Egy Siku Ford Granada felújítása
A Ford Granada nevű autóra szerintem nagyon sokan
nem emlékeznek. Sőt, biztosan kevés olyan autórajongó van akinek
kapásból beugrik az autó képe, ha azt mondom: második generációs
Ford Granada Kombi. Igaz, talán egyetlen de igen jellemző dolgot
lehet elmondani a kocsiról. Baromi nagy autó volt.
A méret minden
A mi útjainkon nagyon ritka autónak
számított, így inkább csak képről ismerhettük. Nekem volt egy
prospektusom anno, kimondottan erről a változatról. A prosi alakja
még rá is játszott a kocsi komoly hosszméretének kiemelésére.
Fektetett A4 méretű, de annál keskenyebb formátumú
füzetecske volt. Ha kinyitottam akkor az autó profil képe éppen
kitöltötte a duplaoldal nagyon széles és kellően alacsony
formátumát. Ez az autó pont ilyen volt: hosszú, széles és lapos
(1369 milliméter). Vagyis hatalmas. Szemből vagy hátulról nézve
is ugyanilyen aránya volt az autónak. Később, amikor már élőben
is láttam, nem volt csalódás a mérete. Tényleg hatalmas, kiváltképpen a kombi raktere.
Verziótár
1972-ben jelent meg előszőr a Consult váltva, de
minket inkább a ’76-tól '85-ig Kölnben és az angoloknál is
gyártott második generáció érdekel.
kétajtós, kétajtós coupe, négyajtós szedan
(normál és hosszított változatban is) és kombi formában
volt kapható. Népszerű volt taxinak, rendőrautónak készült
belőle limo és pompakocsi is, a különböző autóépítő cégek
speciális verzióiról (Minster, Dorchester, Grosvenor, Windsor )
nem is beszélve.
A korabeli villantós extrák
A kocsikat egyhatostól (75 lóerős) 2,8 literes
160 lóerős változatú benzines és 2.0-2,1-2,5 literes gázolajos
motorok hajtották, 4-5 sebességes manuális és 3 fokozatú
automata váltókon át. Elöl McPherson hátul tekercsrugód futóműve
volt. A hátsó tárcsafék opcióként volt elérhető. A
legfelszereltebb Ghia verzióban már egy csomó elektromosan
működtethető kényelmi berendezés (fűthető ülés,
villanyablak, naptető, motoros ülések, computer, légkondi, ) volt
megtalálható. A kis példányszámban gyártott GT vagy Rallye
verzióban nagyobb motor, sportosabb felfüggesztés, sportfelnik,
módosított kormánymű, fekete hűtőrács és halogénlámpák
voltak.
Kicsiben is nagy
A kisautó tulajdonképpen nem volt szétrúgva, bár
pár műszakot már maga mögött tudott ott a belgiumi
gyerekszobában ahonnan hozzám került a sorstársaival együtt. A
strapabíró német kialakítás és a túlzottan robusztus méretek
itt hozták meg a hasznukat. Bár fölismerhető a kocsi, de az
arányaival baj van, ez már az első pillanatban föltűnt. Az
eredeti kocsi laposabb, szélesebb, nyúlánkabb, ez meg egy tömzsi
megjelenés. A kerekek is túlzottan nagy méretűek ehhez a
kasznihoz. Az első ajtó pedig egy tragédia. Valamit valamiért.
Nagyon tetszett a beltér kialakítása hiszen a
hátsó lehajtott üléssor kialakítással gyakorlatilag a létező
legnagyobb csomagteret ábrázolja. Ami nagyon valós is, hiszen
ennek az autónak – és minden kombinak a világon – a
csomagtartó a lényege. Pirospontot érdemlő megoldás.
Viszont az eredeti színe is gyerekcsalogató
inkább, mint hozzá illő. Ezért is döntöttem a gyors átfestés
felől. Az a bizonyos bronzos arany árnyalat a valóságban is
létező Ford Granada szín volt. Az én emlékeimben, meg a
katalógusban is ez a szín élt erről a kocsiról. A festés után
tulajdonképpen csak a csomagtér ajtó eredetileg is e nem készített
ablakát pótoltam, minden más maradt a régiben. Na jó, a
kerekeket kissé újraküllőztem és a lámpák is színt kaptak, de
azt hiszem ezzel nem romlott le a kisautó összhatása.
Kapott egyet jobbról
Korrekt és ép felfüggesztés
Hátsó üléssor eltüntetve a maximális rakodótér érdekében, Sajnos kutya nem volt benne
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése