2014. december 6., szombat

Toyota FJ40

Toyota Land Cruiser FJ40 (Hot Wheels)

Elgondolkodtató dolog, hogy egy adott műszaki kérdésre vagy problémára a világ egy vagy több pontján, egymástól függetlenül szinte ugyanazt a megoldást adják a mérnökök. Számos példa volt erre a huszadik század technikatörténetében, a videokazettáktól kezdve az űrsiklóig. Végül is ezért mérnökök, erre vannak kiképezve, hogy az optimálist megoldást megtalálják egy-egy műszaki kihívásra.
Az autóipar is tartalmaz számos példát erre a felvetésre. Az egyik ilyen például a Toyotának ez a modellje. Hasonló végeredménye született az angolok (Land Rover), az amerikaiak (Jeepp Willys és utódjai) vagy akár a szovjet (Uaz) konstruktőrök terveinek is. És itt jön a képbe a japánok válasza a kérdésre, a Toyota FJ40. Nyilván a megvalósítás minősége, a felhasznált anyagok, az anyagminőségek, a megmunkálás precizítása, kocsik piaca és még az időbeli eltolódásuk is országspecifikus, mindenesetre az alapelv azonos minden esetben: egyszerű, olcsó, gazdaságosan üzemeltethető terepjáró hétköznapi, üzemi és hadi célokra. Variálható felépítmény, minimális karbantartási igény. És alaphelyzetben ezt tudják. Aztán, hogy a történelemi, a földrajzi-gazdasági helyzet melyiket hol tudta jobban helyzetbe hozni és miért, az egy másik poszt témája is lehetne akár.

Komoly első terepszög

Szóval a kihívásra a japánok 1960-ban megalkották az ő egyszerű igáslovukat. Ami -egy másik jellemzője az ilyen autóknak – minimálisat változott csak a sorozat teljes élettartama (1984-ig készült) során. Az FJ sorozat háromféle tengelytávval készült. Vászon- és fémtetős változat volt mindhárom esetben. FJ40 volt a legrövidebb, a közepes volt az FJ43 jelű és végül a leghosszabb az FJ45-ös. Ez dobozos, és pickup verzióban volt kapható. A kétajtós karosszéria leginkább a Jeep fémtestéhez hasonlított de egy kicsit nagyobb volt annál.

Komoly hasmagasság

125 lóerős benzinmotor hajtotta őket. Később megjelentek a 2,8 és 3,0 sőt exportra a hathengeres 3,5 literes dízelmotorok is. Folyamatosan fejlődött a technikai rész is, például belekerült a felező az erőátviteli rendszerbe, a kezelőkarjai a műszerfalra, illetve a kormányoszlopra kerültek, így már hárman is tudtak az első padon utazni. Előre tárcsafékeket kapott, és ekkorra már ez a kocsi is jóval felszereltebb volt az első évek modelljeinél (szervokormány, puhább műszerfal, digitális óra). De a mechanizmus, a felépítmény a robosztusság maradt a régi. A gyártás befejezéséig inkább csak apróbb módosulások fordultak elő, az alapelv változatlan maradt. Pár éve megjelent a reinkarnációja is, az alapkocsi babérjain alapulva, meglovagolva a retrostílust.

Komoly gázlómélység

A Hot Wheels kisautója nagyon jól fölismerhető. Sőt talán a túlságosan is megépített autók kategóriájába tartozik. Ami a Hot Wheels esetében nem ritkaság. Fontos, hogy hozza a feelingetttttt életérzést amit a kocsi sugall és jól mutasson. Ha még a valósághoz is köze lehet a részleteknek annál jobb.

Mindenen átmegy

A kerekei 9/10 pontszámot kaptak, mivel nagyon jó kialakításúak, mind a gumimintát mind a felnit tekintve. Viszont én festettem ki pirosra a felnit, mert eredetileg feketén hagyták. Úgy meg alig látszott a felni mintája. Van egy ötödik, pótkereke is ami más mint a másik négy, de darabra ez is a helyén van. A hatalmas bukókeret jó ötlet, de vastagságát tekintve erősen túlzó. Itt inkább a kisautó strapabírásásra tették a hangsúlyt a valósághűség helyett. Érthető szempont. A bukókeret tetején levő lám,pasor telitalálat. Viszont ezeket is én festettem ki, hogy különbözzenek már egy kicsit a puszta acéltól látványban legalább. Ami komolyabb hibát észrevettem, az az első indexlámpák hiánya. Érthető okokból nem tették rá az eredeti lekicsinyített mását, de valami hasonló, de laposabb, belesimulósabb indexutánzatot el tudtam volna képzelni. A színe kiváló és a matricázása is teljesen elképzelhető, elfogadható. Nem estek bele a szokásos túlzásokba, a csiricsáré színekbe, fantáziatúltengéses mintázatokba. A fent leírt kiegészítő festésekkel teljesen jó pozícióba került a többi terepjáróm mellett a vitrinben.







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése