Muir Hill Dumper
(Matchbox)
felújítás
A funkcióközpontú tervezés a világ minden részében közel ugyanazt az eredményt hozza. nálunk Dutra néven jelent meg a végeredmény, az angolok földjén pedig Muir-Hill néven. És tényleg, nagyon hasonlóak.
A Muir Hill Engineers egy az 1920-as évek elején alapított általános angol mérnöki vállalat volt, amely a Fordson traktorok használatának széleskörű bővítésére specializálódott. A háború előtti időkben rugózott közúti kerekeket, kanalas rakodókat, egyszerű vasúti mozdonyokat gyártottak. 1927-ben dolgozták ki a billenőputtonyos munkagép koncepcióját, ami gyakorlatilag egy Fordson traktor hátramenetben értelmezve. A vezetőülést a motor mellett helyezték el a kormánykerekek (most a hátsó kerekek) fölé, a hajtott tengelyre pedig egy 2 köbméteres billenő puttony került. Ez volt a dömper.
A Muir-Hill a második világháború alatt is folytatta a dömpergyártást, és 14 000 darabot szállított az államnak. A háború után ezek jelentős része visszakerült Muir-Hill-be, hogy átalakítsák és „Powercart” néven mezőgazdasági használatra értékesítsék. Népszerűek voltak, és elindították a cég komoly előretörését az ipari és anyagmozgató berendezések terén. Valójában innen szerezték meg a nevüket – a mozdonyoktól kezdve a lapátokig és a rakodóberendezésekig mindent gyártanak a következő öt-hat évtizedben. Ráadásul bármit is építettek, az szinte mindig valamilyen Fordson-traktorra épült. A Muir-Hill olyan rendszert fejlesztett ki, amelyben a vezetőülést és a kezelőszerveket előre vagy hátra lehetett forgatni. Az elülső vezérlőállás jelenléte lehetővé tette, hogy közúton is használható legyen, megfordítva meg a töltés-üritést lehetett jól irányítani.Három modellből állt a kínálat, 2,5-6 köbméteres puttonymérettel. Négyhengeres oldalszelepes Ford E27N benzin/TVO motortól a 7,7 literes AEC dízel erőforrásig terjedt a motorkínálat.
Talán a mi
Dutránkra gondolva lehet elképzelni a célgépet, mivel a jelzett zárt fülkés
változatról nem lehet használható képet találni. Az
új Dunlop alacsony nyomású pneumatikus gumiabroncsoknak köszönhetően a
dömperként ismert teherautókat gyorsan alkalmazták az építőiparban.
A háború utáni újjáépítés gépigénye hívta
létre a 3-5-6 köbméter szállítókapacitású, immáron Perkins P6 motorral hajtott
változatokat.
A briteknél (is) szokásos összeolvadás-szétválás-kivásárlás-csődeljárás szövevényében a cég (utódja) még a nyolcvanas években is létezett valamilyen formában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése