2020. július 12., vasárnap

Szórógép


Grit Spreading Truck
felújítás




Rejtélyes kisautó volt ez a modell még gyerekkoromban. Nem tudtam igazából hova tenni a funkcióját. Az rendben van, hogy „szemcseszóró” teherautó a modell aljára írt megnevezésnek a fordítása, de vajon a valóságban ez mit takarhat, miről modellezhették meg? És hogyan működhetett.

Most jött el az idő ennek a kisautónak a tüzetesebb vizsgálatára, természetesen egy alapos felújítással egybekötve. Bár az autó játszott állapotú volt a hozzám kerüléskor, annak ellenére nem volt széjjelamortizálva. A kerekei sem voltak rongyosak, bár homokot azt találtam az alvázra ragadva. Az ablakai elfogadhatóak és még a kaszni egyetlen mozgó eleme is működött. És akkor itt el is kezdhetjük a vizsgálódást.

 Nem azonosak a színek az eredetivel, de azért nagyon hasonlóak 

Itt látszik hátulról élben a kis szürke lapocska, amivel a szórás mennyiségét lehet állítani

  
A puttony alján levő nyíláson szóródik ki az anyag

 A plató kialakítása azt mutatja, hogy nem billentés útján ürül ki, hanem az alján levő réseken keresztül. Ezért van lefelé szűkülő keresztmetszete és az eleje felé lejtő alja a puttonynak. Az alján van egy két rés, amiket egy vízszintesen mozgó, hosszúkás lemez fed le. A puttony hátulján levő résen tud az adagoló lemez hátrafelé kicsúszni (valamennyit, hiszen középen azért rögzítve van kicsúszás ellen), ez a kisautó esetében egy teljesen technikai megoldás, a lemezke megvezetéséhez szükséges csupán. A hátrafelé csúszással egy időben az első rés megnyílik és itt tud a puttonyban levő anyag kiszóródni. Érdekes módon ez a nyílás nem hátrafelé, hanem menetiránnyal szemben van nyitva. 
Itt látszik, hogy a nyílás előrefelé tereli ki az anyagot

Ha kijjebb húzzuk a szabályozólapot, akkor növeljük a rés nagyságát a puttony alján


És itt elérkeztem ahhoz a ponthoz, hogy keressek valami hasonló kialakítású teherautót. Nem találtam ilyet, mert a mai szemcseszóró teherautókon a szórás hátul a puttony végében történik. Viszont rákeresve a régmúlt idők teherautóira a „gritter” kifejezéssel együtt akkor már jónéhány korabeli teherautó képére lehet bukkanni. A képeket nézve már teljesen  élethűnek tűnik a felépítmény – kissé leegyszerűsített – kidolgozása. A szórandó anyag terítését általában valamilyen mechanikai eszköz – vízszintesen forgó tárcsa vagy vízszintes spiráltengely – segítségével végezték. Talán nem is annyira hasznos dolog még a hátsó tengely előtt kiszórni amit kell, hiszen az ráragadhat a hátsó kerekekre illetve a kocsi hátsó részére, de azért ilyenre is van számos példa. Kavicsnál Apró zúzottkő esetén még csak-csak, de például a téli sószórás esetében vagy valamilyen bitumenes keverék terítésekor már eléggé káros tud lenni az anyag feltapadása. 

Erősen használt megjelenésű volt

  
Nem a szokványos alkatrész összeállítás


A kisautó kialakítása a statikus és mechanikus részeket egyaránt tekintve – a kor precízségének megfelelően – szépen sikerült. És szintén a kornak megfelelően a Matchbox tervezői itt is erősen elnagyolták a kocsi hátuljának a kialakítását. Se hátsó lökhárító (alácsúszásgátló mai nyelven kifejezve), se hátsó lámpák. Szemben az elejével ahol a Matchboxnál népszerű és már általam is ismertetett Ford D sorozatának szép formájú fülkéje található. Érdekes a kocsi szerkezetének kialakítása is. Föltételezhetően a puttony alsó részét lezáró lemez miatt a kisautó alváza hátul egy darabot képez – tulajdonképpen csak alja van. A kerék is ide van fölerősítve. Előrefelé a nagy nyitott szájban végződik az alja, ahol a szóróanyag kifolyik. A különálló padlólemez csak a fülke alatt van. A szegecseléssel felerősített csonka padlólemez csak az első kerekek rögzítésére és a homlokfali hűtőmaszk megjelenítésére szolgál.



A kisautót a Matchbox 1966-ban adta ki először, akkor még gombkerekekkel, majd később kétféle Superfast kerékkel is. A modell színezésében voltak árnyalatnyi eltérések, de a piros vagy ahhoz hasonló színű fülke és különféle sárgás árnyalatú puttony jellemzően nem változott.

A felújítás során nem terveztem semmi extra megoldást vagy kiegészítést, bár lehetett volna pár dologgal kiegészíteni. A gyári állapot visszaállítása volt a cél. Igyekeztem az eredetihez hasonló színeket találni a festéshez. A korának nagyon szép kis modellje volt, szerintem így a felújítás után is kellően szép foltja a vitrinben levő korabeli teherautós sornak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése