Felújítás
előtt a Fiat 128
Ez a kisautó az első pillanatban megragadott. Bár nem tökéletesek a részletei, nem is volt túl jó állapotban mégis a gyerekkorom sportos Fiatja jutott eszembe. Nagyobb, jobb volt mint a mi Fiatunk, de márkán belül – a 850 Coupe mellett - a megtestesült haladást, a fiatalos, sportos megjelenést adta az a néhány példány ami hazánkba került a hetvenes évek elején.
Ízlésesen jót alkotni
Két és
négyajtós lépcsőshátú és három vagy ötajtós kombi
karosszériával készült. Sőt készült belőle – 128SL néven
coupe is. Az 1970-es évi Év autója verseny győztese, ami nagyot
lendít az eladásokon. Több mint hárommillió eladott példány
1969 és 1985 között a koncepció sikerét bizonyította. Mi több,
licenc formában több más cég is gyártotta, például a Zastava
vagy a Seat. Keresztben beépített teljesen új fejlesztésű 1,1
literes alu hengerfejes ohc motorja 49 lóerőt tudott. A motort a
Ferrari egyik tervezője tervezte. A Dante Giacosa által tervezett
modell volt az első Fiat, orrkerék hajtással. A váltót a
bordás-szíjas motor mellett helyezték el, ami ugye különböző
hosszúságú féltengelyeket eredményezett. Talán ez az a pont
aminek nem mindenki látja egyértelműen az előnyét. Ez a rendszer
akkor a hatvanas évek vége felé még igen csak újdonságnak
számított, de az idő őket igazolta. A 124-es és 125-ös elődök
stílusában kialakított kisebb kaszni az elődeinél jóval
sportosabb vonalakkal bírt. Elöl tárcsafékek voltak, hátul
független kerékfelfüggesztés. A teljes meghajtási rendszer olyan
jól bevált, hogy később ezt alkalmazta Fiat az X1/9 jelű
sportmodellnél is.
Változatok
Készült
egy ralliváltozat is 1971-ben 1,3 literes motorral. Ebből az
autóból ihletődött anno az
a kisautó ami gyerekkorom áhított modellautós vágya volt és
amit Rájen bemutatott nemrég. Ugyanebben
az évben mutatkozik be a Sport Coupe, a 128 alapjaira épült
sportmodell, az akkori Fiat favorit a maga érdekes és szokatlan
formájával. Az idők folyamán frissítésen
esett át a modell 1976-ban amikor is szögletes lámpát kapott
elől, később pedig hátul is. Személy szerint én a dupla hátsó
kerek lámpákat szebbnek tartottam de hát haladniuk kellett a
korral ami pedig mindent szögletesített.
A kisautó
Az én
- Polistil gyártmányú - kisautóm egy belgiumi hétvégi piacon került hozzám. Azelőtt még nem
láttam ilyet, de mivel ott a dobozban kiömlesztve egyből
ráismertem, hogy melyik típusról van szó tudtam, hogy már eldőlt
a vásárlás kérdése. Nálam a kocsi azonnali felismerhetősége
alap kiválasztási elv. Ha a forma, az arányok nem olyanok mint az
eredetinél akkor máris jóval kisebb a vétel esélye.
A
kopottas kaszni a közeljövőben kap egy felújítást, egyébiránt
a többi része teljesen rendben van. Talán ha egy kicsit szélesebb kerék kerülne alá, az jobban kiemelné a kocsi létező sportosságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése