Porsche 917
(Hot Wheels)
bemutató
A Porsche a hatvanas évektől már igen komolyan
beszállt a versenysportba, az autóversenyzés világába. És a céghez méltóan nem
kispályáztak. A 356-osokkal kezdődött igazán a történet majd az 550-eseken
keresztül jöttek a kimondottan pályaversenyzésre épített változatok, a 904, a
906, a 910 és a többiek.A cég célja a győzelem Le Mans-ban, és a korábbi években a Ferrari/Ford versenytársakkal vívott eddigi szinte reménytelen
csatáját győzelemre szerette volna vinni. A Porschek könnyű és fordulékony versenygépei azonban a hosszútávú versenyekre nem igazán voltak alkalmasak. A hetvenes
évek elejére megszületett a cég nagyágyúja, amit minden erejüket bevetve
terveztek meg. Úgy gondolták, hogy sok pénz, komoly tervezés, profi gyártás
azonnal a sikerhez vezet. Nem minden így történt.
Ferdinand Piëch irányította a fejlesztést, a vezető mérnök Hans Mezger
volt. A 908-ast továbbgondolva, 1971-ben jelent meg a 917
prototípusa. Könnyű – mindössze 42 kg-os – könnyűfém csőváz és lapos, alu héj
burkolat az alapelv. A versenygép a titán és magnézium felhasználásával készült 12 hengeres 5
literes boxermotorral 180 fokos V motor 580 lóerejével a négy
(később öt) fokozatú váltón keresztül 2,3 másodperc alatt érte el a 100 km/órás
sebességet. Bár nem hangoztatták, a motor kompaktsága érdekében a Porsche átállt
boxer elrendezésről 180 fokos V-motorra, mert így rövidebb és könnyebb
blokkot építhettek. Bármennyire szentségtörés, akkor is tény: minden
idők legerősebb Porschéját nem boxer hajtja.A legnagyobb sebességet egy teszt alkalmával mérték, ahol a csúcs a
390 km/h volt. A hűtésről kettő, direkt-kihajtásos vízszintesen elhelyezett
hűtőventilátor gondoskodott. De ez a bámulatos teljesítmény nem minden. Az
autót az úton – pontosabban a versenypályán – is kellett tartani. A pilóták
egyöntetű véleménye szerint a kocsi nem volt stabil. Úgy vélték, hogy a
hatalmas teljesítményhez képest a kaszni alultervezett. Nem jött meg a kellő
stabilitás és a hátsó leszorító erő. És innentől kezdve kezdődik a 917 érdekes
története.
Az előírásoknak megfelelően 25 példányt le kellett gyártani a homologizációhoz. Ez végül is sikerült, bár iszonyú sokba (tíz 911-es árába) került egy-egy darab. És ebben messze nem volt benne a fejlesztés arányos költséghányada. De végül kitették mind a 25 példányt a gyárudvarra, hogy az inspekció meggyőződhessen akívánt mennyiségben előállított működőképes példányok meglétéről.
A legfontosabb teendő a kocsi leszorítóerejének és ezáltal a vezethetőségének javítása. A John Wyer Engineering (Gulf) specialistát bevonva, meghosszabbították az autó hátulját (917K jelű modell). A folyamatnak még csak a kezdete volt ez a változás, mert a továbbiakban még legalább tíz módosítás történt a karosszériával. Mindenféle farok, szárny és fülkekialakítás és azok kombinációikövették egymást. A modell különböző változataival természetesen értek el sikereket, számos verseny sztárjaként ünnepelve, ez tagadhatatlan. Gulf és Martini színekben volt a legismertebb, de a Pink Pig nevű festés is igen feltűnő volt.
Valamiért nagyon szívéhez nőhetett néhány embernek ez a kocsi, mert képesek voltak egy komolyabb autó árát rálocsolni egy-egy nyugdíjas versenygépre, hogy közúti forgalomra alkalmasként levizsgáztathassák. Három ilyen átalakított példányról tudunk.
És még egy adalék: ez a Porsche szerepelt a Le Mans című filmben Steve McQueennel a főszerepben.
A Hot wheels már jóval korábban is adott ki modellautót a 917 különféle változatairól. Ebbe a sorba jól illeszkedik a mostani LH (Langheck vagyis hosszú farrész ) jelű. Tehát nem véletlen, hogy a Hot Wheels kisautó megnevezésében jelölték a verziót is. Ennél a kisautónál ez nagyon fontos adat, lévén az eredeti is nagyon sokféle volt. A modell jól beazonosítható a hátsó kerekeket félig elfedő burkolatról. Nagyon jó pont, hogy az autentikus Gulf dekorációt tették rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése