2015. január 11., vasárnap

Állólámpa

Mercedes Benz 200 (W114) Corgi átalakítás

Vannak olyan autók szép számmal amelyek valahol etalonnak számítanak nem csak az adott gyár történetében de a világ autórepertoárjában is. Az állólámpás Mercedes is egy ilyen ikon. Előtte is voltak szép Mercik, utána is készültek sikeres és formás darabok mégis számomra mindenképpen ez egy kiemelkedő modell. Ennek ellenére a modellautó piacon alulreprezentálnak találom. Talán ezért is nem volt még belőle mindössze csak egy (Schuco) változatom eddig. Az adódó lehetőségre lecsapva, megszereztem tehát ezt a kissé kopott, egykor rendőrautóként napvilágot látott állólámpást magamnak.

Tiszta egyértelmű forma

Azt be kell látni mindenképpen, hogy mostanában Mercedes állólámpásról a legtöbbet tudó+publikáló szakember a Totalcar szakírója Csikós Zsolt, aki rendelkezik is állandóan több-kevesebb, jobb-rosszabb állapotú példánnyal belőle, meg egy tökéletessel. Ő viszont már mindent leírt amit a típus történetéről tudni illik rajongói szinten vagy ami javítgatások közben érdekességként előkerül így ez alkalommal maximum hivatkozni lehet rá. Az érdekes változatokra viszont kitérnék, hátha érdekel valakit még. Az addigi legsikeresebbnek tartott, Paul Bracq által tervezett, 1968 és 1976 között gyártott Mercedes modell az általunk leginkább ismert megjelenésén túl (gyárilag, hivatalos autóépítő cégek vagy garázstuning által) készült mentőautó, rendőrautó vagy tűzoltóautó kivitelben, kabrió, kombi, El camino vagy pompakocsi változatban is. Volt pick up és versenyváltozata is. Kétajtós, négyajtós, hatajtós változatokban normál vagy nyújtott tengelytávú limuzin kivitelben is. Négy és hathengeres, benzin és dízel motorokkal, kormány és botváltóval is szerelték. Nagyon sok taxis használta szerte a világon.
Még a magyar rendőrség is használt ilyet anno.

A jellegzetes Mercedes orr

A bordás hátsó lámpabúrák

Az én kisautóm is rendőrautó volt születésekor. A Corgi jó formájú és arányos kisautóján a matricán túl a két csúcsos villogó hirdette a hovatartozását. Ugyanezzel a tetőréssel oldották meg a taxi változat tetőjelzőjét is. A kisautó tulajdonképpen rendben van minden tekintetben, még az ablakai is kellően vékonyak és igen szép színük van. Talán a kicsit nagyobb sorják , vagy öntési pontatlanságok tűnhetnek fel, de azok is inkább csak a fotókon. Érdekes, hogy az ajtóréseket pozitívra csinálták, kivéve a két ajtó közötti rész, díszcsík alatti szakaszát. itt negatív. Érdekes megoldás minden esetre. Viszont óriási megoldás, hogy az erre a típusra már jellemző bordás hátsó lámpák bordája meg van mintázva! A kocsi tehát szép és jó, természetes talán, hogy játszottak is vele rendesen, így hozzám kerülve felújításért kívánkozott. 


Eredetileg itt valami bazi nagy vonóhorog volt, amit el kellett tüntetni a jó kinézet érdekében

Ahogy kezdődött az átalakítás

Mivel azonban a legsérülékenyebb része a villogója nem volt már használható állapotban ezért dönteni kellet, a sorsáról. Ha rendőrautó marad, akkor kaphat új villogókat de azokat már nem az eredeti helyére tenném, mert azok sosem voltak így elhelyezve a valóságban, csak a taxitáblás kombináció miatt (gyártástechnológia) lettek olyanok, amilyenek és kerültek középre. A tetőt foltozni akkor is kellett volna, tehát az egyszerűbb utat választottam. Vissza a civil életbe. De akkor már legyen valami vezérfonal is ami alapján készül. 


Szépen színezett üvegek

A kereke lehetne homogénebb egy kicsit

Ekkor a Mercedes állólámpa vonalon elgondolkodva jutott eszembe egy Totalcar olvasók által jól ismert példány (vagy kettő?) Csikós Zsolt autóparkjából. Ha már Karotta Hangyásza elkészült a műhelyemben, akkor had modelleződjön le Zsolt zöld állólámpása is, a Foltos. Tehát zöld lesz a kisautó. A tetőlukak befoltozása után sok teendőm nem volt, mert a kocsi többi része jó állapotban maradt fenn. A festés után a króm részleteket emeltem ki rajta, majd visszakapta a szép kék ablakát. Így a megfestett belseje is látszik majd ezután.


A jövő generációi előtt




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése