2023. augusztus 24., csütörtök

Saviem

 Saviem (SM 280)

(Majorette)

felújítás


A Saviem a franciák (egyik) nemzeti teherautója, olyasféle mint nekünk a Rába. Sőt talán egy kicsit egy tőről is fakadnak, a MAN tőről. De erről majd később.

 A Société Anonyme de Véhicules Industriels et d'Équipements Mécaniques  vagyis röviden a Saviem cég 1955 októberében jött létre a Renault teherautó- és buszgyártási tevékenységének a Somua és Latil cégekkel való egyesülésével és részesülésével.  1975-ig működött a vállalkozás. A cég a közepes és nagyobb teherautók piacán volt igazán érdekelt. A típustörténetet átugorva jutunk 1967 végéhez, amikor is a német MAN-nel kötött kibővített együttműködés részeként a Saviem bemutatta az SM (Saviem-MAN) termékcsaládot. És igen, ez az a fülke, amihez a Rábának is lett aztán némi köze…

 Az új fülkét az MAN modellek is használták, cserébe az MAN a motorokat szállította hozzá. Az SM 280 modellt egy elavult, 10,69 literes MAN 2156 turbófeltöltős, sorhatos motor hajtotta, 202 lóerős maximális teljesítménnyel. Az SM 280 össztömege 36 tonna volt. A teherautók a ZF 12 sebességes manuális sebességváltóját használták. A dobfékek sűrített levegővel működtek. A felfüggesztés mindkét tengelyen laprugókból készült, elöl teleszkópos lengéscsillapítókkal, hátul pedig stabilizátorral.

 


Természetes ezek után, hogy a Majorette kicsiben is megmintázta a népszerű teherautót. Két és háromtengelyes változatban gyártották. A felépítmény tekintetében volt oldalfallal ellátott platós változat és oldalfal nélküli is. Ez utóbbi platóján levő résekbe különböző felépítményeket lehetett bepattintani, a faháztól a tartályon át a dobozig. Még utánfutót is lehetett hozzá kapni, mely hasonló stílusban készült. Valahogy úgy mint a Matchbox Mercedes teherautója annak idején.

 

Kétféle fülke létezett a valóságban, ebből a kisautógyártó az úgynevezett „sleeper cab” vagyis az alvófülkés, egyszerűbben szólva a hosszított fülkés változatot modellezte le. A hozzám került két . laposplatós - kis teherautó közül az egyiket közönséges teherautóként állítottam helyre és módosítottam kissé. Ehhez a "lehajtható" oldalplatókat késztettem el hozzá sztirolból.

A másikból egy dobozos kamion készült, ami természetesen Renault alkatrészeket szállít.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése