2025. július 22., kedd

A dömper

 Muir Hill Dumper

(Matchbox)

felújítás

 A funkcióközpontú tervezés a világ minden részében közel ugyanazt az eredményt hozza. nálunk Dutra néven jelent meg a végeredmény, az angolok földjén pedig Muir-Hill néven. És tényleg, nagyon hasonlóak.

 

A Muir Hill Engineers egy az 1920-as évek elején alapított általános angol mérnöki vállalat volt, amely a Fordson traktorok használatának széleskörű bővítésére specializálódott. A háború előtti időkben rugózott közúti kerekeket, kanalas rakodókat, egyszerű vasúti mozdonyokat gyártottak. 1927-ben dolgozták ki a billenőputtonyos munkagép koncepcióját, ami gyakorlatilag egy Fordson traktor hátramenetben értelmezve. A vezetőülést a motor mellett helyezték el a kormánykerekek (most a hátsó kerekek) fölé, a hajtott tengelyre pedig egy 2 köbméteres billenő puttony került. Ez volt a dömper.

A Muir-Hill a második világháború alatt is folytatta a dömpergyártást, és 14 000 darabot szállított az államnak. A háború után ezek jelentős része visszakerült Muir-Hill-be, hogy átalakítsák és „Powercart” néven mezőgazdasági használatra értékesítsék. Népszerűek voltak, és elindították a cég komoly előretörését az ipari és anyagmozgató berendezések terén. Valójában innen szerezték meg a nevüket – a mozdonyoktól kezdve a lapátokig és a rakodóberendezésekig mindent gyártanak a következő öt-hat évtizedben. Ráadásul bármit is építettek, az szinte mindig valamilyen Fordson-traktorra épült. A Muir-Hill olyan rendszert fejlesztett ki, amelyben a vezetőülést és a kezelőszerveket előre vagy hátra lehetett forgatni. Az elülső vezérlőállás jelenléte lehetővé tette, hogy közúton is használható legyen, megfordítva meg a töltés-üritést lehetett jól irányítani.Három modellből állt a kínálat, 2,5-6 köbméteres puttonymérettel.  Négyhengeres oldalszelepes Ford E27N benzin/TVO motortól a  7,7 literes AEC dízel erőforrásig terjedt a motorkínálat.

 

Talán a mi Dutránkra gondolva lehet elképzelni a célgépet, mivel a jelzett zárt fülkés változatról nem lehet használható képet találni. Az új Dunlop alacsony nyomású pneumatikus gumiabroncsoknak köszönhetően a dömperként ismert teherautókat gyorsan alkalmazták az építőiparban. A háború utáni újjáépítés gépigénye hívta létre a 3-5-6 köbméter szállítókapacitású, immáron Perkins P6 motorral hajtott változatokat.

  A briteknél (is) szokásos összeolvadás-szétválás-kivásárlás-csődeljárás szövevényében a cég (utódja) még a nyolcvanas években is létezett valamilyen formában.

 A Matchbox elsőként egy egyszerűbb, fülke nélküli kis Muir-Hill  dömpert adott ki 1953-ban, majd ezt követte a nagyobb, immár fülkével ellátott verzió modellje 1962-ben. A sor utána folytatódott egészen a King Size méretű modern munkagépekig. A Lesney a nyitott változatok mellett elkészítette 1962-ben a zárt fülkés dömpert is. Sokat nem variáltak a színnel, a piros fülke-zöld plató (többféle árnyalatban természetesen) maradt végig a négyéves futamidő alatt. A kis dömperen nem sok részlet van, de ez a valóságban is így lehetett. A lényeg, hogy billenthető legyen a plató. beltérről, üvegezésről még nem beszélhetünk ebben a korban. variációként a Laing illetve a Muir Hill matricék kerültek rá időnként. Ez utóbbi Ritka promóciós kiadás, amelyet a Lesney kizárólag a Muir Hill Corp. modellhez készített, a későbbi „E2” dobozban. Egy ilyen példányért akár 350 angol fontot is megadnak manapság. Ez is egy olyan, az adott helyre és korra jellemző kisautó, így mivel nem túlságosan kopott és elég jó általános állapottal bír, megőrzöm ilyen formában az utókor számára.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése