2022. május 6., péntek

CJ6 tetőtlenítés


 Jeep CJ6

(Matchbox)

átalakítás

 Volt anno az eredeti Jeep, a harcos, háborút megnyerő. Sikeres volt az elképzelés és ezt ültették át a polgári életbe is, ez lett a Civilian Jeep azaz a CJ. A Jeep CJ modellek a már jól ismert Willys által gyártott katonai terepjárók utódja-civil változat. Továbbra is alvázas kialakítású, merevtengelyes, laprugós elöl  és hátul is, az eredetihez hasonlító orrkialakítással, kiszélesedő sárvédőkkel és lehajtható szélvédővel, kemény vagy puha tetővel rendelkeztek. Érdekes, hogy ajtók nélkül is vezethetőek voltak és bizonyos típusok ma is azok. Emellett néhány kivételtől eltekintve kapcsolható négykerék-meghajtással rendelkeztek, normál és alacsony áttétellel. Miután számos modellszámmal és több licencvállalattal gyártásban maradt, a Jeep CJ sorozat hivatalosan 1986-ban véget ért. Több mint 1,5 millió CJ Jeep készült, amelyek a Jeep megjelenése óta 45 éven keresztül ugyanazt az alapvető elvet követték.



 

Ahogy egyre civilebb lett, egyre inkább a polgári igényekhez igazították a korábbi puritán megoldásokat.  A CJ6 vagyis a hatodik tagja a polgári Jeep-eknek már inkább csak messzebbről emlékeztet az ősre. A részletei, az arányai megváltoztak szép lassan, lépésről lépésre.  Kezdve ott, hogy már az előző verzióhoz képest jelentősen megnőtt a tengelytávolsága, hogy az automata váltó elférjen alatta. Egyúttal keskenyebb is lett. Lehet, hogy emiatt, lehet, hogy más oka volt de ez az 1956-1975 között gyártott modell lett az egyik legkevésbé népszerű tagja a sorozatnak Amerikában. Talán ebből kifolyólag inkább külföldön értékesítették a nagy részüket.

Motorválasztéka a CJ5-én alapult, a 72 lóerőstől a 150 lóerősig terjedt, viszont többféle - köztük automata - váltóval is szerelték. Érdekes, hogy mindösszesen négyféle színben lehetett megvásárolni. A mi szempontunkból lényeges, hogy létezett egy hosszú tengelytávú változata is. Igaz, hogy csak mintegy 2700 darabot készítettek így és csak rövid ideig lehetett rendelni, de tény, hogy volt ilyen. 

 

 És akadt olyan kisautó gyártó aki ezt a „long” verziót tartotta érdemesnek a megjelentetésre. A Lesney. 1977-ben adta ki a szóban forgó modellt, bár voltak előzményei is a közismert militaris Jeep 1976-ból illetve a CJ5 1970-ből. A hármat egymás mellé téve nem nagyon lehet megmondani, hogy valójában testvérek. Más arányok, más lépték, más megjelenés. A militaris változtat megállja a helyét minden tekintetben. A CJ5 egy kicsit reálisan tömzsi lett, bár nem rossz. Viszont itt ez a CJ6 és a kisautó alig emlékeztet az elődeire, hiszen ebben az esetben a long vagyis a hosszított változatot modellezték le. Megjegyzem, a valóságban is vannak jócskán eltérések az eredetitől. Így már egy vékonyka nyúlánk formára került rá egy hatalmas, lakósátor szerű ponyvatető, apró – az eredetihez nem hasonlítható- lőrés ablaknyílásokkal. Mások a kocsi arányai is, a korábbiak tulajdonképpen sportos megjelenésű – hosszú orrhoz rövid hátsó, hátra pozicionált vezetőüléssel –itt már egy jóval hosszabb hátsó traktus csatlakozik a nagyjából változatlan méretű orrhoz és a vezető pozíciója is a kocsi optikai tengelyébe került ezáltal. Hátrányára. Viszont a kisautó jól hozza az eredeti arányokat, de talán tető nélkül szebb lenne az összkép.  

 A műanyag – gyűrődésekkel is megmintázott - vászontető imitációt nem lehet lepattintani és anélkül használni a kisautót, mivel alatta egy masszív fém váz van, amire ráadásul oda is van szegecselve a tető. A homlokrész kialakítása hagyományosan dzsippes, az rendben van. A hátsó lemez és a rajta kialakított lámpák is hűen követik a valóságot. A vonóhorog itt teljesen jogos, hiszen ez egy munkagép, elsősorban vidéki területeken. Ráadásul a padlólemez anyagából meg is támogatták alulról egy kis konzollal, így még strapabíróbb lett, nagyon alkalmassá tették a homokozói kihívások teljesítésére. A sárgás műanyagból kialakított beltér teljesen jó, nem cizellálták túl, de a lényeg benne van (rendes kormány, sebváltó, ülések, műszerfal). A hátsó részről viszont hiányolom a pótkereket, mivel ennek a márkának a hátulra szerelt ötödik kerék szinte kötelező tartozéka lenne. Van viszont az első lökhárítón egy komoly csörlőimitáció, ami erősen feldobja az összképet. Ez a kisautó csak akkor lehet igazán kedvenc, ha a birtoklója nem ismeri a matchboxos elődeit, azok kellemes kinézetét. Az amerikai ízlének/szükségleteknek megfelelően megnyújtott kaszni megmintázása tehát nem a legszerencsésebb döntés, bár indokolhatja, hogy a rövidekből meg volt már bőven. Hosszabb-rövidebb megszakításokkal 2016-ig lehetett megvásárolnia kisautót. Ezalatt az idő alatt többféle tető és karosszéria színben is megtalálható volt, sőt néhol még dekoráció is került rá.


 A kisautó ellátó forrásomból megszerzett modell nem volt rossz állapotban mikor hozzám került. De a fentiek alapján nehezen lehetett jó érzéssel ránézni. Ezért jött az elhatározás, hogy legalább a csúf tetőszerkezettől megszabadítom. Nagyon ritkán fordul elő, hogy ép kisautót átformálok, pláne ha csak egyetlen példányom van belőle, de ez nem maradhatott így. Kapott egy modern színt, és egy kis törődést, aminek következtében jócskán megváltozott a látvány. Így már beállhatott a testvérei mellé a vitrinbe.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése