2014. augusztus 5., kedd

Autómentőből versenycsapat

Matchbox MB-74 Toe Joe  átértelmezések


A Matchbox jövőbe mutató - más megfogalmazásban: futurisztikus és eredeti mintát nem utánzó - dolgai tulajdonképpen már megszokottak lettek. Sőt talán egy külön kategóriát is alkotnak a kisautóik rendszerében. Most is egy ilyen érdekesnek tűnő autómentő került elő, mindjárt több példányban is.
Az eredeti munkagép és az egyik hobbitárgy

Az alapmodell nem rossz, sőt arányait tekintve is teljesen korrekt. Ha némi gyakorlatiassággal átitatott technikai feljavítást tennének rá, akár a valóságban is megállná a helyét. Talán csak a hűtőrács alatti részt kellene kevésbé merészre venni. A kisautó részletei - annak ellenére, hogy a modell minta nélküli - teljesen jók. Hátsó lámpák, oldalsó kinyitható rekeszajtók, kilincs, első lámpák, mind-mind egy egy valóság-közeli elem rajta. Mi több, a valóságos vontató alapján készült másik, hasonló kaliberű Matchbox autómentőn sem találunk kevesebb részletet. Amúgy is sokban hasonlít egymásra a két kocsi. Kialakításban, arányokban, alkatrészekben. A mi kisautónknál még a beltér is elmegy (olyannyira, hogy az előbbi példánál kompletten hiányzik a beltér), bár egy ilyen furgon fülkekialakításánál azért a praktikum a design fölé kell, hogy kerüljön. Értem itt ez alatt például a hatalmas kagylóülések távolságát a kormánytól. Vagy a kormány közelségét a szélvédőhöz. Hol marad hely a technikai dolgoknak. Mindezek nem zavaróak, nem ordítanak. megvannak, nagyjából a helyükön vannak és mivel fantáziakocsiról van szó ez így jó. A dupla vonókampó nem egyedi megoldás, máshol is láttuk már. Sőt pont ugyanezt a gémtípust alkalmazzák itt is. A kisautó - kutatásaim alapján három féle színben készült. A ritkábbak a piros és sárga változat, a gyakoribb az általunk vizsgált metálzöld kaszni+sárga gémek kombó. Zöldből viszont van egy mélyebb és kevésbé metálos árnyalat is. Bár a gémek színe itt is lehet eltérő.  A kisautó nevéről annyit, hogy az angol eredeti "vontatni" ige kiejtve megegyezik az itt alkalmazott  "toe" , egyébként nagyujjat jelentő szóval. Hozzátéve a személynevet máris az angol fül számára valami érdekes hatás jöhet ki, amit mi annyira nem tudunk hova tenni.
Az egyik rom

Amikor az ötlet elkezd körvonalazódni

Tulajdonképpen erről a kisautóról nem is lehet már olyan túl sokat írni, előnyeit dicsérni, hátrányait tompítani. Viszont ha az asztalomra kerül két, kevésbé jó állapotú példány a meglévő etalon mellé akkor már el kell gondolkodni a további sorsukról. Kollégáim jó része ilyenkor azonnal árbecslésbe kezd és megkeresi a legközelebbi börze időpontját, hogy mielőbb áruba bocsáthassa a felesleget. Mivel hozzám igen messze vannak az ilyen cserelehetőségek, viszont szeretek átértelmezni (átépíteni, más szempontból újra összerakni) dolgokat itt is kínálkozott az alkalom. Vontató már van a gyűjteményben, több is. És ebben az esetben kettő donorom is van, amiket jó lenne közösen átalakítani. Ráadásul nem is egyformára. Mi lenne ha egy versenycsapat alakulna ki belőlük, ahogy azt már korábban a valóságban is megtették: ugyanaz az alaptípus szállítja/rángatja vontatja a versenyautó változatot (sőt még az újabb kiadással is eljátszották ugyanezt). Hát valami ilyesmi ugrott be a két félholt kisautó láttán. Wartburgéknál a személyautó vált teherautóvá itt viszont a teherverzió változik versenyautóvá. És mivel itt nem személyautóról van szó a versenyautónak is furgonnak (vagy valami olyasminek) kell lennie. Ekkor már elkezdtem gondolkodni, hogy volt-e már ilyen vagy ehhez hasonló a valóságban. Nem a kamionokra gondolok, hanem, hogy kizárólag furgon méretű versenygép létezett-e a Ford Transitjain kívül. És ekkor beugrott, hogy a Fiat mintha rátévedt volna egyszer erre a mezőre egy tanulmány Ducato erejéig. És lőn, a netes képhalmazból előugrott a Ducato Truckster
Leszedve a fölösleg

Tréler illesztőpróbán

Áramvonalasodik a doboz, és egy kicsit meg is nő

Forgózsámollyal és oldalsó panelekkel kiegészítve

Sorban tűnnek el az egyébként értékes részletek

Festésre készül a duó

Tehát az egyik autómentő versenyautóvá, a másik meg nyergesvontatóvá alakul. Tiszta ügy. Elkezdődött a részletek kigondolása. Az egyiknél le kellett ültetni a kasznit, levenni a sallangokat, lecsiszolni a fölösleges nyílásimitációkat a kaszniról. A plató átalakítás némi dobozolást igényelt, de a Fiatnál is így történt mindez. Erre került rá a sztirolból kialakított hátsó szárny. A dobozolás annál is inkább indokolt, merthogy nyilvánvalóan középmotorosra készül a versenygép, és azt az erőforrást valahol el is kell helyezni. A másiknál viszont le kellett venni a plató minden fölösleges elemét, hogy a félpótkocsi csatlakozása kialakítható legyen. A félpótkocsi ezúttal egy másik cég más léptékű, más célú, más anyagú modelljéről érkezett. Konkrétan egy dobozos kamiont vágtam meg a célnak megfelelően. Itt, nem csupán egy platós trélert szerettem volna látni, hanem egy műhely/alkatrészraktár és szállítórész kombinálásával létrejövő együttest.  Ezért maradt meg a doboz egy része. A stílus homogenizálása miatt rátettem három pár - a vontatóéval azonos jellegű - matchbox kereket. A többi része meg áramvonalasabb idomokat, lent meg takarólemezeket kapott. Az eredeti forgózsámoly került rá a vontatóra, így a csatlakozás is tökéletes lett. 
Összeszerelés előtt meg lehet figyelni az azonosságokat és különbségeket

A vontató, a versenyautó és az eredeti

A vontató is kissé átalakult. A plató oldalfalai lecsökkentek viszont a fülke oldalsíkját követő oldallemez meghosszabbítódott. Itt megmaradt a két villogó a tetőn míg a versenygépnél ez is lekerült. Mi több, a versenygép teteje megrövidült, lejjebb került és kapott egy stabil hátfalat is a fülke. Mindkét belteret egy kissé megfestettem. A versenygép a fülkemódosulások miatt új ablakot kapott. Apró kis ficsör, hogy a középmotor hangsúlyt kapjon és a nagy plató eltűnjön egy átlátszó motorházfedelet imitálva valami nagyon vadállat versenyautó motorját matricáztam rá a felületre, sok kipufogóval montázsolva. És még két kályhacső kipuffogóvéget is rácsempéztem a megmaradó hátsó résekre. Az egységes festés még jobban kiemeli a csapatjelleget. Itt nem mentem bele a versenydizájn apró részleteibe. Talán ez inkább egy projekt jellegű szerelvény, mint a valóság lekicsinyítése. Elvégre ez a fantasy fantasyja.
Egy kis poén a platóra

Fenekek így, úgy, amúgy

Platóra hányva

Jól megkülönböztethető a két hátsó. Poénból még a lámpákat is különbözőre készítettem el.

Van magasságkülönbség, nem kevés

Az autó arányai egészen mások lettek

A komplett szerelvény

Elég jól sikerült az áramvonalasítás, a versenyautó is majdnem befért a kaszni mögé

És mindez elmenőben













1 megjegyzés:

  1. Nem jó a félpótkocsi, mert a rakomány nagyon hátra került, veszélyesen hátul van a súlypontja!
    8-)
    Bocsánat a marhulásért, de képtelen voltam megállni! Hát persze, hogy savanyú a szőlő! Nagyon tetszik az ötlet is, meg a megvalósítás is!

    VálaszTörlés