2014. április 4., péntek

A nagy csomagtartó definíciója

Egy Siku Ford Granada felújítása

A Ford Granada nevű autóra szerintem nagyon sokan nem emlékeznek. Sőt, biztosan kevés olyan autórajongó van akinek kapásból beugrik az autó képe, ha azt mondom: második generációs Ford Granada Kombi. Igaz, talán egyetlen de igen jellemző dolgot lehet elmondani a kocsiról. Baromi nagy autó volt.

A valóságban ez a fotó egy másik arányú autót ábrázolna

A méret minden
A mi útjainkon nagyon ritka  autónak számított, így inkább csak képről ismerhettük. Nekem volt egy prospektusom anno, kimondottan erről a változatról. A prosi alakja még rá is játszott a kocsi komoly hosszméretének kiemelésére. Fektetett A4 méretű, de annál keskenyebb  formátumú füzetecske volt. Ha kinyitottam akkor az autó profil képe éppen kitöltötte a duplaoldal nagyon széles és kellően alacsony formátumát. Ez az autó pont ilyen volt: hosszú, széles és lapos (1369 milliméter). Vagyis hatalmas. Szemből vagy hátulról nézve is ugyanilyen aránya volt az autónak. Később, amikor már élőben is láttam, nem volt csalódás a mérete. Tényleg hatalmas, kiváltképpen a kombi raktere.

Verziótár
1972-ben jelent meg előszőr a Consult váltva, de minket inkább a ’76-tól '85-ig Kölnben és az angoloknál is gyártott második generáció érdekel.
kétajtós, kétajtós coupe, négyajtós szedan (normál és hosszított változatban is)  és kombi formában volt kapható. Népszerű volt taxinak, rendőrautónak készült belőle limo és pompakocsi is, a különböző autóépítő cégek speciális verzióiról (Minster, Dorchester, Grosvenor, Windsor ) nem is beszélve.

A korabeli villantós extrák
A kocsikat egyhatostól (75 lóerős) 2,8 literes 160 lóerős változatú benzines és 2.0-2,1-2,5 literes gázolajos motorok hajtották, 4-5 sebességes manuális és 3 fokozatú automata váltókon át. Elöl McPherson hátul tekercsrugód futóműve volt. A hátsó tárcsafék opcióként volt elérhető. A legfelszereltebb Ghia verzióban már egy csomó elektromosan működtethető kényelmi berendezés (fűthető ülés, villanyablak, naptető, motoros ülések, computer, légkondi, ) volt megtalálható. A kis példányszámban gyártott GT vagy Rallye verzióban nagyobb motor, sportosabb felfüggesztés, sportfelnik, módosított kormánymű, fekete hűtőrács és halogénlámpák voltak.


Azért a csomagtartó itt is nagy

Kicsiben is nagy
A kisautó tulajdonképpen nem volt szétrúgva, bár pár műszakot már maga mögött tudott ott a belgiumi gyerekszobában ahonnan hozzám került a sorstársaival együtt. A strapabíró német kialakítás és a túlzottan robusztus méretek itt hozták meg a hasznukat. Bár fölismerhető a kocsi, de az arányaival baj van, ez már az első pillanatban föltűnt. Az eredeti kocsi laposabb, szélesebb, nyúlánkabb, ez meg egy tömzsi megjelenés. A kerekek is túlzottan nagy méretűek ehhez a kasznihoz. Az első ajtó pedig egy tragédia. Valamit valamiért.
Nagyon tetszett a beltér kialakítása hiszen a hátsó lehajtott üléssor kialakítással gyakorlatilag a létező legnagyobb csomagteret ábrázolja. Ami nagyon valós is, hiszen ennek az autónak – és minden kombinak a világon – a csomagtartó a lényege. Pirospontot érdemlő megoldás.
Viszont az eredeti színe is gyerekcsalogató inkább, mint hozzá illő. Ezért is döntöttem a gyors átfestés felől. Az a bizonyos bronzos arany árnyalat a valóságban is létező Ford Granada szín volt. Az én emlékeimben, meg a katalógusban is ez a szín élt erről a kocsiról. A festés után tulajdonképpen csak a csomagtér ajtó eredetileg is e nem készített ablakát pótoltam, minden más maradt a régiben. Na jó, a kerekeket kissé újraküllőztem és a lámpák is színt kaptak, de azt hiszem ezzel nem romlott le a kisautó összhatása.

Kapott egyet jobbról

Korrekt és ép felfüggesztés

Hátsó üléssor eltüntetve a maximális rakodótér érdekében, Sajnos kutya nem volt benne


Valójában csak a Taunushoz, mint kistestvérhez lehet hasonlítani, így lett ez a Matchbox a párja a fotózás alkalmával.
Márka és kortársak

A sárga ablak lehet, hogy egy kicsit erős az arany fényezéshez

Szögletes korszakban születtek

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése