2015. február 6., péntek

Dakarból jöttem, kék-fehér a színem

BMW X5 Dakar verzió  - Realtoy kisautó átépítése

Az alapkocsiról már volt szó mind az eredeti, mind a modell tekintetében így tehát ezt a részt a linkelt helyeken lehet elolvasni. Rögtön tovább is ugrunk a mi esetünkre, vagyis azokra a nem annyira ismert X5-re amik megjárták a sivatagi autóversenyt. talán természetesnek tűnik és el is fogadhatjuk, hogy ha valaki terepjárót - vagy annak látszó tárgyat - gyárt előbb utóbb kipróbálja magát a sivatagi versenyen is. Hol máshol? Hiszen terepjárónak mondják a terméküket és ez a verseny aztán minden olyan terepkörülményt biztosít amit egy ilyen autónak le kell tudni küzdenie. Lada Nívától kezdve a Mercedesen át a Volkswagenig, a Range Roverektől a Hummerig szinte valamennyi ismertebb terepjáró megfordult arrafelé. Majd pont a BMW maradna ki ebből? 
Egy szép makett az eredeti kocsiról

Bár versenyzési tapasztalatai ennek a cégnek is voltak, jobbára inkább aszfalton, maximum a ralipályák murvájáig eljutva. Így amikor meglett az első terepjárójuk, természetes, hogy elindult a nagy megmérettetésen is. Nyilván, egy autót, pláne ha extrém körülmények közé is szánják, már a gyártásba adás előtt tesztelnek. Nem keveset, nem kímélve azokat. A legszélsőségesebb terep és időjárási viszonyok között nyúzzák a tesztautóikat, hogy előjöjjenek a tervezés során háttérben maradt vagy akár nem eléggé kitalált megoldások kapcsán a hibák. Az itt nyert tapasztalatok egy része belekerül a szériakocsikba, de esetleg vannak olyan megoldások is amiket nem szükségszerű/nem éri meg sorozatba vinni. Ezek maradnak a versenyautók számára. Itt - pláne egy gyári csapat esetében - a költségek szinte korlátlanok, a cél a lényeg.

Egy-egy ismertebb és nézők milliói által látott versenyen való megjelenés - és természetesen a jó szereplés - igen komoly reklámerővel bír, ami aztán az eladások fellendülésében kamatozódik. Másrészről pedig a versenyautóval nyert műszaki tapasztalatokat a tervezés és a gyártás során is figyelembe veszik a későbbiekben. vagyis egy-egy ilyen versenyautó akár kísérleti példánynak is tekinthető. Itt ki tudnak próbálni olyan megoldásokat is amikre egyébként nem volna akkora lehetőség.Előfordul, hogy nem gyári csapat nyúzza az adott típust csak kap több-kevesebb támogatást az anyacégtől cserébe a tapasztalatokért.

A BMW X5 is indult tehát a sivatagi versenyen például 2005-ben. És nem lenne BMW a BMW ha nem tűnne ki valamivel: az X5 270 lóerős gázolajos motorral ment. Részsikereket értek el, ám átütő győzelem nem született a márkától. Viszont a legsikeresebb dízel terepjáróként jöttek ki a dologból, ami szintén értékelhető marketing szempontból.

Mivel kisautóban már volt egy fajta "feldolgozása" általam ennek a típusnak, így a hozzám került példánynak egy másfajta sorsot szántam. A rendőrautós változat már volt másoknál, olyan nagyon speciális fölhasználásról nem igen lehet hallani ezért hamar eldőlt, hogy a versenyváltozat készül el belőle. Ebben az esetben nem az eredeti kocsi került megmintázásra, az csak egy kiindulási alapként szolgált. Saját dekort terveztem rá. Ahogy az eredetinél, itt is meg kellett emelnem a kasznit és valami durvább kereket alátenni, hogy valóságosabban hasson.

Maszkolva a megtartandó részletek

 A maszkoló eltávolítása

 Az ablakok belemezelése
Ami érdekesség volt ennél az átalakításnál, hogy egy teljesen jó állapotú karosszériával dolgozhattam amin rajta voltak a lámpák, hűtőrácsok és egyéb elemek tamponnyomatai. Ezeket mindenképpen meg akartam őrizni ezért a maszkolásos technikát választottam a megmentésükhöz.Így az új fényezés, de az eredeti tamponnyomatok vannak együtt. Az eredetieknél is a "B" oszlop mögötti részek üvegelemeit (műanyag?)lemezborításra cserélték, így ezt én is megtettem. Első ránézésre úgy tűnik, hogy csak az üveget kell lefesteni és kész. De nem! A lemezelés a kaszni külső síkjában van, így én is beszabtam az ablaknyílásokba a kis sztirol lapokat. A hátsó üveg esetében csak festés került rá. A hátsó ajtó felületét is síkba hoztam, így könnyebben érvényesül rajta a matrica.

 Egyedi dekor, saját versenycsapatnak, eredeti motívumok felhasználásával

Jól látszanak a sivatagi felkészítés méretbeli eltérései



 Vízen, sáron, homokon keresztül

 Itt látszik a magas építés előnye

 Teljes hátfalat beborító dekor

 Lehet, hogy a króm felni kis túlzás a sivatagba

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése