Rolls-Royce Silver Shadow
(Matchbox)
átalakítás
A Rolls-Royce az autózás, az autótörténelem hierarchiájában mindig is valahol a csúcsok közelében volt. Talán még most is ott van. Mivel ilyen nagy múltú és kellően konzervatív márkáról beszélünk, mindennemű hozzányúlás az eredeti karosszériához csak kellő tisztelettel történhet. Az, hogy ez a tisztelet vagy - éppen ellenkezőleg - polgárpukkasztás kinél miben nyilvánul meg amikor hozzányúl egy-egy példányhoz, számos példán keresztül lehet látni. Szabad-e ilyet vagy nem, megtehetik-e ezt egy ilyen patinás márkával vagy nem, ezt döntse el mindenki maga.
Én,
a magam részéről kellő tisztelettel fogtam az átalakításhoz,
igyekeztem a végeredményként létrejövő járművet is ugyanabban
az autós társaságban elhelyezni, ahonnan jött. Ugyanis nem
kizárt, hogy gazdagék is szállítanák autójukat valamilyen
módon, (vagy sajátkezüleg akarnák letolni a havat a kastélyhoz vezető úton) ha éppen nem lehetséges a saját kézzel történő
volánforgatás. Ha valaki meg éppen gyakran kényszerül erre a
módszerre, de ugyanakkor tehetős is egyben és ezen túl még ízlése és fantáziája is van, no meg ki akar tűnni valamivel a hasonszőrűek közül a klubban, akkor készíttet egy ilyet.
Hátán
cipeli a …... csapattársát
Nem
titok, hogy Citroenék nagymesterek ebben a műfajban, voltak máshol is próbálkozások, de a
legszebbet mégis a Mercedes építette. Érdekes viszont, hogy
láttunk már példát keletebbre is az ilyen platós
személykocsikra. A hozzám került Rolls Matchbox eleje még elég jó volt
ahhoz (mondhatnám azt is hogy kopott, de sértetlen... … az „A”
oszlop kezdetéig), hogy a hátuljára valamit kitalálva új életet
nyerjen. Tulajdonképpen új funkciót is. Nem akartam terepes változatot, sem pompakocsit de még teherautót sem. A kombi már elkészült korábban. Viszont egy
ilyen nagy és hosszú, ezen kívül strapabíró kocsi nekem
valahogy ezt a megoldást juttatta eszembe. Kissé talán még
polgárpukkasztó hatása is lehet, legalábbis a John Lennon-féle megközelítéssel mindenképpen. Ahogy utánanéztem a különböző
Rolls átépítéseknek, nem találtam még hasonlót sem. Tehát itt
az ideje, hogy létrejöjjön a Matchbox Rolls-Royce Silver Shadow
autószállító.
Jó belelátó képesség kell ahhoz, hogy ebből a látványból valaki...
...ilyet merjen megálmodni
Amikor a merész álom átmegy megvalósulásba: az arányok a méretek egyeztetése az első fázis
A következő lépés a felesleges részek eltávolítása
Az első illesztési próba
Vágás,
toldás, hegesztés
A
tervezés fázisában egy olyan hátsó traktust kellett találni
valahol, amelyiknél már többé kevésbé szerkezetileg megoldottak
a dolgok, a futómű, a váz már készen van. Egy régi kamion
félpótkocsi váza tűnt legalkalmasabbnak. Szinte teljesen passzolt
az első részhez. Szinte. Mert amikor elkezdődött a munka akkor
kiderült, hogy szép lassan mindent át kellett mozgatni a helyéről.
A tengelyek számát csökkentettem, ez egyszer egy vágás plusz
ragasztás. A szélessége is sok volt, ez egy újabb műtét. A
hosszanti kialakítást is passzítani volt szükséges. De hát ez
a munka ezzel jár. Az egész felfüggesztést is lesüllyesztettem,
hogy minél alacsonyabb legyen a plató. (Mint a nagyapám eredeti
bicskája: a nyele kétszer volt cserélve, a pengéje háromszor. De
ez még attól ugyanaz.)
A plató hosszának belövése
A toldás előkészítése a belső merevítésekkel
Rágyógyítva az új hátsórész
Immár az első csiszolás után vagyunk
A beltér sem maradhat kopasz
Tervezzem
vagy rögtönözzem?
Kiindulásként,
a hossz meghatározására egy hevenyészett tervet készítettem, az
alkatrészek felhasználásával illetve egy szállítandó autó
közreműködésével. Ebből alakult ki a végleges hossz, a
szükséges tengelytáv. Ez utóbbit úgy alakítottam ki, hogy a
szállítandó jármű tömegközéppontja a hátsó tengelyek között
legyen – lehetőleg. A hátsó lezárást a félpótkocsi komplett
hátsó elemének felhasználásával alakítottam ki. Adott volt ez
a panel a végén, adott volt a Rolls karosszériájának elvágott
felülete, adottak voltak a tengelyek a kerekekkel. A feladat
leegyszerűsítve: a fentieket kell valamilyen karosszériának
kialakított autószállító platóval összeszerkeszteni.
Némi
kísérletezéssel és finom vágásokkal a hátsó váz magasságát
és a meglévő karosszériához való csatlakozásának helyét is
kialakítottam. Többször kellett pontosítani és végül is az
eredeti skicchez képest módosultak az arányok menet közben.
Miután megvolt a váz, beállítottam a futómű magasságát is.
Ehhez viszont a meglévő alvázat vágtam ketté és az első részt
a benne rögzített első kerékkel ideiglenesen visszaragasztottam.
Most már ez a rész fix volt, tehát hozzá lehetett mérni a hátsó
tengelyek magasságát.
Ezután
következett a fülke - időközben letörött - tetejének a
visszaillesztése. Mivel úgy is letört, ezért kitaláltam, hogy a
mai dobozos furgonok fülkekialakításához hasonlóan, ferdén
erősítem vissza a tetőlemezt. Mivel az „A” oszlopokat már úgy
is újra kellett készíteni, így nem állt semmiből sem, hogy egy
teljesen új méretű és alakú készüljön el – kivételesen –
műanyagból. Amint ez megvolt, készítettem még egy hátfalat is a
fülkének egy kellően méretes ablakkal hátrafelé. Most már volt
mihez illeszteni a hátsó rész burkolatát. Ebben csupán egy
nehezítést tettem be magamnak, mégpedig, hogy az oldallapoknak a
hátsó sárvédőívek külső síkjától beljebb kellett lenniük.
Ez egy dizájnkérdés, én így látom szépnek, és kevésbé
teherautósnak. Miután belefaragtam az oldallemezeket, kellően
pontosan illesztve a meglévő fém karosszériához, a kész dobozt
összeragasztottam.
De
utálom a fehéret az arannyal
Ezzel
tulajdonképpen meg is volt a neheze. Rövid gondolkodás után a
fehér szín mellett döntöttem, mert ehhez jól fog menni az
aranysárga dekoráció. A szükséges tapaszolások, csiszolások
után le is festettem fehérre az egészet. A kerekek az arany
színükkel ezúttal nem a sportosságot hanem az arisztokratikus
anyagválasztást mutatják. A belteret a meglévő kettévágásával
és kellő kifestésével készítettem el. Teljesen új ablakok
készültek körben. A homloklemez fém rátétpanelja a hűtőráccsal
és a lámpákkal jó minőségű volt, így csak egy krómfesték
bevonatot kapott.
A
kész autót egy kicsit azért fel szerettem volna dobni, mintegy
valamiképpen a feltűnőséget fokozandó. Ezért találtam ki a
villogókat. Amik egyéb halandó földi különleges járművek
esetében narancs színűek, de itt - szerintem – egy királyi
sarj cipelteti a kocsiját, tehát egy elegáns piros megkülönböztető
jelzés dukál rá. Azért, hogy még izgalmasabb legyen a dolog nem
csak rádobtam a tetőre a két, LED-ből lecsiszolt villogót, hanem
egy kis krómozott talplemezre erősítettem föl őket. A dekoráció
a minimáldizájn jegyében született, csak amennyi feltétlen
szükséges még az előzmények után.
A királyi megjelenés
A pótkocsi eredeti lámpái maradtak meg itt is
Kellett rá az a két villogó, hogy megtörje az arany-fehér uralmat
Összességében
szerintem nem lett méltatlan a szerelvény a nevéhez, bátran
kiállhatna vele bármely király vagy egyéb arisztokrata, amikor
éppen a saját luxus sportkocsiját viszi valamelyik patinás
„classic car” dzsemborira. Már csak a hozzá illő rávalót
illene mielőbb kitalálni és elkészíteni. De ez ügyben még
teljesen nyitott a kérdés.
Jöhet az értékes rakomány
Talán egy számmal kisebb versenyautó jobb lenne
A felhajtó rámpa a hallgatás homályába van elrejtve
Itt már szimpatikusabb a versenyautó mérete is
A környezet sugallja a nívót
Ez legalább olyan beteg, mint a rally-Rolls, de pont attól jó, hogy beteg! 8-)
VálaszTörlés