2023. február 1., szerda

Golf l. GTi

 Volkswagen Golf GTi Mk1

(Matchbox)

bemutató 

 

Erről a kocsiról nehéz bármit is mondani, mivel mindenki jobban tudja. Ezért csak tűmondatokban történik az ismertető. A 70-es évekre a Volkswagen Bogár már korántsem volt olyan népszerű, mint ahogyan korábban. Emellett már számos modernebb kinézetű modell közül válogathattak a vásárlók. A cég próbálkozott „szögletesebb”, modernebb formájú modellekkel is de nem tudtak ezidáig elszakadni a korábbi technikától. valami nagyon újra volt szükség ismét. Ezek mellett az akkor dúló gazdasági válság idején alacsony fogyasztású modellre volt szükség. Ekkortájt már a keletibb Németországban is hasonló gondolatok születtek a Trabant jövőjével kapcsolatban, sőt már tervek és modellek is léteztek. Innentől kezdve változóak a vélemények, hogy vették vagy lopták, tény hogy sok elemében hasonló modellt fejlesztettek ki Wolsburgban. Ez lett a Golf. 
 
 

Kezdetben 1,1 literes 50 lóerős és 1,5 literes 70 lóerős motorral árulták. Már vízhűtés, orrmotor, fronthajtás jellemezte, a három vagy ötajtós kompakt kisautót. A dizájnt maga Giorgetto Giugiaro tudhatja magáénak, bár a - trabis bennfentesek által hangoztatott - keleti vonal miatt inkább csak átdolgozásról beszélnek.

 

  Az első Golfot 1974 májusában, Münchenben mutatták be. A családi (3 és 5 ajtós) kialakítás mellett kabrió kivitel és a Caddy nevű áruszállító típus is szerepelt a kínálatukban később. 1976-ban jelent meg a kultuszt teremtő GTi változat, 1,6 literes, 110 lóerős motorral. Ebben az évben kerül piacra dízelmotoros Golf is, amely két literrel kevesebb üzemanyagot fogyasztott 100 kilométeren, mint társai. 

 Az egyes Golf nem most van jelen először a Matchbox kínálatában hiszen a metálzöld szörfcipelős már 1976-ban boldogította a rajongókat. 2020-ban azonban megjelent a friss változat, ezúttal háromajtós kivitelben, csúnya fakó színben, gyorsítócsíkokkal, GTI fölirattal és "Rabbit" dekorációval. Nagyon nem volt szép, sem jó egy sportos kisautónak. Aztán egy évvel később rátettek egy lapáttal és megjelent egy értelmetlen, német rendőrautóra emlékeztető kiadás. Háromajtós GTi rendőrautónak!? Villogók nélkül? Ugorjunk. Aztán azért csak megjelent a normális piros GTi színben is. De azért csak rácsempésztek csíkokat... Most meg ezüstben adták ki ami szintén rendben van. Már csak fekete és fehér kellene és akkor lenne nagy öröm a GTi szimpatizánsok részéről is. 


A kisautó szép kialakítású kívülről, helyén vannak a részletek. Ám a kereke túlzónak tűnik (nem csak itt általában a most kiadott régebbi típusú kisautóknál mindenhol), szélességében és átmérőjében is. Sportosnak tűnik, de inkább sufnituningos hatást kelt. Plusz pont, hogy a tükröt nem az ablak első csücskébe tették, hanem - ahogy a valóságban is volt, az elefántfül ablak hátuljához. A dekorációja is jó tulajdonképpen, már amennyi van belőle mert azért érdekességek itt is akadnak. A lámpák és a logo+fölirat színezve elöl, sőt a GTi-kre jellemző piros keret is ott van de az index narancssárgája már hiányzik. Oldalt a díszcsíkok és a kilincs feketéje megvan, a tanksapkára már nem jutott, viszont megérkezve a hátuljához tisztán az az érzésünk, hogy tényleg elfogyott a festék: semmi sincs színezve. nekem kellett ezekre a hiányosságokra reagálnom némi színezésekkel. A belteret formázgatták, de a régi, hagyományos kaszni+padlólemez illesztést itt sem sikerült megidézni, így egy oszlop van a csomagtartóban. Ami a színtelen és vékony ablakokon keresztül erősen látszik. Kár érte.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése