Audi Quattro Sport
(Hot Wheels)
bemutató
A quattro
technológia személyautókon való alkalmazásának eredete 1976-77 telére vezethető vissza, amikor egy Audi
mérnökcsoport tesztvezetéseket végzett a mély hóban Svédországban. Málhásként
egy Iltis terepjáró is velük volt, annak nem okozott gondot a hó a jég. Az inspiráló ötletet tett követte.
A technikai evolúció nyomán 1988-tól már egy fejlettebb összkerékhajtási rendszerrel, erősebb motorral és – a korábbi kedvezőtlen tapasztalatok alapján – rövidített tengelytávval rendelkezett az újmodell, az S1. Ez volt a történelem legerősebb raliautója. A kocsi kanyarsebességének felgyorsítása érdekében az Audinál valami érdekeset és szokatlant tettek: lerövidítették a tengelytávot. Oly módon, hogy a "B" oszlop után kivágtak 320 mm-t a kocsiból.Ezzel együtt, és a jobb kilátás érdekében az első szélvédőt is meredekebbre állították. A súlyeloszlás immár végképpen orrnehézzé és alulkormányozottá tette a versenygépet. Azonban a megfelelő pilótával ez könnyen megtanulható volt - erre számos példa a bizonyíték. Az első lámpák is sokatmondóak a verziók azonosításához. Legelőször az Audi Coupe dupla szögletes lámpái kerültek a kocsira. 1983-tól a két belső lámpa megszűnt. A következőben egy nagyobb téglalap alakú lámpa került a kocsira, végül pedig egy egybe integrált dupla kialakítás jellemezte a visszaszelídült négykerék-hajtásúakat.
Már alumíniumötvözetből készült, 2,1 literes, 20 szelepes, 5 hengeres, turbófeltöltős motorral rendelkezik. Alapból tudott 303 lóerőt, ami a versenyváltozatoknál felmehetett akár 500-ra is. Itt kell megjegyezni, hogy a homologizáció miatt legyártott 200 darab autó mintegy kétharmada utcai autóként, kereskedésben is kapható volt. Nagyon rövid ideig!
A félautomata torsen (torque sensing) differenciálmű igen sikeresnek bizonyult hiszen ezt a rendszert használta a teljes Volkswagen-Audi vonal a széria négykerék-hajtású autóihoz. A rendszer lényege, hogy az érkező nyomaték függvényében zárja magát a rendszer és válik fokozatmentesen összkerekessé az autó. Mivel a pénz már nem volt korlátozó tényező, a Sport Quattro karosszériáját könnyű anyagokra, főleg kevlarra, valamint némi alumíniumra és üvegszálra alakították át.A karosszéria ki is szélesedett a megnövelt nyomtáv kapcsán, ami még jobban növelte a sportosság látványát. A műtét jól sikerült, mivel a Sport Quattro közel 200 fonttal nyomott kevesebbet, mint a hagyományos Quattro kupé.
A szabályrendszerek lehetősége folytán immáron rövidebb tengelytávú, nagyon széles, több helyen kevlárból készült karosszériájú, irdatlan erős (sokszor 3-500 lóerős) autókká alakultak át az egykori utcaihoz hasonló verseny Audik is. Immár 20 szelepes hengerfejjel, új injektorral szerelték fel az erőforrást. Innen már nem volt visszaút. Amit a laza technikai szabályok korlátai lehetővé tettek, azt a mérnökök meg is valósították az autókban. Ez már inkább egy látványos, egymást túllicitáló,de sokszor értelmetlen végletekbe elmenő technikai háború volta másodpercekért, lóerőkért. Nem is tartott sokáig, a ralisport ismét visszaszelídült és utcai autó közelibb lett. Eltűntek a hatalmas szpoilerek, szárnyak és minden erős külső és belső túlzás ami a „B” csoportos autókat jellemezte. Megint az utcai autókhoz nagyban hasonlító karosszériák vették át a szerepet, az immár szinte tökéletesre kifinomult összkerék hajtási technikával a belsejében. A rali B-csoportos versenye mellett a Sport Quattro megnyerte az 1985-ös Pikes Peak International Hill Climb-et Michèle Moutonnal a vezetőülésben, ezzel rekordidőt felállítva.
A Hot Wheels ismét belenyúlt a tutiba. Jó az eredeti autó is, és jól sikerült a modell is. Azért nézzük meg közelebbről. A forma olyan, amilyen, az eredeti is okot adhat a vitákra. Az ablakai talán kicsit kisebbre sikerültek és - a vastagabb+sötétített üvegezéssel együtt - nehéz betekintést biztosítanak a beltérbe. A kerekek nekem tetszenek. Bár nem hasonlítanak semennyire em az eredetihez - csak a színük azonos. És ez jó, nagyon illik hozzá.
Az első lámpái szépen kidolgozottak, csakúgy mint a karikák a hűtőrácson. Hátul viszont semmi, pedig ott is vannak jellemző dolgok. Az egy dolog, hogy a lámpafestés hiányzik, azt nekem kellett kiegészítenem. De az eredetin hátul egy nagy fekete műanyag borítás is van. Ezt a részt elegánsan elnagyolták. Ha viszont előre megyünk ott is találunk hiányosságot. A motorház fedél első élén levő légbeömlő nyílásokat lefelejtették, pedig a fedél letörése ott van a helyén. A kipufogója valójában szimpla és a hossztengelytől jobbra jön ki hátul a kaszni alól. A dekorációja audis, de nem konkrét inkább csak szimbolikus jellegű. Ezért is készítettem el az eredetihez hasonló de nem teljesen azonos HB dekort rá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése