A Matchbox (MB-54) Ford Capri átalakítása versenyautóvá
Emlékezünk,
méricskélünk
Volt
egyszer – az első Matchbox autóim között egy narancs-rózsaszín
(milyen furcsa szín!) Ford Capri matt fekete motorház fedéllel.
Évekkel később melléállt egy metálbordó, jóval jobb
kondícióban(zsír új volt). A kocsik tetszettek, mert sportosak
voltak, jól gurultak, jól lehetett velük játszani. Igaz, már
akkor furcsálltam az arányokat, nekem az igaz Capri (amiből már
rendszeresen láttam egy metálzöld színűt állni a környékünkön
a hetvenes évek elején!) jóval kecsesebbnek tűnt. De mivel a
kisautó önmagában tetszett nagyon, nem foglalkoztam mélyebben a
valósághoz való arányaival. Ám most, eljött az idő.
Megvizsgáltam, álljanak itt a képek a vizsgálódásra, vonja le
mindenki a maga következtetését és ugorjunk tovább a lényeghez.
A rajz / az eredeti / a Matchbox verzió
Talán
a véletlen hozta úgy, talán már régebben is nagyon érdekelt a
kocsinak ez a változata, egy a lényeg: szinte ugyanakkor került
hozzám egy romosabb Matchbox Capri, amikor a Totalcar-ban olvastam a
Zakspeed Capriról. Innen kezdve már talán sejthető a végkifejlet:
készítettem egy Matchbox alapú Ford Zakspeed versenyautó modellt.
Szőrszálat
hasogatunk
Modell
vagy makett, ez itt a kérdés. Vagy nem kérdés már? Öntsünk
tisztább vizet a pohárba aztán meg elégedjünk meg egy
kompromisszummal. Jóllehet modellként nevezzük a kis
kedvenceinket, valójában azonban sokkal inkább a makettek felőli
vége felé helyezkednek el azon a virtuális tengelyen, amin a
valóságnál kisebb autók mind-mind valahol vannak. Makett: olyan
mint az igazi, apró részletekkel, finoman kidolgozva csak nem
működik, statikus megjelenésű (a sima gurulás és a nyíló ajtó
nem ide tartozik). Modell: hasonlít az igazira, részletek kissé
elnagyolva és működik is többé-kevésbé (önjáró, motor van
benne, kormányozódik, esetleg távirányítós). Mindazonáltal az
idegen nyelveken modellnek mondják még a maketteket is, ebből
következően mi is hívjuk modellautóknak kis kedvenceinket, tudván
azonban azt, hogy ha valaki elkezd ezen vitázni velünk akkor neki
van igaza.
Kutakodunk
A
Ford kölni versenyrészlege 1975-ben bezárt. A cégnél ugyanakkor nem
tettek le végleg a versenyzésről csak egy kicsit más formában
kezdték újra. No meg kellett a reklám a sportosabb Fordokhoz is
(lásd Capri). Ezért a gyár megkereste Eric Zakowskit, a Zakspeed
versenycég tulajdonosát, konstruktőrét, hogy építsen nekik egy
ütőképes Gruppe 5-ös versenyautót a Porschek és BMW-k ellen.
Teljesen szabad kezet kapott és ennek látjuk az eredményét a
Zakspeed Capriban.
Ebben
a kategóriában a versenyautónak csupán kinézetében (a
kerékjárati rész feletti rész és néhány egyéb
karosszériaelem) kell az utcai változatához hasonlítania. A Mk
3-as Capri ehhez a feladathoz igen jó alapnak bizonyult a sportos,
nyúlánk formájával és a kellően döntött szélvédővel. Amúgy
meg engedélyezettek voltak a jelentős aerodinamikai és gépészeti
változtatások is.
Ennek
alapján igencsak elszabadultak a gondolatok és nem egy meglévő
kasznit kezdtek el fölöltöztetni, hanem az alapoktól
újragondolták a kocsit. Csak az maradt meg, ami kötelező volt
illetve ami a Ford Caprira emlékezteti a nézőket. Széles első
szpoilert és nagyméretű hátsó stabilizátor szárnyakat kapott.
A kasznit szinte a földig ültették, ennek megfelelően a
kerekeknél is erősen módosult a kaszni. A hatalmas (16 és 19
collos) nagyon széles kerekek miatt eleve a kocsi hatalmas
szélesítéseket kapott a kerekek körül (ezek már nem sárvédők,
ez annál jóval több). Ezek is az extra leszorítóerő termeléshez
voltak szükségesek.Az aerodinamikai fejlesztéseseket az Aacheni
Egyetem szélcsatornájában végezték, eleinte modelleken, később
az eredeti méretű gépeken. Az utcai változathoz képest mintegy
ötven százalékkal volt nagyobb a leszorítóerő a
versenyváltozatnál – köszönhetően elsősorban a hatalmas első
köténylemeznek.
Maga
a kaszni kézzel hegesztett – mindössze 75 kilogrammos - térhálós
csővázra épült meg, nagyszilárdságú aramidszál erősítésű
műanyagból. Ez sokkal könnyebb még a kevlárnál is viszont
tízszer annyiba kerül. A műanyag elemeket gyorsrögzítőkkel
erősítették a kocsihoz. Mivel olyan alacsony volt a gép, hogy
emelőt sem lehetett alátolni, beépített saját emelői voltak. A
padlólemezként egy nagyon vékony alu lemezt ragasztottak fel egy
ultraerős ragasztóval. Ez olyannyira vékony volt, hogy szinte
hozzáérni sem lehetett, mert egyből deformálódott. A vezető
ülését a kedvezőbb súlyeloszlás miatt meglehetősen hátra és
erősen közép felé tolva helyezték el. A megoldások finomságát
és igényességét jellemzi, hogy a villamos vezetékezést a
repülőgép iparban használt 0,4 milliméteres ezüst kábelből
készítették. A merev hátsó híd könnyűfém ötvözetből
készült.
A
motor a divízió 2-es alkategóriának megfelelően készült (az
első két szezonban). 1,6 literes Cosworth BDA motor hajtotta dupla
KKK turboval, Bosch befecskendezővel. A 380 lóerős teljesítmény
(később föltornázták 400 lóerő fölé) 270 kilométer per órás
végsebességet eredményezett. A kocsi 970 kilogrammos tömegéhez
képest ez igen jó arányt mutat. Ekkora teljesítményeknél már
igen komolyan kell venni a keletkező hőmennyiséget. Ezzel itt is
gondok voltak, így számos hűtőegységet helyeztek el a kocsin.
Érdekességként lehet megemlíteni ezzel kapcsolatban a hátsó
sárvédő-szélesítések alá beszerelt Citroën hűtőket.
Jól
látszik, hogy a kocsi nem az olcsó, kisipari, építgetős és
egyszerű megoldásairól híres. Nagyon végletekig menő
célszerszám készült el Zakowskiéknál. Igényes és drága kocsi
volt, de vajon behozzák-e a várakozást és a sok munkát a sikeres
versenyeredmények?
A
kész kocsi a német túraautó bajnokságban 1978-ban mutatkozott be
körrekorddal. A jó kezdet után a következő évre a Zakspeed két
újabb autót épített és ezzel, valamint a csapat nyolc
győzelmével megszerezte a divízió bajnoki címét. Ekkor már a
divízió 1-es felé nézelődtek a csapatvezetők. Ehhez új, több,
mint hatszáz lóerős 1,7 literes motort fejlesztettek ki,
módosítottak némileg a kasznin is (flexibilis szoknyák,
Venturi-cső formájú alsó kialakítás), így már versenyképesnek
bizonyult a még mindig nagyobb teljesítményű Porschékkal szemben
is. A kedvező súly/lóerő arány, a háromszáz fölötti
végsebesség igencsak előnyükre vált. Itt is születtek a jó
eredmények, öt futamgyőzelem. De a bajnokok mégsem ők lettek.
Végeredményben tehát a sikerek ellenére nem tudott olyan átütő
hatást elérni a csapat a teljesítményével, amivel a hosszabb
távú eladási és marketing terveket hathatósan támogatni tudták
volna. Így a Zakspeed Caprik az 1983-as év után eltűntek a
színről. Annyi hozománya azért lett ennek a nem kispályás
kalandnak, hogy a rövid löketű turbomotor lett az alapja a
Zakspeed későbbi F1-es erőforrásának.
Innen indultam
Erőteljes futómű szélesítésre van itt szükség
A kerékjárati ív nagyobbítás
A süllyesztett kasznifelerősítés készítése
Dizájnolunk
A
kocsi elkészítése kicsiben egy alapos kihívásnak tűnik.
Nekiugrottam, hogy pontról pontra elkészítsem az eredeti verseny
Capri 3 inches változatát Matchbox alapra építve. Mindezen
átalakítás persze nem ment egyik pillanatról a másikra. Egy
ilyen átalakítás – vagy ez esetben szinte újragyártás (ahogy
Zakowski is csinálta eredetileg) – esetén alaposan szemügyre
kell venni a rendelkezésre álló anyagokat, technikákat és az én
saját technikai határaimat. Az eredeti formák kialakíthatóak-e
hatvanakárhányad méretben is? És miből? Szerencsére Zakowskiék
sem nagyon hajlottak a túlbonyolított formákra, ívekre,
hajlatokra. A levegőt akarták úgy terelgetni az autóban és a
környékén, hogy a leginkább hasznukra váljon. Ehhez jobbára sík
felületeket használtak, ami kedvező volt számomra is. A megfelelő
rajzok és fotók beszerzése után a papírsablon készítés volt a
következő fázis. Itt már kialakultak a plusz idomok méretei,
formái, arányai. A sztirol ebben a vastagságban nagyon finoman
hajlítható, így kevés tapaszolásra volt szükség. Azért az
egymást metsző egyenesek és ívek előfordultak így is.
Az
extra sárvédő szélesítésen, szárnyon és frontszpoileren túl
egy teljesen más motorházfedélre is szükségem volt. No meg a
hűtőrács és környéke is megváltozott újra elkészült,
hiszen ez a Zakspeed Capri már eggyel újabb változat a Matchbox
verziónál.
Amúgy
a Zakspeed is kicserélte a két szögletes első lámpát négy
kerekre, Inkább úgy mondanám, hogy a helyüket és alakjukat
imitálták oda a látvány kedvéért, mert jobbára csak műanyag
lapok alkották a lámpahatást ha éppen nem levegőbeszívó csövet
csatlakoztattak valamelyik volt reflektor helyére. Kinek-kinek
mennyire melegedett belül valamije.
A
karosszéria – első ránézésre – kicsit behemót és esetlen
formája nagyon tudatos kialakítású, és ezt igyekeztem kicsiben
is megjeleníteni. Természetesen nem baltával rakták ők sem össze
a műanyag idomokat, finom kis ívek vannak benne, itt-ott
megnyújtották síkba hozták, amik a lényegét adják kicsiben is.
A szélcsatorna nem hazudik és ebben az esetben is egy célszerszám
jött ki belőle: egy stabil száguldásra tervezett könnyűfém és
műanyaghalmaz ideális formában kombinálva és összeillesztve.
Sorban kerülnek föl a kiegészítő karosszériaidomok az eredeti karosszériára
A padlólemezt is meg kellett rövidíteni minden irányból
A kibővített karosszéria három munkafázisa
Ültetünk
Ha
megnézzük a Matchbox Caprit, tisztán látszik, hogy nagyon ki van
emelve a kaszni, még az utcai verzióhoz képest is. Volt a
Matchboxnak egy korszaka, ahol ezek a – számomra fontosnak tűnő
- arányok nem voltak hangsúlyosak szemben a jó gurulással és
rugózással. Viszont ezzel szemben a Zakspeed tervezői annyira
letették a kasznit a földre, hogy a kerekek fölső éle szinte már
a motorház fedél síkjával volt egy szinten. Ha mindezeket a
keretfeltételeket összevetjük és csemegeként hozzátoljuk az
extra módon a kaszni mellé kitolt kerekeket, tisztán kiikszelődik,
hogy egy teljesen új padlólemez-futómű kombót kell létrehozni a
minél nagyobb élethűség kedvéért. Hoppá! Meg új kerekek is
szükségesek, amelyek elöl-hátul eltérő méretűek és baromi
szélesek. Ez a verzió, normális kialakítású modellautóknál
szinte nem is létezik ilyen arányban, viszont van egy gagyiba hajló
minőségi osztály, ahol még lehet keresgélni ilyen extra
esetekben is. Ez történt, egy vacak kis Forma-1 imitációt
fosztottam meg a kerekeitől és toltam át egy léptékkel a Ford
műhelyembe. Az eredeti padlólemezről levágtam az első
lökhárító-lámpa részt, hátulról meg a lökhárítót egészen
a szegecselés lyukáig. A padlólemez csonk így már könnyen
becsúszott a kaszniba. A padlólemezen már az új futóműveket
rögzítve állítottam be a helyes magasságot a kaszni belsejében.
Ehhez a kerékíveket jócskán kivágtam, nem kis rémisztő hatást
keltve. Alig maradt ekkorra már valami az eredeti vasból. Így
lehetett az ültetést abszolválni. A padlólemez rögzítéséhez a
megfelelő helyeken alátámasztásokat csináltam a karosszériában
a megfelelő magasságban. A belteret – a kasznival és a
padlólemezzel összhangban – leegyszerűsített síkokkal
határolva alakítottam ki. Került bele egy sportosabb ülés is.
Festünk
és kiszolgáljuk a szponzorok igényeit
Bár
a későbbiekben már többféle színben is léteztek Zakspeed –
fazonú – Caprik, a legautentikusabb mégis az eredeti. Bár ebből
is készült az évek során néhány dekorációs változat, így
egy adott kocsit mintáztam meg a sok közül. Az alapszín fehér,
erre jön – a képek alapján - a pontosan helyére szerkesztett
matricahalom. Ami említésre érdemes ezzel kapcsolatban, az a hátsó
lámpa, mivel ez az eredetiről készült fotó, lekicsinyítve a
megfelelő méretre.
A
kocsi elejéről az eredeti homlokfal lekerült, mert egyrészt amúgy
sem volt típusazonos, viszont az ültetés miatt is útban volt.
Ráadásul a nagyobb részét eltakarta volna az új szpoiler. Ezért
készítettem el újra azt is. A lámpák helyét kifúrtam a
homlokpanelen és egy mögé ragasztott lappal alakítottam ki a
lámpák látványát. Összességében a kész kisautó a vártnál
jobban hozza az általam megálmodott látványt, és talán az
eredetihez is van köze. Ehhez nagyban hozzájárul a dekoráció de
legalább akkora szerepe van a nagyon egyedi karosszéria megoldásnak
is. Ahogy a versenypályákon, nálam is a Porschek és BMW-k mellé
került a vitrinbe, mint teljesen egyenértékű gépcsoda.
A lámpák az eredeti lámpák lekicsinyítve és matricázva
Pont annyira szögletes, mint az eredeti
Két kerékméret, azonos felnik!
A Würth most is örülhet a reklámnak
Ellenfele előtt
Kivillan a beltér is egy kicsit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése