Rejtélyes kisautó volt ez a
modell még gyerekkoromban. Nem tudtam igazából hova tenni a funkcióját. Az
rendben van, hogy „szemcseszóró” teherautó a modell aljára írt megnevezésnek a
fordítása, de vajon a valóságban ez mit takarhat, miről modellezhették meg? És
hogyan működhetett.
Most jött el az idő ennek a
kisautónak a tüzetesebb vizsgálatára, természetesen egy alapos felújítással
egybekötve. Bár az autó játszott állapotú volt a hozzám kerüléskor, annak
ellenére nem volt széjjelamortizálva. A kerekei sem voltak rongyosak, bár
homokot azt találtam az alvázra ragadva. Az ablakai elfogadhatóak és még
a kaszni egyetlen mozgó eleme is működött. És akkor itt el is kezdhetjük a
vizsgálódást.
A plató kialakítása azt mutatja, hogy nem billentés útján ürül ki, hanem az alján levő réseken keresztül. Ezért van lefelé szűkülő keresztmetszete és az eleje felé lejtő alja a puttonynak. Az alján vanegy két rés, amiket egy vízszintesen mozgó,
hosszúkás lemez fed le. A puttony hátulján levő résen tud az adagoló lemez
hátrafelé kicsúszni (valamennyit, hiszen középen azért rögzítve van kicsúszás
ellen), ez a kisautó esetében egy teljesen technikai megoldás, a lemezke
megvezetéséhez szükséges csupán. A hátrafelé csúszással egy időben az első rés
megnyílik és itt tud a puttonyban levő anyag kiszóródni. Érdekes módon ez a
nyílás nem hátrafelé, hanem menetiránnyal szemben van nyitva.
Nem azonosak a színek az eredetivel, de azért nagyon hasonlóak
Itt látszik hátulról élben a kis szürke lapocska, amivel a szórás mennyiségét lehet állítani
A puttony alján levő nyíláson szóródik ki az anyag
A plató kialakítása azt mutatja, hogy nem billentés útján ürül ki, hanem az alján levő réseken keresztül. Ezért van lefelé szűkülő keresztmetszete és az eleje felé lejtő alja a puttonynak. Az alján van
Itt látszik, hogy a nyílás előrefelé tereli ki az anyagot
Ha kijjebb húzzuk a szabályozólapot, akkor növeljük a rés nagyságát a puttony alján
És itt elérkeztem ahhoz a
ponthoz, hogy keressek valami hasonló kialakítású teherautót. Nem találtam
ilyet, mert a mai szemcseszóró teherautókon a szórás hátul a puttony végében
történik. Viszont rákeresve a régmúlt idők teherautóira a „gritter”
kifejezéssel együtt akkor már jónéhány korabeli teherautó képére lehet
bukkanni. A képeket nézve már teljesen
élethűnek tűnik a felépítmény – kissé leegyszerűsített – kidolgozása. A
szórandó anyag terítését általában valamilyen mechanikai eszköz – vízszintesen
forgó tárcsa vagy vízszintes spiráltengely – segítségével végezték. Talán nem
is annyira hasznos dolog még a hátsó tengely előtt kiszórni amit kell, hiszen
az ráragadhat a hátsó kerekekre illetve a kocsi hátsó részére, de azért ilyenre
is van számos példa. Kavicsnál Apró zúzottkő esetén még csak-csak, de
például a téli sószórás esetében vagy valamilyen bitumenes keverék terítésekor már
eléggé káros tud lenni az anyag feltapadása.
Erősen használt megjelenésű volt
Nem a szokványos alkatrész összeállítás
A kisautó kialakítása a
statikus és mechanikus részeket egyaránt tekintve – a kor precízségének
megfelelően – szépen sikerült. És szintén a kornak megfelelően a Matchbox
tervezői itt is erősen elnagyolták a kocsi hátuljának a kialakítását. Se hátsó
lökhárító (alácsúszásgátló mai nyelven kifejezve), se hátsó lámpák. Szemben az
elejével ahol a Matchboxnál népszerű és már általam is ismertetett Ford D
sorozatának szép formájú fülkéje található. Érdekes a kocsi szerkezetének
kialakítása is. Föltételezhetően a puttony alsó részét lezáró lemez miatt a
kisautó alváza hátul egy darabot képez – tulajdonképpen csak alja van. A kerék
is ide van fölerősítve. Előrefelé a nagy nyitott szájban végződik az alja, ahol
a szóróanyag kifolyik. A különálló padlólemez csak a fülke alatt van. A
szegecseléssel felerősített csonka padlólemez csak az első kerekek rögzítésére
és a homlokfali hűtőmaszk megjelenítésére szolgál.
A kisautót a Matchbox
1966-ban adta ki először, akkor még gombkerekekkel, majd később kétféle
Superfast kerékkel is. A modell színezésében voltak árnyalatnyi eltérések, de a
piros vagy ahhoz hasonló színű fülke és különféle sárgás árnyalatú puttony
jellemzően nem változott.
A felújítás során nem
terveztem semmi extra megoldást vagy kiegészítést, bár lehetett volna pár
dologgal kiegészíteni. A gyári állapot visszaállítása volt a cél. Igyekeztem az
eredetihez hasonló színeket találni a festéshez. A korának nagyon szép kis
modellje volt, szerintem így a felújítás után is kellően szép foltja a
vitrinben levő korabeli teherautós sornak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése