Caterpillar D9 G
(Matchbox)
bemutató
Nem kicsit lehetett hajrában a kis dózer modellezője. A modell alján a megnevezésből lemaradt a „G”. Ez egyébként csak azért fontos, mert a D9 egy teljes – térben és időben változó – sorozatot jelöl vagyis több egészen más kinézetű modellről van szó, az utána következő betűk az egyes típusokra utalnak. Ez csupán az eredeti munkagép keresésénél okozhat pillanatnyi fennakadást az olyanok számára mint én, akik szeretnék azt pontosan beazonosítani.
Aztán: a kis munkagép alján a megnevezés két sora közé(!) sikerült beilleszteni az alábbit is: Made In Macau. A negatívumok sora itt véget is érhetne, de az eredeti 1983-as munkagépről készült fotókon látszik, hogy a fülke mögött igen komoly bontó-szakító-törőkampó szerkezet van kialakítva. Nos, ez a modellről kompletten lemaradt, csak egy hatalmas horog maradt belőle, az meg minek egy előre-hátra mozgó gép esetében… Ide meglehetősen ritkán kerül pótkocsi (esetleg henger?), vagyis annyira nem jellemző alkatrész, hogy ekkora hangsúlyt kapjon.
A többi részlet a helyén van, megfelelően részletes a kidolgozás is, sőt külön jól néz ki, hogy a motort a padlólemez anyagából alakították ki, így az szürke színű, ami még jobban hasonlít az eredetihez. A lánctalprész kerék és hidraulika rendszerétől most eltekinthetünk ebben a léptékben. Szerencséje a modellnek, hogy a tolólap felerősítése megakadályozza a lánctalpat imitáló gumigyűrű elválását a karosszériától, ugyanis az ilyen lánctalpasok egyik jellemzője a játék közben lecsúszó és ezáltal természetesen a semmibe vesző alkatrész. A Matchbox történelem utolsó gumi lánctalpához van ezúton szerencsénk, utána már csak lánctalp imitációk és rejtett apró kerekek következtek.
Viszont ezzel együtt nem mozgatható a tolólap föl-le, vagyis fix, de azért csúszik a felületen. A kidolgozása - műanyag lévén - sajnos nem túl precíz. A fekete fülke
alatt az oldalakon levő tamponnyomás is szép. És itt látszik, hogy a
Caterpillar céggel megvolt a kellő „egyetértés”, mivel egy teljesen valós logot
és föliratot nyomtathattak rá.
A modell 1980-ban jelent meg, akkor még világosbarna fülkével, feliratok nélkül. Itt még rontja a képet az is, hogy a lánctalp kerekek pirosak voltak, ami feltűnően rontotta az összhatást. később ez sárgára váltott és megjelent az oldalán a felirat. A következő évben lett fekete a fülke, és így vált autentikussá az egész. persze a sárgának előfordultak különböző árnyalatai 1989-ig, de azt gondolom ez még belefért az összképbe. Nem úgy az 1989-es „bohócszéria” megjelenése: itt piros, zöld, kék, sárga színek jelentek meg egyazon modellen, geometriai formákat ábrázoló matricázással, ami tragikusan gagyivá tette az egészet. Ezen nem is volt rajta a CAT logo! A 2008-as befejezésig még voltak színvariációk és matricázások, de azok árnyalatai (sárga, fekete, szürke) még a lehetségesség és a jó ízlés határain belül maradtak.
Az eredeti D9 sorozat 1954-ben
jelent meg az „X” jelű modellel. A sorozat a Caterpillaron belül a lánctalpas
bulldózereket jelöli. A 385 lóerős „G” sorozat 19961-ben jelent meg és
tizenhárom éven keresztül volt gyártásban. Természetesen több módosítás is történt
ez idő alatt, de mindenképpen az egyik legnépszerűbb munkagépe lett a cégnek.
csúcsformájában akár 7,3 méter széles tolólappal is szerelték, az akkor már
több, mint 400 lóerős munkagépet.
A cég 1890-től értelmezhető (bár a Caterpillar nevet csak 1910-ben jegyezték be), amikor is Benjamin Holt egy gőzmeghajtású traktort szerkesztett a földművesek számára, nem kis sikerrel. Az ő nevéhez fűződik az első lánctalpas traktor megjelenése is (1912). Innen már töretlen a fejlődés a robbanómotoros erőgépek fejlesztésében és nem kevés technikai újítás sikerein alapulva vált az egyik legnagyobb földmunkagépeket gyártó céggé. A neve világszerte ismert. Több kiemelkedő vagy érdekes momentum is volt a cég történetében. Az egyik a Panama csatorna földmunkához biztosított munkagép flotta, amely jelentős tapasztalatot biztosított a cég fejlesztői számára illetve az Apollo 11 holdutazás alvállalkozói munkái.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése