Porsche 911 (Turbo) és Porsche 911 Turbo
(Matchbox, Welly)
bemutató/felújítás
Összehasonlítások voltak már korábban is, gyártók, vagy kiadások között, de King Size méretben ez az első. Nem annyira megmérettetés, inkább egy technológiai fejlődés nyomonkövetése lehetne itt a lényeg. Bár külön-külön is megérne egy-egy értekezést a két kisautó, de talán így összehasonlítva jobban kijön a lényeg, a technológia fejlődése.
Az egyik alany a Matchboxos K-70 jelű King Size modellje 1979-ből, a másik a Welly – nem is annyira játékautója 2023-ból. Bár anno a Matchbox is a gyerekeknek gyártotta ezt a kisautót is…
A Matchbox változat immáron felújított állapotban kerülhet elénk. A gyártó többféle változatban is elkészítette a 911-est, 1990-ig. Volt belőle sima alapváltozat piros, fekete, zöld színekben, kissé vegyes színű kiegészítőkkel. És volt belőle rendőrautó is. Igaz, az már nem a nagy hátsó szárnyas, turbo kivitel, hanem csak a sima motorházfedeles. Ilyen az enyém is, ugyanis lánykorában ez is az autópálya rendőrségnél szolgált. Viszont az alján mindezek ellenére a "turbo" felirat virít.
Jól állnak neki a stabil széles kerekek, bár a felni egyáltalán nem porsés. Az ajtók nyithatóak, ami nem igazán nagy dolog ebben a méretben, viszont zárhatóak is, ami már viszont említést érdemel. Méghozzá „kilinccsel”. Azt azonban már az elején hozzá kell tenni, hogy ennek a kilincsnek formailag semmi köze sincs a valódihoz. Itt a funkció volt a cél nem a lemodellezés. Vagyis ez a kilincs egy süllyesztett rendszerű, műanyag retesz tulajdonképpen. A retesz elhúzása nem könnyű, finom ujjvégeket igényel. Elhúzásakor a kis műanyag fül – zárnyelv – becsusszan az ajtóba és így nyitható lesz az ajtó. Az ajtó maga elég vastag a mechanika miatt illetve a mechanikát takaró belső kárpit is van az ajtón, ami kárpit elég ritka még ebben a méretben is. A kárpitot lebontva előtűnik a „V” alakú kis műanyag elem, amely be van feszítve az ajtóba oly módon, hogy az egyik oldalára helyezett zárnyelvet kinyomott állapotban tartsa. A zár nyitásakor a „V” alak két szára összébb nyomódik és nyitható lesz az ajtó. Egyszerű és szellemes megoldás. Átesett később egy frissítésen is időközben, amikor is hogy elhagyták a nyitható változat jellegzetességét, a kilincset meg a króm ablakkeretet.
Nyitható a motorház fedél is, ami alatt egy műanyag motorimitáció helyezkedik el. Ez inkább csak darabra van ott, egy Porsche motor azért ennél jóval egyedibb és szebb formájú. A beltér kialakítása – a kor és az igények figyelembevételével – teljesen jónak mondható. Nincs benne semmi túlzás, egyszerűen megformált idomok vannak benne. A valóságtól kissé távolabb… Rugózása nincs a kisautónak, vastag merev tengelyeken fut. Akkoriban ez a kisautó egy hatalmas kincs lehetett a gyerekek számára, így ebből a szempontból nézve mai szemmel is értékállónak tűnik. A hátsó lámpa és az azokat összekötő prizma csík külön műanyag elem, amely igen szép megoldás, kár, hogy előre már nem jutott ilyen. A fém padlós kivitelnek köszönhetően súlyos darab és ennek megfelelően még ma is igen jól gurul.
Áttérve a mai kor gyermekére az igen részletesen megmodellezett egérszürke 911 Turbora, egészen más szempontok érvényesülnek. A mai CAD technológiának köszönhetően sokkal részletdúsabb az egész kisautó. Aminek vékonynak kell lennie az vékony, aminek részletgazdagnak kell lennie az igen részletes, a gumik gumiból vannak az ablakok nagyon vékonyak.
A kialakítása tökéletesnek mondható, nemigen lehet fogást találni rajta. Érdekes megemlíteni, hogy ezt játékszerként árulják, doboz nélkül, papírtálcára zsúfolva, amihez képest a dobozolt, márkás, akár gyűjtőinek is nevezhető piros színű társa sem bír semmilyen tekintetben jobb kivitellel. A piros még olcsóbb is ráadásul. Ez a szürke kisautó igen markáns képviselője annak az átmenetnek, ami a játék és a modell közötti sávot jelenti. Kicsit ez is még, kicsit az is már. Sokszor csak a „hátrahúzós rugós meghajtás” választja el a két műfajt egymástól.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése