Lamborghini Miura (MB-33) átalakítás
Tulajdonképpen a különleges autók kicsiben
rovatban is tökéletesen megállná a helyét a kisautó, mert
egyedisége és sztorija külön-külön is érdekes. Mivel a
kiindulási pontról, magáról a Miuráról és annak történetéről
már volt szó egy másik helyen, egy másik időben, sőt ez a kocsi is kapott ott pár sort ezért itt a
specifikus részletek olvashatók inkább.
Bizarr színkombináció
Kódok mindenek felett
Mindenek előtt egy kis rendet kell először is
tenni a különböző kódokkal jelölt Miurák és megjelenésbeli
különbségeik között. Tehát: Volt az a bizonyos P400 kísérleti
és bemutató járgány amit – a sikeres villantást követően –
Miura névvel hoztak forgalomba. A V12-es négyliteres motor 350
lóerős volt. A P400S verzióban túl sok változtatást nem
eszközöltek inkább csak apróbb esztétikai és praktikussági
módosítások kerültek rá. Talán az alapmodell így lett csak
igazi. A következő Miura verzió a P400SV volt ahol már a
motortérben is komolyabb feljavítások és módosítások
történtek, teljesítményfokozás, hatékonyság, modernizálás és
praktikussági kérdések jegyében. A külsőségekben talán a
szélesebb sárvédők és a lámpa körüli keret eltűnése ami
utalhat a verzióra. Na meg ilyenje volt Frank Sinatrának is. A P400 Jota változat inkább egy kísérleti öszvérpéldánynak mondható
leginkább, ahol is a jövőbeli és a jelenlegi modellek technikai
dolgait fésülték össze. Egyetlen példányban készült, így
tagja a ritka Lambo-k klubjának. Aztán jött egy gazdag, jól
értesült és furcsa vevő aki saját Jotát akart a cégtől.
Mivel erre nem voltak hajlandók a gyáriak csak úgy, ezért
hirtelen kialakítottak Jota szerűre öt Miurát és elnevezték
őket P400 SVJ-nek. Had örüljenek a gazdag különcök! A P400SVJ Spider egy sárgászöld(?) színűre festett egyedi darab szintén, ami
1971-ből származik, bemutató darab volt, 1980-ban teljesen
restaurálták. A széles kerekeiről a módosított lámpáiról és
a nagy hátsó szárnyáról lehet megismerni. No meg ennek sincs teteje. Vagyis ez a másik kakukktojás a Miurák között, de ez mégsem Roadster ez egy Spider. A kocsi tulajdonképpen
egy későbbre tervezett limitált példányszámú Spider sorozat
prototípusa volt annak idején.
És végül
elérkeztünk a minket most legjobban érintő Miura Roadsterhez. A
neve kissé megtévesztő lehet, de minden gyártónak joga van
elneveznie, kategorizálnia az adott modelljét (akár teljesen új
elnevezést vagy kategóriát kreálva).
Ismét definíció
következik: a roadster olyan eleve nyitottnak készített autó
amelynek esetleg egyáltalán nincs is rendes teteje. Ha van is akkor
vagy vászon vagy keménytető lehet az, viszont nagyon nem jellemző
szempont a tető a kocsin, ezért igyekeztek azt a múltban is jól
elrejteni valahol a kocsiszekrényben, ellentétben a kabrióval ami
egy zárt kocsi lehajtható tetővel. Ha csak a tető hiányzik és
körben ablakok és/vagy karosszéria van akkor már inkább targának
hívják a típust.
Nagyjából....
(Ne) vegyen Lambot tető nélkül!
Szóval
Ferruccio-ék
eldöntötték, hogy a biztató látványképekre építve – Bertone segítségével - csinálnak egy
tető nélküli változatot is, álszent módon megkóstolgatva ezzel
a piacot (1968 Brussels Auto Show)
és természetesen – a promóció érdekében - villantva ismét
egy nagyot. Ez nem csupán egy tetőlevágást jelentett azonban, az
egész kocsi szerkezetét érinti ilyenkor a változtatás.
Elsősorban a legkritikusabb, legvékonyabb részt az ajtók
környékét a küszöböt szokták ilyenkor nagyon sok anyag
felhasználásával merevvé tenni. Ezért van az, hogy egy kabrió
kocsi súlya egyáltalán nem kevesebb mint egy hasonló zárt
kétajtósé például. Ennél a modellnél is használták már
bőven az alumíniumot az acélok mellett. Teteje egyáltalán nem is
volt. A kocsi halvány azúrkék metál festést kapott, némi
szürkés küszöbfényezéssel. Kontrasztként fekete kiegészítő
elemekkel bírt. Fehér bőrbelsővel és kárpittal rendezték be,
amit itt-ott finoman élénk piros területekkel élénkítettek.
Nagyobb légbeömlőket kapott és a kerékíveket is lejjebb vitték.
Módosították a hátsó lámpáit és nagyobb spoilert kapott. És
ami nagyon lényeges, de kevesen említik: a korábbi, motort burkoló
lamellás rácsozatot levették és egy más formájú, viszont teljesen átlátszó burkolattal (némi matt fekete oldalsó optikai elemmel) a teljes tizenkét hengeres technikai csodát láthatóvá tették. Akár működés közben is. Nagyon korrektül nézett ki.
Érdekes, hogy a sikerekről nem szólnak a krónikák, pedig
elképzelhetetlen, hogy ne lett volna egyből népszerű a kocsi.
Élőben mintha nyúlánkabb lenne
Az ikonból reklámfigurává válás szomorú példája
Érdekes
ez a gyár. Az egyetlen ilyen autójukat a kiállítás után
hirtelen eladták egy színesfém anyagokat előállító cégnek
(ILZRO). Ezek meg amit lehetett kicseréltek benne – a
burkolatoktól a sebességváltó alkatrészeiig - az ő színesfém
motyóikra. Csináltak belőle egy őket, a gyártmányaikat és
tehetségüket (háát…) reklámozó autót. Ami már nem
Lamborghini Miura többé, hanem ZN75. Ilyen néven létezik ma is a
járgány. Átfestették gépzsír zöldre, a kontrasztos fekete
elemeket csillogó krómdarabokra változtatták (némi
dizájnmódosítással is akár), a gyönyörű és elegáns belteret
olyan hetvenes évek végi átlagbarnára változtatták. Tettek rá
egy valószínűleg házilag, saját anyagokból készített, az
eredetire csak nyomokban hasonlító béna felnit is. És manapság
is mutogatják a világban a kocsit. Már több tulaja is volt,
mindegyik szétszedte, felújította és kendácsolt rajta valamit.
Mivel ez az egyetlen gyári építésű tető nélküli Miura, a
többi ilyen kivitelben látható példány csak replika. Ez egyébként a kasznin is látszik, hiszen a többiek csak a a tetőt vágták ki, a többi rész nagyjából a régi maradt (például az oldalsó lapos légbeömlők vagy a hátsó lámpák). De több
ilyen is létezik, ezért biztosan megérte volna az olaszoknak
legalább egy kis sorozatot legyártani belőle. A műszaki
beltartalom változásairól nem tesznek különösebben említést a
leírások. Az árát viszont olyan 400.000 dollárra
becsülik.
Mindez miként mutat kicsiben?
Hát akkor miért ne én
építsem meg az első Matchbox alapú Miura Roadstert. Annál is
inkább, mert a különböző beszerzési akcióim csatolt
részeiként, az alkatrészekből szinte előállt egy újabb
példány, amire viszont már nem érvényes az egyediség és az
újdonság varázsa a többi, vitrinben álló társai mellett. Így
már belátható volt a döntésem háttere, pláne a korábbi
kutatásaim során megismert autó érdekessége és története
után. Tulajdonképpen csak a tetejéből kellett kiműtenem egy
darabot nagyon óvatosan. Csak!
Mivel ennek is itt
alakult ki a gyenge pontja (mint az igaziaknál), nagyon
körültekintően jártam el. És persze, hogy darabokra esett az
elöregedett spiáteridom. Ami annyit tesz, hogy elemenként kellett
összeraknom, kasznimerevséget produkálnom ismét. Praktikussági
okokból, a nyitható ajtót beragasztva értem el a kellő
dobozmerevséget. Ezek után lehetett valójában a tetőnek nekiállni, méretre csiszolni.
Ez esett szét ezzé
A följavított futómű
A beltérben kétféle
változás észlelhető. Egyrészt az ilyenkor szokásos színezés,
másrészt a fülke hátfalának kimetszése. Előbbinél az ülések
színének meghagytam a meglévő műanyag beltér krémszínűre
öregedett műanyag felületét és ezt dobtam fel fekete és piros
felületekkel, ahogyan igazából is kinéz. A hátfal
eltávolításának oka a megváltozott motortér kialakítás.
Eltűnt a lamellás burkolat, átlátható lett minden. Ezért a valóságban is itt megnyílt a tér, amit én is lemásoltam. A
meglévő homályosüveg lamellák eltűntével a motor hiánya is
előtűnt. Tehát motort kell bele faragni. V12-t méghozzá. Mivel
ilyen motorra bukkanni eleve kizárt, ezért egy fazonra hasonló
motort alakítottam ki két másik motorimitációból. A hengerek
számra stimmelnek, elhelyezésre stimmel az egész. Ezzel a
motorkérdés letudva.
Verziók, színek, korok, hasonlóságok, különbségek a Matchboxtól
Támogassuk a kerékipart
A Miura eredeti vékonyka
kerekei nem illettek már a maguk idejében sem a kocsi
megjelenéséhez, ezért egy merészet gondolva négy igazán combos
Matchbox kereket tettem alá. Még a kasznit sem kellett faragni,
olyan bőségesre vették az eredeti kerékkivágást. És igen, egy
picit kilóg a kaszni alól mind a négy kerék, de azt gondolom,
hogy a sportosság érzet fokozásához ennyi még belefér.
A kocsi szürkés színe
egy kicsit utal az eredetire. Arra az eredetire ami valójában csak megfakult fotókon látható, a fakulás arányának megfelelő színhelyességgel. Vagyis kár lenne utánozni mert valójában az
eredetit sem tudjuk már pontosan visszaidézni. Ezért ez a színe.
Talán ez is azon autók
közé tartozik, amit nagyon kevesen vagy talán soha nem is
készítettek el kicsiben. Én megtettem, így is gazdagítva a
kisautók világméretű sorát egy ritka példánnyal.
Szép trió
Valójában szélesebbnek kéne lennie
Elég megnyerő megjelenése van azért így is
Tető nélkül szép az (autós)élet
Nyitott motortér
Nagyon finoman villan meg a piros a beltérben
V12!
Jól néz ki! :-)
VálaszTörlés