Ford Sierra
(SIKU)
felújítás
Lecserélni egy kétévtizedes
bevált formát, nem egyszerű, pláne ha autóról van szó és kiváltképp
kockázatokkal teli, ha egy angol ikon a szóbanforgó modell. Nos a Ford Cortina
(nálunk inkább Taunus néven futott) – mint angol, szögletes középkategóriás népautó – megújítása ilyen feltételek
mellett történt. Az új modell a Sierra.
Legalábbis külsőre, mert
motorikusan a régi jól bevált technikával (Pinto motor) kezdett. A forma
viszont forradalmian új volt. A Ford úgy látta, hogy eljött az ideje a gömbölyű
formáknak. Ismét. Mert már volt ilyen korábban de ez most már inkább
hasonlított a jövőbeli vízionált dizájnra mint a múlt kerekded modelljeire. Az
1980-as Probe lll koncepcióautó némileg
egyszerűsített változata lett a Sierra. A koncepcióautó bemutatója olyan
pozitív volt, hogy 1,2 milliárd dollár beinvesztálásával nekiállt az új autó
kifejlesztésének és a gyártás elindításának.
0.34-es
Cv értékű karosszéria (később az XR4i duplaszárnyas változatánál a 0,32-es
értéket is elérték) nagyon jónak számított akkoriban, a Porsche 924, a Citroen GS és a
„szivar” Audi tudta ezt az értéket.
„Project Toni néven indult a
tervezés Uwe
Bahnsen, Robert Lutz and Patrick le Quément közreműködésével. 1982
szeptemberében a British International Motor Show-n mutatták be. A Cortina
formáin nevelkedett akkori és leendő Ford tulajdonosok kissé értetlenül álltak
az új modell előtt. Nem hittek a szemüknek, hogy nekik most egy dizájnszappantartóra
kell a narancsosrekeszüket cserélni. A cserére való ösztönzés része volt, hogy
a kifutó Cortinákat 30% kedvezménnyel nyomták kifelé, hogy mielőbb helyet
adjanak az új trendnek.
Tíz évvel a bemutatása után érkezett el az
első hivatalos módosítás. Megváltoztak az oldalvillogók
az első sárvédőkben, a CL "Coupé"
néven csak 3 ajtós karosszériával elérhető. Az XR4x4
megkapta az új 2.9-es Cologne motort lánchajtású
vezérművel és L-jetronic befecskendezéssel. A gyártása szinte
minden földrészen előfordult, több kevesebb variációval és változó kereskedelmi
neveken futva. Az XR4i sportmodell
'83 tavaszán került a modelválasztékba 3 ajtós karosszériával és a Capriból
átvett 2.8-as injektoros OHV "Cologne"
motorral. A túraautó sorozatban az RS500-sal Klaus
Ludwig világbajnok lett.
Kisebb változások
1989-re:, valamint az új fejlesztésű MT75 típusú 5
sebességes váltót.
Ahogy a Sierra
elérte a tizedik születésnapját, az utolsó teljes évére átrajzolt műszerfalat
és lökhárítókat kapott és végül 1993 februárjától a Mondeo váltotta föl.
Az Sierrám egy közepesen lejátszott állapotú kisautó a SIKUtól. Tulajdonképpen minden rendben van vele, a forma, az arányok a részletezettség, nekem mégse tetszik igazán. Talán a túl magas futómű, talán egy kicsit tömzsibb mint kéne lennie, nem tudom igazán miért. Mindenesetre egy felújítást teljes joggal megérdemelt, mert bizonyos szempontból korszakalkotó kialakítású - már maga az eredeti autó, és az ilyeneket én különösen becsülöm. A közeli fotón látszik csak igazán, hogy milyen szép gyöngyházmetál színt kapott. A kerekek is megújultak. Mások mint az eredeti kerekei de nem biztos, hogy jobban illenek hozzá. Mindenesetre egy elegáns stílust ad neki.
Összehasonlítva a Matchbox kiadásával láthatók apróbb eltérések a részletekben de különösebben egyik sem rosszabb a másiknál. Így legalább bővült a sor az ötajtóssal. A felújítás során a futómű tartó lemezt kellett újrakészítenem mert az előző - a kerekekkel együtt - valahogy teljesen hiányzott alóla. Ezen kívül a padlólemezből kialakított krómimitációs lökhárítókat festettem be a kaszni színére. Abban az időben már krómosan nemigen került ki új autó a gyárakból. A műanyag lökhárítók kora kezdődött Volt szürke/fekete illetve színrefújt verzió is. Én ez utóbbit választottam, mert elegánsabb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése