2020. június 16., kedd

Jó ha nagy a dobozod


Ford "A" 
dobozos átalakítás



A korai Fordok és ezen belül is az „A” jelű a Matchbox nagy kedvence, rengeteg példány van belőle mostanában is még közkézen forgalomban. Kétféle karosszéria-változatban készült. Bővebben már volt róla szó itt. Több átalakításom is készült belőle, melyek itt vagy itt tekinthetők meg.
Ahogy említettem, ez a modell nagyon stabilra sikerült, talán ennek is köszönhető, hogy rengeteg példánnyal lehet találkozni, a börzéken, eladói oldalakon. Egy jó gyűjtő-restaurátor dobozában is akad mindig egy-egy példány vagy akár csak a kisautó egyes alkatrészei. Így vagyok ezzel én is. Restaurálni nem érdemes, mert egyáltalán nem ritka az ép példány sem. Tehát ennek megfelelően az átalakítás jöhet szóba.

Platóvariációk "A" módra

A személyautóból leginkább hot rod kivitelt lehet építeni, ahogyan azt az amerikaiak is tették ezekkel az autókkal a múlt század közepe táján. A dobozos változat már kicsit több lehetőséget kínál, annak ellenére, hogy a két modellautó alapjai azonosak.
Nálam most mindkettő változat alkatrészei itt hevertek az asztalomon, és a teherautó átalakítását kezdtem meg először. Jött a nagy kérdés, mit is kellene csinálni belőle? Nyilván teherautó lesz a megoldás, de abból rengeteg felépítmény lehet. Korábban már kétféle változatot is elkövettem. Az egyszerűbb esetében csak a doboz került le a fülke mögül, a másik esetben már teljesen új plató is készült hozzá, amolyan vidéki zöldséges stílusban. 

Ilyen volt az eredeti dobozméret

A fülke mögötti rész lecsökkentése volt a múltkori irány, tehát akkor most próbáljuk meg a teherszállító rész növelését. Akkoriban is (Uruguayban még most is) kellett szállítani hagyományos platón el nem férő, időjárás érzékeny nagyobb térfogató dolgokat is nyilvánvalóan, tehát igény lehetett a zárt, nagydobozos teherfuvarosokra. Erre jó néhány korabeli kép is mutat példákat. Én egy nagyon bátor méretet képzeltem el a régi kisdoboz helyére. 
 Azért nem tűnik lomhának

Olyannyira bátor volt a méretbeli elképzelésem, hogy az eredeti alváz már nem is volt elég hosszú neki. Vagyis az alvázat - ami ebben az esetben dupla, hiszen a fém padlólemez+sárvédő kombó alatt még a kerekek rögzítésére szolgáló plusz műanyag lemez is ott van – is meg kellett toldanom. A munka a hatalmas doboz elkészítésével kezdődött. Sztirolból készült belső merevítéssel. Ez nagyfokú stabilitást adott az éleken futó ragasztásokon túl, de a doboz falainak merőlegességét is biztosította. Az ilyen szállítóautóknak a hátulján van mindig a rakodónyílás, amit rendre redőnyös megoldással zártak le. Ezt imitáltam én is a sztirolba karcolt bordákkal.

Redőnyös lezárás

A padlólemez(ek)be a kívánt mértékű toldásokat szintén műanyagból alakítottam ki, a doboz méreteihez illeszkedően. Az eredeti kerekek már régen tönkrementek, így azokat egy másik márka másik léptékű modelljéből pótoltam. A festése a kornak megfelelően kéttónusú, plusz ebben az esetben a doboz egy harmadik – illeszkedő - színt kapott. Érdekes játék még a színekkel, hogy a sárvédő fényes fekete lett, míg a fülke megmaradt matt felületűnek. A doboz hatalmas felületet biztosított a dekoráció elhelyezésére, amit igyekeztem is kihasználni. Akkoriban sokszor nagyon szép és komoly művészi munkát igénylő feliratok is kerültek a korabeli teherautókra. Ezt igyekeztem imitálni a grafikával. 
A komolyabb átalakítás miatt a "hogyan készült " képek kicsit nagyobb számban szerepelnek most itt alább:
Szétvágva ahol és amennyit kell

A megnyújtott hosszhoz kialakított pót padlólemez

Ennyivel lesz hosszabb

A dobozkészítés folyamata

Kész a doboz festéshez

A "rolling chassis" és a felépítmény

Így néz ki doboz nélkül a teherautó, kicsit látszanak az ülések is






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése