Átalakítás: Matchbox MB-7 Porsche 959
Szemben a korábbi 959-esről szóló írásommal,
ezúttal van miről mesélni. A kisautó tisztességesen átalakult,
megváltozott.
A Porsche cég a 959-essel először a rallit
célozta meg mint azt már olvastuk korábban is, de végül a
géposztály (Audi Sport Quattro és társai) tulajdonképpen
megszűnt mire az autó beérett valamint a gyár sem tartotta igazán
költséghatékonynak ezt a versenyágat. No meg talán a paraméterei
sem voltak olyan brutálisan jók, mint a versenytársaké. Azért
még vannak rallis lehetőségek a világon, többek között a
Dakari sivatagi show. Itt már a Pajerokkal és a G-Mercikkel kell
megküzdeniük.
Azon túl, ide talán még fejlettebb technika
szükséges, kimondottan sivatagi kialakítással. A Porsche számára
ez esem jelentett gondot, hiszen az előzményekben szerepel egy
911-ből – 959-es technikával - kialakított 953 jelű versenygép,
amely 1984-ben megnyerte a sivatagi versenyt. A számok kuszának
tűnnek, de logikusak: a meglévő technikára (911) alapozva egy
vadonatúj technika (959) homologizációja miatt épül egy új
kóddal (953) a versenyautó. Tehát volt kiindulási alap, a győztes
technikára alapozva alakították ki a Prodrive
brit autóspecialista cég segítségével a 959-es Dakar verzióját.
1985-ben idő előtt kiesett mindhárom gép a versenyből, de a
következő évben már az 1. (René Metge), és 2. (Jacky Ickx)
helyet szerezték meg a 13000 kilométeres versenyen. A harmadik
kocsi ötödik lett, de ő akkor már szervizautóként működött.
Technikai szempontból nézegetve a dolgot
Alumínium, kevlár és nomex - no meg a lényegesebb
helyeken szuper erős és vékony acél - anyagokból összerakott
karosszéria rejtette a hathengeres 2849 köbcentis boxermotort.
Ehhez csaptak két turbofeltöltőt és így 400 lóerőt tudott a
kocsi. Érdekes, hogy vizes és levegős kombinált hűtőrendszere
volt. Hatsebességes váltóval és egy elektro-hidraulikus középső
differenciálművel + a PSK jelű kuplunggal a motor mind a
négy kereket hajtotta, mindig a kívánt eloszlással az első és a
hátsó tengelyek között. 330(!) literes tank volt beleépítve a
mindössze 1260 kilogrammos kocsiba. Volt olyan szakasz ahol elérték
a 242 kilométer per órás sebességet is.
A futómű igen magas kialakítású volt viszont –
a korábbiakkal ellentétben - nem lehetett állítani a magasságát.
A gyár mindent beleadott, hogy kellőképpen igazolhassa bárki
számára a koncepciójuk életképességét. Az eredmény önmagáért
beszél, hiszen a kocsiból még egyet sem adtak el és máris egy
ismert és sikeres modell volt. A Rothmans festésű kocsik még egy
ideig folytatták a versenyzést különböző gazdag versenyzőknél,
majd gyűjtőknél találtak végső garázsokra. Az utcai példányok
kis számuk miatt máig ritkaságok és ez az árukon is meglátszik.
Design szempontból nézve
A kocsi a külsejét tekintve egy összetett képet
mutat. Mindenek előtt őrzi a hagyományos Porsche formát. Ez talán
a leglényegesebb momentum az egészben, e nélkül nehezebben
eladható a stuttgarti sportautó. Ehhez a sztenderd alakhoz
kapcsolódik egy teljesen jövőbe mutató karosszéria. Jól
eltalálva azt az összhangot és kapcsolódási felületeket amely
átviszi a múltat a jelenen át a jövőbe – a külsőt tekintve.
Hatalmas szpoilerek elöl, oldalt, hátul. Vékonynak tűnő
lemezfelületek, nagy beszívó nyílások. Ez már a technikát
tükrözi. A kocsi erősen megnövelt szélessége pedig egyértelműen
a versenymúltra utal. A lámpák is a hagyományoshoz hasonlóak
csak egy kicsit jobban megdöntve, egy kicsit hátrébb mozdítva és
máris ott látjuk a régi Porschénkat, ami mégis egy kicsit mintha
más lenne. Olyan modern. Egy olyan mixtúra alakult ki, amely nagyon
ütős és kompromisszum mentes. Mindazonáltal ugyanúgy megállja a
helyét a sivatagban, a betoncsíkon vagy a közutakon is. Tehát a
kocsi sikeresnek ígérkezett már a tervezésnél.
Marketing szempontból nézve
A kocsi már bőven ismert volt az emberek előtt és
elismerték a szereplését, az eredményeit, amikor is ténylegesen
legyártották az első utcai, eladásra szánt példányokat
1988-ban. Üzleti szempontból tehát igen hatékony reklámmal, igen
jól felcsigázva a kedélyeket kezdték el a forgalmazást. A kocsi,
a sokrétű versenyeknek köszönhetően kiforrott technika volt. Nem
hétköznapi, még csak azt sem mondhatjuk, hogy előre tervezett, de
összességében jól sikerült propaganda lett belőle.
Modellezős szempontból nézve
A Matchbox verzió átalakítása egyrészt a
levadászott sokadik Porsche lehetőségéből másrészt a múltkori posztom kommentjeiből leszűrhető igényből is adódott. Miért ne
alakítsam át sivatagivá az utcai 959-est a felújítás során?
Mert mit is kell csinálnom vele?
Új kerekek, magasított futómű, új festés, élethű dekoráció és kész. Az élet azért ennél bonyolultabban és főképpen lassabban adta ki a végeredményt. Hátulról előre haladva, a dekoráció a fotók alapján Corelben megszerkesztve készült el, szinte teljesen az eredetinek megfelelően. A kerekek a jól ismert Convoy terepgumis verziók. A kaszni kiemelése pedig az alváz átalakításával történt. Melegítés és hajlítás Így már nem illeszkedik körben a kasznihoz hanem attól elemelve távtartókon keresztül rögzül hozzá a kívánt magasságban.
Az eredeti magasságban már új kerékkel
Vagy széles vagy convoy
Nagyon széles a padlólemez is
Új kerekek, magasított futómű, új festés, élethű dekoráció és kész. Az élet azért ennél bonyolultabban és főképpen lassabban adta ki a végeredményt. Hátulról előre haladva, a dekoráció a fotók alapján Corelben megszerkesztve készült el, szinte teljesen az eredetinek megfelelően. A kerekek a jól ismert Convoy terepgumis verziók. A kaszni kiemelése pedig az alváz átalakításával történt. Melegítés és hajlítás Így már nem illeszkedik körben a kasznihoz hanem attól elemelve távtartókon keresztül rögzül hozzá a kívánt magasságban.
Elmondható, hogy ismét bővült a Matchboxpark
egyedülálló Porsche sora egy ritkán megjelentetett változattal.
Kimondottan jól esik neki az új kerék
Itt látszanak jól a kaszni-kerék távolság különbségek
Versenyre készen
Ide már egy aláfutásgátló is elkelne
Ilyen színben még nem volt
Sivatagra és autópályára
Porsche garázs
Gratulálok, nagyon jó lett! Bár én még fehér sárfogógumikat meg egy elő ködlámpasort tettem volna rá, de így is szuper!
VálaszTörlésEz szerintem is nagyon jó lett, grat!
VálaszTörlésThumbs up!
VálaszTörlés