2018. február 28., szerda

Restaurálás, átalakítás iskola, 11. rész: Fotózási alapok

Régi tartozás a sorozat befejező tagja. Íme én így gondolkodok a kisautók fotózásáról. 
A matchboxok felújításának átalakításának utolsó fázisa talán az, amikor bemutatjuk a kész művet. Manapság ez egyértelműen a képernyőn keresztül, neten történik. Ez természetes, viszont nagyon oda kell figyelni a műfaj vagyis az adott tárgy képi ábrázolásának szabályaira, lehetőségeire, esetleges hátrányaira is.


A fényképezés célszerűen fényképezőgéppel történik, bár manapság sokan csak odakattintanak a telefonjukkal és már töltik is fel a világhálóra a képet. Mégis, bármennyire is okos a telefon és van benne szuper fényképezési lehetőség is, a jó képeket csak fényképezőgéppel tudjuk megcsinálni. A telefon nem erre való igaziból. Nyilván itt is óriási a skála, az egyszerűbbtől a profi berendezésekig. nem aggódjunk ezen, mert a dolgok nagy része nem a gépen múlik. Majd ha profi modellfotósok leszünk esetleg akkor már a gépen is fog múlni sok minden. Addig azonban azzal gazdálkodjunk amink van.

Mindenek előtt a háttér nagyon fontos. A környezet, amibe a kisautót elhelyezzük. Érthető, hogy  a hangsúly az éppen elkészült kedvencünkön van azonban a háttér is igen fontos. Ebbe nem csak a környezetet hanem akár más kisautókat, eszközöket, tárgyakat is beleértek. Nyilván a legfontosabb azonban a környezet. 
A versenyautós környezet, esti fényeket imitálva

Az épített háttér és a világítások

Egy sokkal hétköznapi belső udvari háttér 

Ugyanaz a háttér egy nyers, vágatlan képen


1. Kültéri fotózás
Ha kültéren fotózunk akkor a háttér nyilvánvalóan valami adott - és szerencsés esetben vagy pedig egy igényes fotózás esetében a kiválasztott -  tárgyi környezet lesz: házak, fák, bokrok, autóforgalom, versenypálya, szervizépület, stb. Ez a háttér elmosódott lesz valamennyire, de ebben ez a jó. A konkrétum amúgy is a fókuszba kerül, a többi csak a hangulatot, a körítést adja majd. Érdemes a fényviszonyokat úgy megválasztani, hogy a háttér is meg a tárgy is kellőképpen legyen fényben vagy árnyékban. Fontos, hogy a háttérben nem legyenek zavaró tárgyak, nagyon konkrét, oda nem illő dolgok. Nagyon érdekes lehet a látószög beállítása is. Úgy célszerű beállítani a hátteret és a kisautót, hogy a kettő összhatása valósnak tűnjön. Mintha tényleg életnagyságú lenne az autó a környezetében. Tulajdonképpen a perspektíváról beszélünk ekkor. Jó, ha a kocsi és a környezet is azonos perspektivikus rendszerben van. ha ez nincs meg, az sem baj. zavaró tud lenni, ha valaki jobban figyeli a képet. Viszont ha jó a háttér és a kisautó perspektivikus kapcsolata, az nagyot tud dobni az összhatáson.

A még nyers képen a fókusz az autószállítón van, de jól illeszkedik a háttér perspektívájába. A kép az "országúti alap"-on készült.

A "téli alap" és a természetes kerti háttér találkozása. Extraként jutott hó a kisautóra is.

Az előbbi kép "hogyan készült"-je. Lehet látni a látószög kialakítást.

Egy példa a "terep" alap és a természetes háttér kombinációjára. Szűrt fény volt, alig van árnyék.

Nagyon alacsony látószög, de belekombináltam a szomszédos épületeket is a természetesebb hatás érdekében.

Fontos, hogy az autó alatt mi van. Nem jó a nagyon mintás terítő, sőt a terítő sem, mert a textil szövése is ugyanolyan hangsúlyt kap mint a kisautó részletei. nem jó ha újság van alatta. A legjobb egy valamilyen homogén felület, lehetőleg valamilyen semleges színből. Nyilvánvaló a szürke vagy a fekete az a szín ami leginkább közel áll az utak aszfaltjának - mint a kocsik természetes közegének - színéhez. de adott esetben egy fa vagy beton felület sem áll túlságosan távol a valóságtól. Érdemes kísérletezni is bizonyos felületekkel, mert érdekes hatásokat tudunk előállítani adott esetben. Ezek a hatások alá is támaszthatják a kisautó hangulatát.

2. Háttér előtti fotózás
Épített háttér előtti fényképezésnél bizonyos szempontból korlátozva vagyunk (pl. látószög) ugyanakkor pedig más okokból kifolyólag egyszerűbb a munkánk (ismertek és megszokottak a beállítások). Kezdjük mindjárt a háttér építésével. Alapvető, hogy a háttérnek célszerű két, egymással derékszöget bezáró síkból állnia. Ha csak egy háttérlapunk van (mint egy színházi díszlet) akkor kevesebb a lehetőségünk a kocsi(k) állítására, a látószögek és a háttér variálására. Nem annyira javasolt. ha már nekilátunk akkor célszerű kétoldalasat gyártanunk. Ezt a hátteret nagyjából úgy kell elképzelni, mintha valami zártabb udvarba vagy telephelyre néznénk be és ennek a zárt résznek általában két falát is látjuk egyszerre. A két falsík által behatárolt területen vannak az autók, mint a fényképezés tárgyai. A háttér olyan magas legyen (kb. 20-25 cm), hogy fényképezéskor ne látszódjon a mögötte levő valóság. H szabadba visszük ki az egész díszletet akkor viszont nagyobb látószög használatakor (vagy messzebbi kameratávolságnál) kilátszhat az ég vagy esetleg a fák is. A háttér célszerűen valami épület legyen. Ebben a fantázia szab csak határt. Grafikus szerkesztő programokkal tetszőlegesen montázsozhatunk össze épületrészeket, nyílászárókat, feliratokat, egyéb kellékeket, amelyek az autós feelinget még jobban kiemelik. De akár meg is rajzolhatjuk-szerkeszthetjük magunk is a látványt. Az arányokra azért illik figyelni: matchbox méretű autók esetén az 1:6x környékén legyen a lépték. A kész képet kinyomtatva egy kartonra ragasztva és azt az alaplapra rögzítve alakul ki a mi kis díszlethátterünk. Az alaplap itt is fontos, és hasonlóan a szürkés szín javasolt. Itt akár egy kis művészetet is belevihetünk guminyomok, kátyúk odaművészkedésével.
Abszolút természetes háttér és alap. Az alapot a kiszáradt fenyő tűlevelek adják, a háttér a borostyánbokor.

A háttér fokozatosan egyre homályosabb, de azért sejtjük, hogy autók vannak ott is


3. Világítás
A fények nagyon fontosak a fotózásnál. Nem úszhatjuk meg az asztali és a szobalámpa fényével kizárólag. A vaku sem játszik ebben az esetben, maximum haladó szinten, derítéshez. A szabadtéri fények esetében ki kell választani azt a napszakot, amikor a legalkalmasabb a fény az adott (kiválasztott) háttérhez. A tervezett kép stílusától is függ, hogy a direkt szúró déli napfényt vagy poedig egy szórtabb világítást akarunk a képen. Lehet jó akár egy naplemete is, de én már fotóztam nyári kora hajnalon napfelkeltekor is. Itt az árnyékok tudnak érdekesek lenni. Érdemes próbákat csinálni. 
A mesterséges háttérnél illetve amikor bent fotózunk, mindenképpen kiegészítő világításra van szükség. A megfelelő fény az élességhez (is)szükséges, anélkül nem lesznek szépek az apró részletek a színek. Akár több oldalról is lehet egy-egy kisebb - célszerűen valamilyen halogén vagy egyéb fehér színű - lámpa megfelelő szögben és magasságban rögzítve. De emellett egy háttérvilágítás is hasznos tud lenni, a maga sárgásabb szórt fényével. Ebben az esetben is ki kell kísérletezni, hogy melyek a megfelelő világítási eszközök az adott feladatra és azoknak mik a legjobb beállításuk.

Játék a fényekkel és árnyékokkal 

Világítási trükk: a fény hátulról jön, a papírhátteren keresztül

Példa egy szépen körbevilágított kisautóról

4.  Fantáziavilág
Ez a rész arról szól, amikor nem egy reális háttér elé vagy környezetbe helyezzük a kisautót, hanem valami alternatív, adott esetbe meglepő és szokatlan dolgok adják a fotó hátterét. Ez lehet világítási érdekesség, lehet árnyékokkal való játék, lehet az alapban valami szokatlan. erre nincs recept, az alkotó fantáziájára van bízva a szürreális látvány kialakítása.
A különlegesen fókuszált és irányított megvilágítás miatt szinte fekete lett a háttér. Érdemes megfigyelni az autót tartó emelvény fémes, fantasztikus világba való felületét. A látószög is inkább a kiállítási emelvényre tett autókra jellemző. Ez utóbbi gondolat kapcsolódik magához az autóhoz.
Nagyon lényeges volt a fókusz pontos elhelyezése, így a háttér és az előtér is homályos. Mindazonáltal mindenki fölismerheti az út szélét jelző oszlopokat is. 

A modell és az eredeti autó egy képen

5. Utómunkák
A fotózás befejeztével még nincsen vége a munkának. Az ezután következő rész legalább ilyen nehéz és fontos is. Az elkészült több tucat képből ki kell válogatni azt a néhányat (maximum 10 darab szokott lenni ami még nem unalmas és emészthető) ami aztán bemutatásra kerül. A kiválasztott képeket aztán a megfelelő számítógépes programokkal utómunkának vetjük alá. 

Nem csak a PS az egyedüli, már a sima Paint-tel is lehet hasznos dolgokat művelni. Ezzel például akár pixelenként lehet alakítani a képet ha erre van szükség. Én általában háromféle progit is használok, mindegyik másban jobb mint a többi. Kezdődik a folyamat a képkivágással. Csak azt mutassuk ami tényleg fontos. Ne legyen egy nagy képen középen valami és a többi része a képnek érdektelen. Vágjuk le a fölösleget. Így akár szokatlan arányú téglalap alakú képek is létrejöhetnek, ami szintén nem baj. 
Következő lépés a retusálás. Itt a kisautón vagy a fotózáskor keletkezett hibákat tudjuk kijavítani. Aki már fotózott kisautót közelről az tudja, hogy a szabad szemmel nem látható részletek itt a képen sokszorosan kinagyítódnak. Lehet az egy festési hiba, kopás vagy akárcsak egy porszem is. Ezeket csak most látjuk igazán a képernyőn, jó fölbontásban, ekkora nagyításban. Ha szép képet akarunk, akkor ezekkel valamit kezdeni kell.
Harmadik fázis a kép összhatásának beállítása. alul vagy túlexponált képek esetén itt lehet korrigálni, túl sötét vagy túl világos foltokat tompítani. A képkontraszttal is lehet játszani vagy akár különlegesebb effekteket is alkalmazni lehet (pl. öregítés).

Egy kis trükk és máris a kocsi a pocsolyában tükröződik

Ezzel az öregítéses trükkel korhűbbé lehet tenni a modellt

Itt már fotózási trükkről van szó: a kép készítésekor el volt forgatva az alap is és a gép is és a végén hoztam vissza vízszintesbe. Így tűnik lebegőnek az autó.

 
 Egy kis állítgatás a kontraszttal, fényesebb-sötétebb részekkel, stb.

5. Hibák
Szólni kell a hibákról is amit a fényképezéskor el lehet követni. A háttér, az alap nagyon fontos, a reklámújság és a háttérben feltűnő szendvicsmaradék nem csak tönkreteszi a képet, hanem teljesen elvonja a figyelmet a lényegről.
Fontos a kép élessége. homályos képet nem illik bemutatni. A képet ellenőrizni kell publikálás előtt. Nyilván egyszerű egyet kattintani és már tolni is fel a FB-ra de ha igazán minőségi munkát akarunk akkor ennél többre van szükség. Fontos a visszanézés is fotózás közben. Érdemes letölteni a képeket és a képernyőn ellenőrizni, hogy jók lettek-e. Ha nem sikerültek valamiért akkor még meg lehet ismételni ugyanakkor, ugyanabban a beállításban az egészet. Fontos, hogy a kisautók pormentesek legyenek. Ez egy friss festés esetében nem annyira releváns, de ha már pár nap eltelt a befejezés és a fotózás között akkor a fényképezést megelőzően mindenképpen portalanítsuk a kisautókat. Ez biztosan az a dolog ami szabad szemmel nem látható, de a képem majd ordítani fog. A műanyag kerék még vonzza is a port.
Fontos a látószög megválasztása. le kell menni abba a látószögbe ami az ember és egy igazi autó arányának/magasságának megfelelő. Esetleg egy kicsit ettől magasabbról is készülhet kép, megmutatva a vízszintes vagy ahhoz közelálló felületeket is egy kissé. Ezek a riport jellegű képek. Ha viszont a tetejéről, a motorházról akarunk pontos képet adni akkor - a megfelelő világítás mellett - a felületre ,erőlegesen fotózzunk. Ez egy teljesen más beállítást igényel.

Itt direkt a fölső dekoráció bemutatása volt a cél


Ezen a vágás nélküli nyers képen egy igen lapos nézőpontból készült fotó látható 

Meg kell említeni a kerekek helyzetét is. A vékony tengelyen a kereke ki be csúszkálnak. az autó elhelyezésekor a kerekek kasznihoz való helyzetét is ellenőrizzük le. Nem tűnik fel beállításkor, de a fotón igen furcsán fog majd mutatni egy kaszniba becsúszott kerék.

  Itt kijjebb kellett volna húzni a kerekeket

6. Dokumentumképek
Avagy az ilyen volt-ilyen lett képek. valamint az átalakulás folyamatának dokumentálása. Véleményem szerint, itt nem szükségesek a fent említett pontos beállítások, hátterek mivel ezek munkaképek tulajdonképpen. A megvilágításra és a fókuszálásra azonban mindenképpen ügyelni kell itt is.
Készítés közbeni fotó 

Montázs a fázisokról

Összefoglalva tehát, a kisautó bemutatását is tervezni és igényesen kivitelezni kell. Ha egy szép munkát elrontunk egy (vagy több) rossz fotóval akkor az eredeti értéke sem lesz olyan jó.

























Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése