Moszkvics 403
(?)
bemutató
Nem sűrűn
fordul elő mostanában már szovjet gyártmányú kocsi az
útjainkon, de egykoron azért igen csak vágyott cikk lehetett sokak
számára például egy Moszkvics 403. Akkoriban talán nem is volt
valódi alternatívája ennek a típusnak a magyar utakon. A Pobeda
mint stabil elem mellett a Volga nagyobb volt, a púpos Wartburg
magyarországi léte még csak éledezett, Trabi sehol sem volt, csak
az elődje a P70 és P50 füstölgött itt-ott. Ekkor érkezett a
magyar piacra a 403. A típustörténet kronológiailag nem teljesen
egyértelmű, mint ahogy a számozásban sem kell túl sok logikát
keresni. Így volt jó és kész.
Akár hétköznapi látvány is lehetne mondjuk 1969-ben
Az MZMA (Moszkvai
Kislökettérfogatú Autók Gyárának) saját tervezésű (!) típusa
ez már. Orrmotoros, hátsókerék hajtású, négyajtós szedán
karosszéria, dobfékek, merev hátsó tengely. Létezett
kombi, és összkerékhajtású könnyű terepjáró és ezeknek
terepes kombi változata is. 1956-ban nálunk más események voltak
hangsúlyosak, amikor a kocsi piacra került a korábbi Opel alapú
400/401-es széria leváltására. Ez még a
402 jelű volt de igazán sokban a későbbi utódja a 403 sem
különbözött.
A 402 első utódjaként a 407 szerepelt.
Méghozzá igen jól elő tudták adni a szovjet szakemberek a vasat,
mert az 1958-as brüsszeli világkiállításon még aranyérmet is
nyertek vele (olyan környezetben, ahol akkor már Opel Olympiák,
Ponton Mercik, és Porsche 356-osok és Ford Consulok futottak az
utakon). Ennek megfelelően exportra is jócskán termeltek belőle
(még dízelmotorral is), versenyezni is lehetett vele, sőt a finn Ezer Tó Rallin is igen jól
meg bírtak mutatkozni vele.
A – még akkori baráti
szemmel is - csapnivaló (két színű) fényezés és vacak technika
ellenpontjaként a csöves rádió és a fűtő-szellőztető
rendszer alapfelszerelés volt. Rossz futóműve és nagy
strapabírása is volt. A rossz minőségű utakon így az előbbi
negatívum annyira nem érvényesült viszont az utóbbi előnye meg
kidomborodott. Nem véletlenül használták szívesen a vidéki
főemberek, tsz elnökök.
Arányos karosszéria, szép részletek
A (1961-65 időszakban
gyártott) 403 maga egy átmenet vagy szükségmegoldás. Ezért sok
újdonság nincs benne az elődjeihez képest. Nagyon sok eleme már
az igen lassan terveződő utódkocsik (408 és 412) számára került
bele, viszont megint más részei még a 407-eséi voltak. Ezek mellé
tették be a saját típusra kitalált alkatrészeket. Soros négyhengeres 1357 köbcentis OHV motorja 45 lóerőt tudott, és a
három vagy négysebességes váltóval hajtotta a kocsit elérve
akár a 115 km/h-s sebességet is.
Csillogó krómok, ahol kell
Az én zöld kis Moszkvicsom
egyenesen a Szovjetunióból került hozzám némi baráti
ajándékként valamikor a hetvenes évek elején. Ez a kisautó
nagyon érdekes volt számomra akkor is, mert – akkoriban is már
jó néhány Matchbox és 1/43 méretű Politoys járgány
tulajdonosaként - elképzelhetetlen volt számomra, hogy odaát a
nagy birodalomban ilyen minőségűek is lehetnek a játékautók.
Addig csak lemezvacakokat és otromba műanyag förmedvényeket
láttam onnan átjönni gyerekjátékként. És még a magyar ipar
sem nagyon volt olyan szinten, hogy ilyen méretben ilyen minőséget
állítson elő. És akkor begurult hozzám egy ilyen. Színesre
nyomtatott ablakos kartondobozban!
A kocsi maga nem volt
ismeretlen előttem, hiszen még szaladgált egy-két darab belőle
az utakon is. Ezért is tudtam megfigyelni a részleteket és azonnal
elismerni a kisautó nagyszerűségét. Teljesen arányos és pontos
karosszéria, gumi kerekek, jó rugózás, csillogó autentikus
dísztárcsa, lökhárítók és hűtőrács, külön elemként a
lámpák, nyitható nyíló elemek. Sőt ott lapult a csomagtartóban
egy valódi, kivehető pótkerék is mintegy megkoronázásaként a
jól sikerült kisautónak. A belseje is teljesen finoman adja vissza
a valódi kocsi részleteit. A szépen küllőzött kormány külön
elem. Vékonyak az ablakok. A színe ugyan csak egy árnyalatos de
olyan nagyon Moszkvicszöld, hogy abba sem lehet belekötni.
A jellegzetességei olyanok mint az átlagos kortársaié
Buszkén csillan a szovjet acél
Nagyon jó megoldás az arányos és szépen nyíló csomagtartófedél
A legszebb részlet talán a tökéletes - és kivehető - pótkerék a csomagtartóban
Inkább magas mint lapulós
A belső tér is jól kidolgozott
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése