Ford "A"
dobozos átalakítás
A korai Fordok és ezen belül is az „A” jelű a Matchbox nagy kedvence, rengeteg példány van belőle mostanában
is még közkézen forgalomban. Kétféle karosszéria-változatban készült. Bővebben már volt
róla szó itt. Több átalakításom is készült belőle, melyek itt vagy itt
tekinthetők meg.
Ahogy említettem, ez a
modell nagyon stabilra sikerült, talán ennek is köszönhető, hogy rengeteg
példánnyal lehet találkozni, a börzéken, eladói oldalakon. Egy jó
gyűjtő-restaurátor dobozában is akad mindig egy-egy példány vagy akár csak a
kisautó egyes alkatrészei. Így vagyok ezzel én is. Restaurálni nem érdemes,
mert egyáltalán nem ritka az ép példány sem. Tehát ennek megfelelően az
átalakítás jöhet szóba.
A személyautóból leginkább
hot rod kivitelt lehet építeni, ahogyan azt az amerikaiak is tették ezekkel az
autókkal a múlt század közepe táján. A dobozos változat már kicsit több
lehetőséget kínál, annak ellenére, hogy a két modellautó alapjai azonosak.
Nálam most mindkettő
változat alkatrészei itt hevertek az asztalomon, és a teherautó átalakítását
kezdtem meg először. Jött a nagy kérdés, mit is kellene csinálni belőle?
Nyilván teherautó lesz a megoldás, de abból rengeteg felépítmény lehet.
Korábban már kétféle változatot is elkövettem. Az egyszerűbb esetében csak a doboz került le a fülke mögül, a másik esetben már teljesen új plató is készült
hozzá, amolyan vidéki zöldséges stílusban.
A fülke mögötti rész
lecsökkentése volt a múltkori irány, tehát akkor most próbáljuk meg a
teherszállító rész növelését. Akkoriban is (Uruguayban még most is) kellett szállítani hagyományos
platón el nem férő, időjárás érzékeny nagyobb térfogató dolgokat is
nyilvánvalóan, tehát igény lehetett a zárt, nagydobozos teherfuvarosokra. Erre jó néhány korabeli kép is mutat példákat. Én egy nagyon bátor méretet képzeltem
el a régi kisdoboz helyére.
Olyannyira bátor volt a
méretbeli elképzelésem, hogy az eredeti alváz már nem is volt elég hosszú neki.
Vagyis az alvázat - ami ebben az esetben dupla, hiszen a fém padlólemez+sárvédő
kombó alatt még a kerekek rögzítésére szolgáló plusz műanyag lemez is ott van –
is meg kellett toldanom. A munka a hatalmas doboz elkészítésével kezdődött.
Sztirolból készült belső merevítéssel. Ez nagyfokú stabilitást adott az éleken
futó ragasztásokon túl, de a doboz falainak merőlegességét is biztosította. Az
ilyen szállítóautóknak a hátulján van mindig a rakodónyílás, amit rendre
redőnyös megoldással zártak le. Ezt imitáltam én is a sztirolba karcolt
bordákkal.
A padlólemez(ek)be a kívánt
mértékű toldásokat szintén műanyagból alakítottam ki, a doboz méreteihez
illeszkedően. Az eredeti kerekek már régen tönkrementek, így azokat egy másik
márka másik léptékű modelljéből pótoltam. A festése a kornak megfelelően
kéttónusú, plusz ebben az esetben a doboz egy harmadik – illeszkedő - színt
kapott. Érdekes játék még a színekkel, hogy a sárvédő fényes fekete lett, míg a
fülke megmaradt matt felületűnek. A doboz hatalmas felületet biztosított a
dekoráció elhelyezésére, amit igyekeztem is kihasználni. Akkoriban sokszor
nagyon szép és komoly művészi munkát igénylő feliratok is kerültek a korabeli
teherautókra. Ezt igyekeztem imitálni a grafikával.
A komolyabb átalakítás miatt a "hogyan készült " képek kicsit nagyobb számban szerepelnek most itt alább:
A komolyabb átalakítás miatt a "hogyan készült " képek kicsit nagyobb számban szerepelnek most itt alább:
Szétvágva ahol és amennyit kell
A megnyújtott hosszhoz kialakított pót padlólemez
Ennyivel lesz hosszabb
A dobozkészítés folyamata
Kész a doboz festéshez
A "rolling chassis" és a felépítmény
Így néz ki doboz nélkül a teherautó, kicsit látszanak az ülések is
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése