebb, még olyan áron is,
hogy például a farmotor előrekerül (itt is és a Bogárnál is például). Ez nem
baj, ez a kor igénye: mai csúcstechnika régi stíluselemekkel. Az új Alpine-ról a Totalcar oldalain lehet egy jó leírást találni.
A kisautós vonatkozását
tekintve ez egy kettős összehasonlítás. Egyrészt – szokásom szerint - a valóság
és a kisautó másrészt pedig a Majorette (classic) és a HW (retro) összehasonlítása a cél.
Első ránézésre a kisautókkal
nincs semmi gond, azonnal felismerhetőek, arányosnak tűnnek. Ehhez nagyban
hozzájárul mindkét modellnél az oly jellemző kék szín. Talán a régi autó kékje jobban közelít az eredetihez, de ez semmit nem von le a másik szín értékéből, mert az is nagyon dögös. Bár ezt a metálkék
árnyalatot viszonylag kis számban lehet látni eredetiben, jobbára inkább a
hagyományos Renault rali kék színben szerepeltek az autók (néhány sárga és
egyéb szín mellett). A régi Alpine-t a Majorette modellezte meg, az újabbat a
HW.
A régi verzió kisautója
természetesen technikai okok (kerékfelfüggesztés Majorette módra) miatt nem lehet olyan lapos mint az eredeti, de
azért nagyon közel van hozzá. A rali Alpine-ok a legtöbb fotón le vannak ültetve, ezért IS olyan laposak. Ha itt is egy kicsit csökkentenék a rést a kerék és a kaszni között, akkor közel egy magasságra kerülne a két autó, még jobban összemérhetőek lennének. Szépek a részletei is, finoman kivitelezték az első és hátsó "nyíló" részek zsanérjait. A lökhárítók külön elemek, ami ebben a léptékben ritkaság (általában a padlólemezből alakítják ki). Bár az első
pótreflektorokból csak egy párt tettek rá, holott a valóságban kettő pár
szokott lenni alapban rajtuk, ez nem olyan nagy hiányosság. A hátsó lámpák is szépen megformázottak és
kellően kiemelkednek a hátlap síkjából csakúgy, mint eredetileg. Az első
légbeömlő és hátsó – a sárvédő tetején levő - légszellőző nyílásokat is
megmintázták a rajtuk levő rácsokkal együtt, ami külön piros pontot érdemel. A színezéseket - a lámpákkal együtt - én követtem el. Az
eredeti autónál is nagyjából három féle sárvédő kialakítás volt megfigyelhető.
Az alap, amikor csak peremezve van a keréknyílás íve, a másik, amikor a nyílás
vonalában hengerpalást szerűen meg van szélesítve (ilyen volt a magyar bajnok
autója is) és a harmadik, amikor egy domború sárvédőelem van a kerekek fölött.
A mi esetünkben az első, vagyis az alap változat van modellezve. Szép kerekek
kerültek alá, de a másik mellé téve érdekes dolgokat tapasztalhatunk. Első ránézésre olyan, mintha egyforma lenne a két kocsi kereke. Jobban megfigyelve azonban látni lehet, hogy a Majo küllőpárjai enyhén széttartanak kifelé, míg a HW küllőpárjai összetartanak. A kerékméret és szélesség egyforma, azonban a Majo tett a futófelület szélére egy nagyon finom mintázatot, ami ismét egy jó pontot érdemel. A másiké csak sima. A Majo kisautóján az ajtók nyithatóak, de ez engem nem hatott meg soha, így most sem. A kocsi belsejébe tekintve ismét ,meglepő precízséggel találkozunk, A kormány a műszerfal, az ülések a hátsó traktus mind az eredeti nagyon hű kicsinyítése. Ismét szép munka. Az ablaktörlők a helyükön vannak viszont a visszapillantó rajzolata hiányzik a szélvédőről. Nagyon szép tamponnyomás van a hátulján, az eredetinek megfelelő szöveggel. Az első lámpák ezüst-fekete színezését én követtem el, mert ez nagyot dob az egészen és a valóságban sem egy tucat megoldás, tehát lényeges elem itt is. Hátul a kipufogódobot ügyesen megformálták a padlólemez folytatásaként.
A retro változat modellje
sem hagy kívánnivalót maga után. Jól hozza a formát, a fontos részleteket. Megvan rajta minden ami kell. A tamponnyomatok (lámpa és föliratok) szépek. A kerekekről már esett szó, azok is rendben vannak. A kipufogóvéget én színeztem. Az ablak műanyagokon nehéz benézni, de ami látszik az elfogadható. A kidolgozás csak átlagos, korántsem olyan precíz mint a másiknál.
Bátran ajánlom beszerzésre
mindkét kisautót, hiszen a ralitörténelem és a retrokorszak találkozásának
hiteles tanúi lehetnek a vitrinben, meg amúgy is nagyon szép mind a két kisautó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése