2022. április 28., csütörtök

Jobb ha nagyobb

Aveling Barford Snow Plow

(Corgi-Husky)

felújítás-átalakítás


Furcsa és egyben érdekes is ez a kisautó. A megjelenése alapján egy billencs és egy hóeke keveréke eredetileg. Azonban valami egyből föltűnik amikor kézbe veszi az ember. Olyan torz benyomást kelt elölről nézve. És tényleg, a fülke aszimmetrikus a motorházhoz képest. Nem mindennapi megoldás. Az okokat meg lehet fejteni, ha az ember utánanéz, bár az angol járműveknél sok minden érdekes megoldással találkozhattunk már, a háromkerekű kisteherautótól kezdve a aszimmetrikus fülkéjű buszokon át a behemót nehézvontatókig.Talán a legkézenfekvőbb indok vezette a tervezőket ehhez a megoldáshoz: ahhoz, hogy a sofőr jól lássa az út szélét illetve, hogy a széles billenőplató alól kilásson egyáltalán hátrafelé közelebb kellett vinni a bal oldalhoz a sofőrt. A széles autó fülkéje így került eltolásra a hossztengelyhez képest. Nem egyedi a megoldás, hiszen nálunk is láthatóak olyan utcaseprő gépek - IFA-tól a Mercedesig - ahol a jobb oldalon van a kormány. Az Unimogról nem is beszélve, ahol a legmodernebb változatokban meg a fülkén belül lehet eltolni tetszőlegesen a vezetőállást. Ők ezt igényt akkor így oldották meg.

 A Husky 1965-ben tette a kínálatába, sárga fülkével és piros billenőplatóval, csillogó fényes hóekével. És ami nagyon lényeges ebben az eseteben: szimmetrikus fülkekialakítással. Gombkerekeken gurult, bár itt is akad egy érdekesség, mivel hátul duplakerekes megoldást alkalmaztak, ahogy a valóságban is volt. Ez egy natúr munkagép volt a valóságban is és ez jön át a modellen is. Érdekes az arányát is megfigyelni. A billenőplatója az egész járműhöz képest nagyon kicsi. Akkora, mint a motorház-fülke együttese. Nem igazán gazdaságos arány ez egy munkagép tekintetében sem. A fülke beltér és ablakmentes, ahogy az akkoriban szokott volt lenni és a hátsó részen sem találhatunk részleteket, még annyira sem mint elöl. 

  Azt Aveling Barford SN 35 jelű dömperét mintázta meg a kisautógyártó cég. Az amúgy  az általunk is ismerhető kb. Kraz méretű teherautónál is nagyobbnak tűnő billencs jó alany lehetett a hóeke építéshez, már csak a mérete és a tömege miatt is. Sok hasonlóságot mutat a kis modell, a Matchbox hóekéjével is, bár annak egy jóval kisebb méretű teherautó volt az alanya...

 A Verdabörze romos rekeszében bukkantam rá a kis teherautószörnyre. A felújítás során a hiányzó billenőplató helyére egy a hóekéknél valóban használatos sótároló tartályt készítettem, aminek a hátsó fali kialakítása a korának megfelelő sószóró egység. A színezése is teljesen más lett, sokkal inkább mai, pláne ha hozzáteszem a hátsó fronton levő táblákat is.

 Az Aveling & Porter Ltd. 1850-ben alakult, 1934. Aveling-Barfordra változott. Gépészeti berendezéseket és nehézgépeket gyártott. A második világháború után a cég fő profilja a motor- és gőzhengerek gyártása lett, valamint más építőipari berendezéseket, markolókat, földgyalukat, pneumatikus hengereket is előállítottak. 1967-ben a British Leyland csoport tagja lett. 1958-ban mutatták be az SN sorozatot, hagyományos fülkével és kezelőszervekkel. 450 lóerős Rolls-Royce V8-as vagy 335 lóerős Cummins 6 hengeres motorral, és 6 fokozatú sebességváltóval szerelték a dömpereiket. A kapacitása 35 tonna volt. A puttonyt iker hidraulikus munkahenger emeli és a maximális billenési szög 61,5°-os. Mintegy 800 példány készült belőlük. Az SN-eket 1970-ben a Centaur sorozat váltotta fel. 


 
 
A kerekek tengelyének minimális rugózást adott a kaszni és a tengely közé beszorított kis gumicső darab.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése